Friday, May 20, 2011

SENGAJA BUAT TAK FAHAM.....

ROS minta PKR jawab notis ikut saluran

KUALA LUMPUR 19 Mei — Pendaftar Pertubuhan (ROS) meminta Parti Keadilan Rakyat (PKR) menjawab notis pembatalan pendaftaran yang dikeluarkannya terhadap parti itu dalam tempoh yang ditetapkan dan bukan menggunakan saluran media untuk memberi jawapan.

Ketua Pengarah ROS, Datuk Abdul Rahman Othman berkata, notis itu adalah mengikut Seksyen Kecil (2), Seksyen 13, Akta Pertubuhan 1966, di mana PKR diberi tempoh sehingga 9 Jun depan untuk memberi sebab memuaskan mengapa pendaftaran parti itu tidak patut dibatalkan.

Beliau berkata, pihak yang diberi notis tersebut hanya perlu untuk menjawab balik notis itu berserta dengan alasan kukuh dalam tempoh masa yang diberikan.

"Apabila ROS keluarkan notis, mengikut Akta Pertubuhan 1966, pihak yang ditujukan perkara tersebut diminta menjawab dalam masa diberikan, menggunakan saluran sama, bukan menggunakan saluran media kerana ia dianggap kurang manis," katanya di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail yang mempertikaikan tindakan ROS menghantar notis tersebut kepada sekretariat parti pada 9 Mei lepas dan menganggapnya sebagai tidak berasas.

Pada persidangan akhbar di ibu pejabat parti itu di Petaling Jaya hari ini, Saifuddin mendakwa, notis untuk membatalkan PKR atas alasan parti tersebut melanggar Fasal 32.2.1 Undang-Undang Berdaftar Parti kerana memecat A Rajagopal tanpa dibicarakan oleh Lembaga Displin parti terlebih dahulu adalah mengelirukan kerana fasal tersebut tidak wujud dalam perlembagaan PKR. - BERNAMA

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]