Tuesday, July 20, 2010

MENGAPA PAS TAKUT PADA HARUSSANI ?

Harussani jadi sasaran kritikan pembangkang

IPOH 19 Julai - Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang berusaha menyatukan orang Melayu menjadi sasaran kritikan pemimpin Pas dalam ceramah yang diadakan di Kampung Pasir Putih Tambahan di sini malam tadi. Harussani dituduh mahu mencampuri urusan politik sedangkan beliau adalah mufti yang bertanggungjawab terhadap hal-hal yang berkaitan agama. 

Perkara itu dibangkitkan oleh Ketua Penerangan Pas, Idris Ahmad yang menggesa Mufti Perak tersebut menghentikan usahanya itu. "Mufti ini pelik bercakap pasal Melayu, bukannya bercakap mengenai Islam. Kalau nak bersatu, UMNO kena bersatu dulu. Dalam parti dia berpecah-belah. Tengok apa berlaku di Sungai Petani dan Setiu," katanya.

Menurut Idris, Harussani tidak perlu menjadi orang tengah kerana Pas tidak mahu bekerjasama dengan UMNO dan mendakwa dasar parti itu bukannya berasaskan Islam. Sebaliknya, katanya, Pas mahu terus bekerjasama dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP kerana mereka mempunyai persamaan menentang rasuah dan memperjuangkan keadilan rakyat.

"UMNO tak lawan rasuah, DAP menentang rasuah. Nak bekerjasama macam mana? UMNO tak memperjuangkan keadilan untuk rakyat tapi PKR memperjuangkan keadilan rakyat. Nak bersatu dengan mana?" katanya.


Pas tuduh Harussani buat fitnah

KUALA LUMPUR 19 Julai - Dua Naib Presiden Pas hari ini menuduh Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria membuat fitnah serta satu pembohongan besar kepada rakyat Malaysia. Tuduhan dilemparkan oleh Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar itu merujuk kepada kenyataan Harussani bahawa terdapat pemimpin Pas dan UMNO yang menemuinya untuk mendapatkan pandangan bagi menyatukan UMNO dan Pas.
Mereka berkata, selama ini pimpinan Pas tidak pernah mengeluarkan arahan rasmi khususnya di dalam mesyuarat jawatankuasa tertinggi parti supaya menemui Harussani untuk membincangkan isu tersebut.

ULASAN.
Sejak bersahabat dengan PKR dan DAP, nampaknya pemimpin PAS dah tak lagi bercakap pasal negara Islam. Kepada penyokong PAS cuba fikir-fikirkan ini. Yang lebih teruk lagi dalam mempertahankan sahabat-sahabat mereka tu, MUFTI Perak pun dikatakannya.Soal perpaduan dan penyatuan Melayu, apa yang mereka berdua bimbangkan. Kedua-duanya masih lagi ahli Parlimen yang hadir sahaja dapat elaun RM....... pastinya tak hilang. Jadi kepada sesiapa yang nak kan elaun tu, sila lah berlawan dengan mereka bertiga dalam pemilihan dan muktamar PAS nanti. Yang sedihnya hanya mereka yang berjawatan dalam PAS saja dipilih bertanding dalam pilihanraya. Jadi kepada ahli PAS penulis syorkan agar beramai-ramai bertanding dalam pemilihan nanti. Bila lagi PAS nak beri peluang kepada ahli biasa ......

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]