Saturday, July 24, 2010

PENDAFTARAN PEMILIH BARU JAN - JUN 2010.


DAP akui agresif daftar semua kaum
2010/06/30 - BH

KUALA LUMPUR: Pemimpin DAP mengakui parti pembangkang itu agresif menjalankan program pendaftaran pemilih baru, tetapi menegaskan ia bukan bertumpu kepada belia Cina saja malah membabitkan semua kaum di negara ini.

Timbalan Pengerusinya, Dr Tan Seng Giaw, bagaimanapun berkata, parti berkenaan tidak melancarkan sebarang kempen khas atau gerakan secara besar-besaran untuk tujuan itu sebaliknya program pendaftaran pemilih baru diadakan dari semasa ke semasa.

Dari data di atas jelas menunjukkan bahawa Pakatan Rakyat khususnya DAP jelas mendahului senarai pendaftran baru pengundi berbanding dengan dua parti lain iaitu PAS dan PKR. Ini jelas menunjukkan bahawa DAP dalam usaha mereka untuk mengekalkan Pulau Pinang sebagai kubu kuat DAP selepas kegagalan mereka dalam projek Tanjong 1 dan 11. Jadi tak salahlah bila jawatan Timbalan Perdana Menteri 1 diberikan kepada DAP oleh penasihat PKR.

Penulis tertanya-tanya juga adakah PAS cuma bertindak sebagai pemerhati sahaja. Ternyata selama ini, PAS dilayan sebagai kelas ke dua dalam Pakatan Rakyat. Cuma yang hairannya mengapa Nik Aziz masih lagi mempertahankan Kerpal Singh. Semua orang tahu, Pengerusi DAP itu ternyata tidak bersetuju dengan idea 'negara Islam" yang digunakan sebagai umpan oleh PAS dalam menarik sokongan pengundi Melayu.

Kata-kata "over my dead body" tidak memberi apa-apa kesan kepada PAS. Tidak dinafikan ada golongan dalam PAS yang masih lagi mahukan konsep negara tersebut. Cuma perasaan malu yang mengongkong pandangan mereka.

Dalam usaha mereka untuk menawan Putra Jaya, PAS perlukan undi daripada pengundi Cina di kawasan luar bandar dan juga bandar di mana calon mereka bertanding. Begitu juga sebaliknya. DAP selama ini banyak menumpukan di kawasan majoriti pengundi Cina.

Apa pun apabila tiba sahaja pembahagian kawasan Parlimen, selalunya PAS dianaktirikan dengan memberikan kerusi yang ketiga terkurang berbanding dengan DAP dan PKR. Oleh itu jelas menunjukkan bahawa PKR dan DAP hanyalah mengudakan PAS bagi tujuan memenangikawasan parlimen yang mereka tandingi.

Ketika PAS sibuk untuk meraih sokongan bukan Islam bagi merealisasikan impian untuk ke Putrajaya tercapai sehinggakan Kelab Penyokong PAS dinaik taraf kepada Dewan Himpunan Penyokong PAS Pusat (DHPP), ia tidak lebih sekadar gimik untuk meraih sokongan bukan Melayu.

Tindakan PAS yang membuka ruang kepada bukan Islam untuk bertanding atas tiket parti itu pada pilihan raya umum akan datang, juga menimbulkan pelbagai persoalan kepada akar umbi.

Tanda tanya timbul adakah calon bukan Islam akan terus setia bersama PAS atau meninggalkan parti itu jika berdepan masalah seperti dialami rakan sekutu mereka dalam pakatan pembangkang, Parti Keadilan Rakyat (PKR).

PAS kini cuba meniru gaya kepemimpinan PKR yang asyik memasang impian ke Putrajaya dengan beretorik.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]