Sunday, August 8, 2010

Anti perpaduan Islam



AWANG sudah lama tidak menjenguk laman portal berita The Malaysian Insider. Baru-baru ini ketika tergerak juga hati untuk melayari portal tersebut, hati Awang seperti disiat-siat.

Portal tersebut dengan sengaja dan secara selektif memberikan ruang yang banyak kepada komen pembaca yang anti-kerajaan untuk menghentam dan menghina Mufti Perak, Harussani Zakaria berhubung isu perpaduan umat Islam.

Ini termasuk komen pembaca bukan Melayu yang turut mengambil kesempatan untuk menangguk di air keruh, kononnya atas nama keterbukaan dan kebebasan media.

Awang tidak faham mengapa seorang ulama yang menggesa kepada perpaduan umat Islam termasuk bagi membina persefahaman parti-parti politik Islam dan Melayu, diserang sedemikian rupa.

Belum pernah rasanya ulama dan mufti yang banyak berjasa dan disegani, diperlakukan seperti itu. Semua ini boleh terjadi di tanah air ini yang majoriti penduduknya umat Islam dan Islam adalah agama rasmi.

Ada seorang kenalan bertanyakan kepada Awang apakah The Malaysian Insider bersikap neutral dalam hal ini. Soalan itu bagaimanapun dijawabnya sendiri - tidak.

''Saya kira The Malaysian Insider mengambil sikap untuk sama-sama memprovokasi sikap anti perpaduan. Hampir keseluruhan reaksi yang disiarkan, memperlekehkan Harussani dan idea permuafakatan UMNO-Pas.

''Saya pernah beberapa kali memberikan pandangan positif melalui ruangan komen pembaca portal tersebut tetapi tidak disiarkan," kata kenalan itu.

Awang tidak terkejut. Sebab itulah ramai yang curiga dengan The Malaysian Insider, portal pro pembangkang yang dikatakan anti Melayu dan Islam.

Apa pun, Awang mengucapkan tahniah kepada Harussani atas keberaniannya terus mempromosi perpaduan Islam di sebalik cabaran besar yang dihadapi termasuk dihina golongan berfikiran jumud serta taksub kepada politik sempit. Pada Awang, beliau adalah tokoh perpaduan Islam yang sejati. Sejarah akan membuktikannya.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]