Sunday, August 8, 2010

Bukti Selangor ditunggangi DAP



Insiden yang menyaksikan keberangkatan tiba Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah di Shah Alam tanpa disambut oleh Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah membuktikan kerajaan negeri itu kini ditunggangi DAP yang bersifat anti-Perlembagaan.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Noh Omar berkata, perkara itu terjadi kerana DAP tidak menghormati perkara termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan yang merangkumi budaya dan protokol meletakkan institusi diraja negara di tempat tertinggi.

“Kalau dia (Kerajaan Negeri Selangor) faham Perlembagaan, dia mesti tahu kedudukan Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua negara dan Raja Permaisuri Agong.

“Kerana itu kita lihat kerajaan Selangor kini sebenarnya ditunggangi DAP yang anti-Perlembagaan dengan tidak menghormati institusi diraja negara,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan ceramah pada program Roadshow Gelombang Selamatkan Selangor di Ampang, dekat sini semalam.

Selain Noh, turut menyampaikan ceramah pada malam itu ialah bekas Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR), Senator Mohamad Ezam Mohd. Noor dan bekas Naibnya, Muhammad Zahid Md. Arip.

Noh mengulas insiden pada Festival Lagu-Lagu Islam Antarabangsa di Shah Alam pada 4 Julai lalu yang menyaksikan keberangkatan tiba Tuanku Zahirah tidak disambut dan diiringi Sultan Sharafuddin yang tidak hadir.

Ia berlaku kerana Khalid dan pentadbiran kerajaan negeri gagal memaklumkan Sultan Sharafuddin mengenai persetujuan Raja Permaisuri Agong untuk hadir ke acara tersebut di atas jemputan kerajaan negeri sendiri.

Sumber UM

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]