Sunday, September 26, 2010

INTERNET : MENGHAKIS NILAI KEMANUSIAAN ?

Adab jadi biadab dalam Internet

Untung Sabut Timbul

SETIAP pagi, nikmat seorang wartawan ialah membaca akhbar harian. Sambil minum teh tarik dan sekeping roti canai di kedai mamak, maka dilahapnya semua akhbar harian yang boleh dibacanya: Utusan Malaysia, Berita Harian, The New Straits Times, The Star, Sinar Harian, Harian Metro, Kosmo, The Sun, The Edge, Financial Daily dan The Malaysian Reserve.

Tiga puluh tahun lalu, akhbar-akbar yang dilahap setiap hari ialah Utusan Malaysia, Utusan Melayu, Berita Harian, The New Straits Times, The Straits Echo, The Malay Mail, Bintang Timur, Warta Teberau dan Business Times.

Sebahagian akhbar itu sudah tidak ada. Tetapi sepanjang 30 tahun lalu, ada akhbar harian yang muncul tetapi tidak dapat bertahan. Mereka ialah Harian Nasional, Harian Kota, Harian Watan, The National Echo dan The Leader.

Walaupun kini banyak anak muda tidak membaca akhbar harian, tetapi mereka memperoleh berita daripada akhbar-akhbar yang sama juga, tetapi dari atas talian: Utusan Online, Berita Harian Online, NST Online, Star Online, MStar, Metro Online, Kosmo Onlie, Sun Online dan The Edge Online. Dua portal berita yang mereka tatap ialah Malaysiakini dan Malaysian Insider.

Selagi akhbar-akhbar itu ditulis dan disunting oleh orang profesional, bermaksud di sini, mereka yang mendapat latihan untuk menulis dan kemudian dibayar gaji untuk menulis atau menyunting, maka penggunaan bahasanya adalah lebih kurang bernada baik, tertib dan bersopan. Maknanya dalam tulisan itu tidak adalah memberi gelaran buruk pada orang, memaki hamun, apatah lagi mencarut atau menggunakan perkataan-perkataan kesat.

Tetapi dengan munculnya Internet dan laman-laman web biasa yang boleh memaparkan APA SAHAJA TANPA KEKANGAN media berlesen, maka mulalah orang awam disuap dengan tulisan dan komen-komen yang hanya berisi dengan maki hamun dan sumpah seranah, memberi gelaran buruk, mencarut dan menggunakan kata-kata kesat.

Keadaan ini berlaku kerana banyak orang ramai yang menulis tidak dapat mengungkap pemikiran dan perasaannya. Apabila mereka tidak berupaya mengemukakan hujahnya secara jelas dan teratur, maka apa yang dilakukan hanyalah memaki hamun.

Fenomena ini boleh dikatakan bermula pada tahun 1999 ketika berlakunya krisis ekonomi dan politik di negara ini. Timbul laman-laman web yang menentang kerajaan pimpinan Tun Dr. Mahathir Mohamad. Kerana tidak berupaya untuk berhujah secara jelas dan bersopan, maka mereka sering menggunakan kata-kata kesat. Siapa yang tidak ingat tentang laman web bernama Mahazalim dan Mahafiraun. Tulisan-tulisannya bukan saja dangkal dari segi hujah, atau sarat dengan fitnah dan hasutan, tetapi bahasa yang digunakannya amat kesat dan menghina.

Parah

Dari situ keadaan bertambah parah dengan munculnya blog dan kini laman sosial seperti facebook.

Banyak orang mengalu-alukan perkembangan baru ini dan menyatakan bahawa ruangan siber telah membebaskan suara dan pemikiran rakyat. Maka sebab itulah, kata mereka tarikan kepada akhbar tradisional semakin merosot.

Buat apa orang ramai hendak membaca akhbar kalau mereka boleh mendapat banyak maklumat dan pandangan daripada laman web, portal berita, blog dan laman sosial secara percuma.

Tetapi mungkin penulis adalah tergolong kepada generasi lama, iaitu baby boomers atau generasi yang lahir lepas Perang Dunia Kedua dan bukannya generasi X, Y dan Z, sebab itu, nikmat membaca masih datang daripada bahan- bahan cetak iaitu akhbar, majalah dan buku.

Tetapi sebagai wartawan yang masih bekerja, tentulah penulis sentiasa membaca apa yang dipaparkan dalam alam siber.

Internet membuka dunia yang luas kepada semua orang. Untuk itu penulis dapatlah membaca akhbar-akhbar dunia yang bermutu tinggi seperti The New York Times, Wall Street Journal, The Times of London, The Guardian, The Independent secara atas talian setiap hari.

Tidakkah dunia ini lebih luas berbanding 30 tahun lalu di mana bacaan dalam bahasa Inggeris hanya terhad kepada The New Straits Times dan The Star.

Tetapi apabila membaca bahan bahan-bahan berita dalam alam siber Malaysia yang meliputi portal berita, laman web, blog dan facebook, maka rasa tidak selesa yang amat ketika menatapi komen dan posting daripada orang ramai.

Orang kata bahan bacaan tempatan termasuk di alam siber bermutu rendah berbanding daripada bahan-bahan bacaan dari negara-negara maju.

Tetapi lebih buruk dan bersifat sampah adalah komen-komen pembaca dalam laporan-laporan itu.

Sememangnya ada pembaca yang berupaya mengungkap hujah-hujahnya seperti seorang penulis profesional, tetapi kebanyakan daripada mereka hanya tahu memaki hamun, memberi gelaran pada orang lain, menghina, tidak kira lagi memfitnah dan menuduh melulu. Mencarut dan menggunakan kata-kata kesat adalah lumrah dalam Internet.

Mungkin orang akan kata bahawa inilah harga kebebasan bersuara dan membaca melalui Internet. Apa saja boleh dicurahkan dalam Internet walaupun bagi mereka yang tidak berupaya untuk berhujah.

Berbeza pendapat dan bertukar fikiran adalah penting bagi pembinaan tamadun. Tetapi memaki hamun dan menulis dengan kata-kata kesat hanya menumpulkan minda seseorang. Sebab itulah penulis mengelak diri daripada membaca komen-komen itu bukanlah kerana tidak sanggup untuk membaca pandangan yang berbeza, tetapi jiwa bersih yang bersopan ini tidak sanggup membaca kata-kata buruk dan kesat yang sering orang tulis dalam komen-komen itu.

Cuba bayangkan, dari kecil dididik dalam keluarga dan masyarakat Melayu yang bersopan dan mengelak daripada menggunakan kata-kata kesat, serta dibesarkan dengan akhbar yang berbahasa tertib, tetapi kini tiba-tiba terasa seolah-olah hidup dalam zaman biadab.

PANDANGAN PENULIS : ANTARA FITNAH, KATA-KATA YANG KEJI DAN GAMBAR LUCAH DALAM INTERNET MANA YANG BERBAHAYA KEPADA MANUSIA?

Antara undang-undang yang boleh digunakan oleh pihak berkuasa ke atas mereka yang menjual, mempamer atau memiliki apa jua bahan lucah ialah Akta Kanun Keseksaan, Seksyen 5(1) Akta Penapisan Filem 2002 dan Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

sumber : utusan Malaysia 15/06/2005

KONGSI PANDANGAN :PANTAU MEDIA DENGAN ADIL

SAYA sangat gembira mendengar pihak berkuasa akan memantau semua media supaya tidak menyebarkan dakyah dan fitnah yang boleh mencetuskan kacau bilau dalam negara. Tetapi awas, jangan nanti hanya memantau media-media dan blog-blog yang hanya hampir dengan kita, atau yang kita fahami kerana ia ditulis dalam bahasa kita sendiri.

Hampir kesemua orang boleh membaca bahasa Melayu, tetapi bukan ramai yang boleh membaca bahasa lain. Pasukan petugas pihak berkuasa hendaklah juga secara adil memantau media dan blog bahasa Cina dan India dan yang lain-lain lagi. Saya pernah membaca sedutan-sedutan daripada akhbar Cina dan India yang pedas. Kalau ini tidak dilakukan, maka yang berbahasa Melayu sahajalah yang akan menjadi mangsa. Ingat baik-baik perkara ini wahai pihak berkuasa kalau tidak mahu dituduh tidak saksama.

DATUK PROF. DR. HASHIM YAACOB

Kuala Lumpur /td>

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]