Wednesday, September 8, 2010

Pas Takde 'Telur' Kalau Gagal Disiplinkan Khalid Samad

Pas Takde 'Telur' Kalau Gagal Disiplinkan Khalid Samad
PostDateIconSunday, 17 January 2010 08:17 | PDF Print E-mail


Unta Belang cukup pening kepala dengan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad yang nampaknya semakin bongkak dan perasan bagus dalam mengupas pelbagai isu sejak kebelakangan ini.

Dalam temuramah dengan Al-Jazeera, dia bukan main berlagak mempertahankan pendiriannya berhubung isu penggunaan kalimah Allah, mentertawakan lawannya dalam program tersebut, menghentam Majlis Fatwa dan terbaru menghentam Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dengan mengaitkan majlis tersebut dengan UMNO

Yang menariknya itu, kebanyakan hujahnya itu berlawanan dengan dasar parti naungannya iaitu Pas, tetapi Pas kelihatan seperti tikus bilamana tak sanggup menegur perilaku ahlinya yang biadap seperti Khalid

Secara peribadi, Unta Belang sebenarnya pada awalnya amat berharap kehadiran Khalid dalam Pas dapat mengubah sedikit kejumudan parti tersebut memandangkan Khalid seorang jurutera lulusan luar negeri. Harapan Unta Belang dia dapatlah menyuntik sedikit sentuhan baru ke dalam Pas tetapi nampaknya kehadirannya lebih mengucar-kacirkan keadaan daripada membantu parti tersebut.

Jangan kata dengan orang UMNO, dengan rakannya dalam Pakatan Rakyat dia bergaduh, seperti mana dia bergaduh dengan wakil rakyat Kulim, Zulkifli Noordin.

Mari kita renung apa pandangan Zulkifli tentang 'sahabatnya' ini;

" Ternyata YB Khalid Samad ketandusan hujah bila berdepan dengan pandangan saya menyanggah kenyataan beliau yang menyokong keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur supaya Kristian diberikan hak menggunakan nama ALLAH sebagai Tuhan mereka dalam bentuk ALLAH mempunyai anak bernama Jesus.

" Saya telah memberikan pandangan menyanggah tiga alasan yang beliau kemukakan berdasarkan nas, dalil, bukti dan fakta yang saya yakin benar. Malahan ternyata kepimpinan PAS sendiri menyokong pandangan saya. Diantaranya temasuk Musryidul 'Am PAS sendiri YAB Tok Guru Nik Aziz yang membantah Kristian diberi hak mengguna nama ALLAH dalam bentuk yang syirik. Timbalan Presiden PAS YB Ustadz Nasharuddin Mat Isa turut sama menyokong saya sebagaimana saperti yang disiarkan oleh akhbar-akhbar perdana hari ini. Mereka juga turut memberikan hujah-hujah, nas dan dalil yang mantap untuk menyokong pendirian mereka.

" Tetapi bagaimana cara YB Khalid membalas hujah-hujah ini; beliau sekadar melabelkan pandangan ini dengan melabelnya sebagai pro-UMNo. Tidak mampu berdepan dengan hujah, beliau mematikannya dan cuba menyelewengkan pandangan dengan melabel pandangan orang lain. Ini ternyata menunjukkan ketidakmatangan dalam berhujah! Pelajar tadika pun lebih baik akhlaknya dalam meraikan perbezaan pendapat.

" Beliau menyatakan saya tidak ada hak untuk menegur beliau. Apakah saya sebagai wakil rakyat Pakatan Rakyat tiak berhak menegur beliau. Sokongan beliau kepada pihak Kristian mungkin akan menggembirakan segelintir kumpulan, tetapi apakah beliau fikir Pakatan Rakyat tidak memerlukan sokongan dan undi umat Islam, apakah bangsa Melayu terlalu murah pada fikiran beliau sehingga boleh diketepikan begitu sahaja perasaan dan sentimen mereka. Sebagai wakil rakyat PR saya berhak menegur supaya Pakatan Rakyat tidak kehilangan sokongan dan undi umat Islam dan bangsa Melayu. Saya berani menegur beliau agar rakyat terutamanya umat Islam bangsa Melayu meletak keyakinan dan kepercayaan bahawa PR bukan sahaja akan membela kaum dan penganut agama lain, malahan PR juga komited untuk mempertahan dan membela umat Islam termsuk bangsa Melayu.

" Kalau saya diberi maklum oleh kepimpinan PR bahawa agenda Islam dan Melayu tidak ada dalam PR, maka saya tidak akan teragak-agak keluar daripada PR. Namun saya berbangga dan kagum kerana pemimpin besar PR sendiri iaitu DSAI telah berkali-kali menegaskan, samada secara private mahupun secara terbuka, bahawa PR tetap komited terhadap perjuangan umat Islam dan bangsa Melayu disamping tidak menafikan hak dan kebajikan kaum dan penganut agama lain selagi tidak bercanggah dengan Perlembagaan. Malah saya sangat selesa bersama dengan Pakatan Rakyat kerana adanya Tok Guru Nik Aziz, Tuan Guru Haji Hadi, Ustadz Nasharudin Mat Isa, Tuan Guru Dr. Harun Din, Dato' Ismail Kamus dan banyak lagi ulama' dan 'ilmuan Islam yang masih lagi waras dalam pemikiran dan tindak-tanduk mereka berdasarkan Islam dan perjuangan ikhlas ini.

" Namun malang karektor dan watak saperti YB Khalid dan yang sewaktu dengannya telah memberi tanggapan dan imej negatif dan buruk kepada perjuangan Islam didalam Pakatan Rakyat "

Baik sekarang kita dengar apa pula kata Pengarah JAIS, Datuk Khusrin Nawawi mengenai Khalid;

''Saya tak faham kenapa beliau mengaitkan JAIS, MAIS dan Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor dengan agenda politik sedangkan tindakan kita berasaskan fakta yang jelas iaitu al-Quran, sunnah serta pandangan para ulama.

''Larangan ini telah difatwakan dalam undang-undang agama Islam negeri.

''Soalnya, siapa yang sebenarnya cuba mempolitikkan perkara ini. Sebagai seorang Ahli Parlimen, beliau harus faham perkara ini dan tidak membuat tuduhan yang melulu sedangkan beliau sepatutnya memberikan contoh yang baik kepada rakyat,"

Unta Belang tak mau cakap apa lagi, kalau Unta Belang cakap nanti orang kata bias dan berat sebelah.

Sekarang Unta Belang cabar Pas dan barisan kepimpinannya mengeluarkan pendirian mereka terhadap manusia tin kosong bernama Khalid Samad ini.

Bukankah Pas selalu kata takut kerana salah, berani kerana benar? Inilah masanya mereka berkata benar kepada kita, itu pun kalau betul mereka ada 'telur'!

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]