Friday, October 22, 2010

Kedudukan Melayu dalam Perlembagaan tidak akan tergugat



SETELAH beberapa bulan Raja-Raja Melayu tidak henti-henti menyuarakan hal melibatkan kepentingan agama dan Melayu sebagai mana yang termaktub dalam Perlembagaan, ucapan dasar Presiden UMNO semalam menegaskan kedudukan sebenar Perlembagaan Persekutuan yang tidak boleh diubah sesuka hati.

Malah Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam amanatnya bertekad mempertahan dan melindungi kedudukan dan hak-hak orang Melayu dan bumiputera.

Mesej itu bukan untuk pengetahuan ahli-ahli UMNO sahaja tetapi juga kepada semua orang Melayu dan bukan Melayu. Setelah sekian lama isu-isu melibatkan kedudukan Melayu dan bumiputera diperkatakan baik oleh pemimpin pakatan pembangkang mahupun pemimpin bukan Melayu tertentu dalam komponen Barisan Nasional sendiri, maka kenyataan daripada Presiden UMNO yang juga Perdana Menteri ini harus diterima oleh semua kaum.

Kontrak sosial yang sudah dimeterai oleh bapa-bapa pengasas yang mewakili semua kaum ketika negara di ambang kemerdekaan dahulu bukan 'senang-senang' diubah mengikut siapa yang berkuasa.

Walaupun BN atau pakatan pembangkang mempunyai majoriti dua pertiga dalam Parlimen pun tidak akan mampu mengubah satu perkataan pun dalam Perlembagaan jika tidak mendapat perkenan Majlis Raja-Raja Melayu.

Ini bermakna tindak-tanduk pihak-pihak tertentu yang mempersoalkan kedudukan Melayu dan bumiputera hanya sia-sia.

Penegasan Presiden UMNO tentang 'kekebalan' Perlembagaan negara dan kedudukan hak-hak istimewa Melayu dan bumiputera memperlihatkan agenda Melayu masih kuat dalam diri Najib.

Dalam konteks ini, apakah Perdana Menteri yang menjelaskan kedudukan sebenar perihal Perlembagaan negara juga akan dituduh perkauman atau rasis sebagaimana dilemparkan oleh pemimpin bukan Melayu kepada Utusan Malaysia dan Perkasa?

Hakikatnya Najib kena menyatakan perkara sebenar. Beliau memahami denyut nadi, kegusaran dan kekhuatiran orang Melayu dan bumiputera sekarang. Tugas beliau memberi keyakinan bahawa kedudukan hak-hak Melayu dan bumiputera dalam Perlembagaan tidak akan dipinda sebagaimana dicanangkan oleh pembangkang.

Kita percaya, pakatan pembangkang sudah mencanangkan mereka mampu mengubah Perlembagaan jika mendapat kuasa majoriti dua pertiga di Parlimen. Sedangkan hakikatnya, tanpa perkenan Raja-Raja Melayu, soal untuk meminda Perlembagaan tidak akan jadi kenyataan.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]