Thursday, November 18, 2010

"KAKI PUTAR BELIT "- HARAKAH DAILY

HarakahDaily Kelentong Lagi !: YB Farid Jadi Mangsa !


Oleh : Pejuang Bangsa

Akhbar yang terkenal dengan bohongnya & putar belit fakta , Harakah nampaknya terus ligat melalukan rutin harian mereka ini . Terbaru keluaran 15 November 2010 , PB melihat tadi di kedai jual akhbar di Prmtg Pauh dengan tajuk muka depannya " Akhirnya UMNO Mengaku" sebagai berita utama .

Adakah benar dakwaan Haprak Daily ini ?? Benarkan YB Farid menyatakan beliau mengakui kelalaian dan sikap tidak amanah pemimpin negeri semasa berkuasa menjadi punca terhakisnya tanah Melayu di PP ? Jangan mudah percaya cakap wartawan kaki fitnah akhbar fitnah dan putar belit ini kerana orang yang berada di situ sahaja tahu perkara sebenar .

PB ingin beritahu di sini bagaimana mereka ini berbohong kepada ahlinya supaya hadir ramai ke forum itu ( 80 % puak PAS ) dengan menyebarkan sms dengan menukar tajuk forum itu dari Isu Penghakisan Tanah Melayu Pulau Pinang : Apakah jalan penyelesaian ? kepada Siapa Pengkhianat Tanah Melayu .

Lihat lah sendiri pembohongan mereka ini bermula . Apabila PAS menerusi akhbar harakah mereka hari ini berbohong dan manipulasi kenyataan Yb Farid Saad di dalam forum itu , PB cuba mendapat penjelasan dari beliau dan ini kenyataannya menerusi sms ...

" Tidak sama sekali !! Harakah telah manipulasikan cerita . Saya katakan bahawa ada pemimpin yang alpa dan cuai ... Kenyataan yang sama saya gunakan dalam ucapan perhimpunan Agung UMNO .

Di awal ucapan saya , saya kata kehadiran saya adalah untuk mencari penyelesaian dan bukannya mencari salah siapa . PAS spin suruh saya tutup buku . Saya kata kena stop blaming game , mereka kata pemimpin UMNO tidak amanah."



Jadi di sini , kenyataan Adun BN Pulau Betong telah diputarbelitkan oleh Harakah ! Pemimpin PAS sendiri dalam forum tuduh pemimpin UMNO tidak amanah dan bukannya YB Farid sendiri mengaku.

Ada ka patut pemimpin depa sendiri cakap lepas itu tuduh orang lain cakap . Memang dasar kaki fitnah dan putar belit puak2 PAS ini . Jika ada video forum itu , kita boleh lihat sendiri siapa yang benar dan buat fitnah

Melayu Pulau Pinang bakal hidup melarat


Oleh Fazli Abdullah
fazliabdullah@bharian.com.my
2010/11/12

Pemilikan tanah hanya tinggal 20.41 peratus

GEORGETOWN: Pemilikan tanah orang Melayu di Pulau Pinang kini hanya tinggal 20.41 peratus, meskipun kaum itu mewakili 44.89 peratus daripada jumlah penduduk negeri ini.
Ahli Dewan Undangan Negeri Pulau Betong daripada UMNO, Muhammad Farid Saad, berkata lebih membimbangkan, Daerah Timur Laut iaitu kawasan paling pesat membangun di Pulau Pinang, tanah milikan Melayu hanya 1.16 peratus.
Katanya, kajian UMNO Pulau Pinang juga mendapati ada 60 perkampungan Melayu yang mempunyai 7,000 penghuni dibina di atas tanah orang lain.

“Berikutan itu, penduduk bakal kehilangan tempat tinggal pada bila-bila masa,” katanya pada forum bertajuk Penghakisan Tanah Melayu Pulau Pinang anjuran Yayasan Bina Ilmu Pulau Pinang di sini, kelmarin.

Farid adalah salah seorang daripada empat ahli panel forum berkenaan, selain Presiden Persatuan Melayu Pulau Pinang (PEMENANG), Datuk Seri Mohd Yusoff Latiff; Ahli Parlimen Parit Buntar daripada PAS, Dr Mujahid Yusuff Rawa dan Presiden TERAS Malaysia, Mohd Azmi Abdul Hamid.

Forum yang menggabungkan parti politik tanpa mengira fahaman dan pertubuhan bukan kerajaan untuk mencari jalan bagi menangani isu penghakisan tanah milikan Melayu, dikendalikan Pensyarah Universiti Sains Malaysia, Prof Amir Hussain Baharuddin.
Pada sesi soal jawab forum itu, seorang peserta mencadangkan supaya satu fatwa dikeluarkan bagi memastikan tanah milikan Melayu di Pulau Pinang tidak terlepas ke tangan bukan Islam.

Mengulas cadangan itu, Farid melihat perkara berkenaan secara positif dan sesuatu yang wajar jika keadaan benar-benar memerlukan.

“Jika berlaku pertukaran milikan tanah yang boleh menyebabkan tiada lagi orang Melayu di sesuatu kawasan sehingga membawa kepada solat Jumaat tidak boleh didirikan kerana tidak cukup jemaah, ia wajar dilakukan,” katanya.

Mujahid, yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang turut bersetuju jika ada fatwa sedemikian, tetapi ia bukan satu jaminan orang Melayu tidak menjual tanah kepada bukan Islam.

“(Kalau ada) fatwa pun boleh berlaku (pertukaran milikan tanah kepada bukan Islam) juga,” katanya sambil menjelaskan faktor tawaran harga lumayan memainkan peranan penting dalam urusan jual beli tanah.

Azmi pula berpandangan, masalah itu memerlukan komitmen yang lebih kerana jika diwujudkan fatwa sekali pun, urusan penjualan tanah kepada bukan Islam akan terus berlaku.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]