Tuesday, November 30, 2010

Kerajaan negeri Pakatan ulangi komitmen adakan pilihan raya tempatan

Link artikel: http://www.themalaysianinsider.com/mobile/bahasa/article/kerajaan-negeri-pakatan-ulangi-komitmen-adakan-pilihan-raya-tempatan/

KUALA LUMPUR, 29 Nov – Persidangan Menteri Besar dan Ketua Menteri kerajaan Pakatan Rakyat (PR) hari ini mengulangi komitmen akan berusaha untuk menyediakan undi ketiga dengan diadakan pilihan raya kerajaan tempatan yang tidak menjadi kenyataan awal tahun ini.

"(Kami) mengiktiraf hak rakyat menggunakan kebebasan memilih, dengan mengusahakan pilihan raya kerajaan tempatan menjadi kenyataan," kata kenyataan dikeluarkan di akhir persidangan sehari itu yang berlangsung di Shah Alam hari ini.

Ia merupakan salah satu daripada 10 perkara dasar awam dan agenda bertindak yang dikomited dalam resolusi diputuskan persidangan tersebut.

Kerajaan negeri PR Selangor dan Pulau Pinang telah menggerakkan usaha mengadakan pilihan raya kerajaan tempatan tetapi tidak menjadi kenyataan ekoran kekangan dalam Akta Perumahan dan Kerajaan Tempatan yang memansuhkan pilihan raya seumpama itu empat dekad lalu.

Suruhanjaya Pilihan Raya tidak bersedia untuk mengendalikan pilihan raya sedemikian selagi tiada peruntukan undang-undang sedemikian.

PR dibentuk membabitkan PAS-DAP-PKR selepas pilihan raya umum 2008.

Persidangan hari ini dihadiri oleh Tan Sri Khalid Ibrahim, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Lim Guan Eng.

Turut diputuskan ialah usaha mahu mengurangkan peningkatan kos hidup khususnya kepada golongan masyarakat berpendapatan rendah, mengiktiraf hak rakyat menerima maklumat, dengan cara menggubal Enakmen Kebebasan Maklumat selain turut mengiktiraf kepentingan untuk menangkis serangan media Barisan Nasional (BN) dengan menubuh satu badan yang dilengkapi infrastruktur media yang boleh berkongsi berita antara negeri PR.

Persidangan hari ini yang merupakan pertemuan kedua juga mengiktiraf hak rakyat untuk pemilikan tanah, dengan mempercepat proses pemberian hak milik tanah kepada yang layak dan juga mengiktiraf hak rakyat menikmati prasarana sempurna demi keselesaan hidup, dengan cara meningkatkan kecekapan perkhidmatan Pihak Berkuasa Tempatan dan mana-mana agensi di bawah kerajaan negeri.

Kenyataan itu juga menyebut kerajaan-kerajaan negeri PR juga bersepakat untuk memberi keutamaan kepada projek perumahan rakyat dengan peruntukan kewangan yang munasabah, menerusi penubuhan pasukan petugas khas perumahan di peringkat negeri dan daerah, dan menjamin jaminan makanan negeri, dengan cara amalan sistem pengagihan bantuan dan pengeluaran standard membantu nelayan, petani, dan penternak.

Turut diputuskan ialah usaha memastikan pelaburan berlaku dalam projek-projek ekonomi, dengan cara negeri Selangor menyediakan dana pemula sebanyak RM10 juta dalam "dana kelab" bagi membantu negeri-negeri PR yang lain.

Usaha ke-10 yang diputuskan bersama ialah mencipta persekitaran yang berterusan dan didiami melalui persekitaran selamat, bersih, dan hijau.

"Kami menyedari kebelakangan ini berlaku amalan kerajaan pusat yang semakin menghakis hak-hak negeri di sebalik pembuatan dasar-dasar yang tidak prorakyat;  berlaku keterbatasan kuasa negeri di sebalik amalan federalisme yang mendiskriminasikan negeri.

"Dan, kami mengakui ada beberapa kekangan kuasa dalam berhadapan dengan kuasa pusat. Namun demikian, kami percaya dengan memiliki kepemimpinan yang baik dari segi visi dan arah tuju dalam mentadbir negeri, maka kami bersepakat untuk mewujudkan penyelarasan pelaksanaan dan perkongsian pengalaman serta pewujudan jawatankuasa bersama demi pembangunan negeri dan kemajuan rakyat," katanya.

Selain itu, persidangan kali ini juga berjanji untuk membentuk sebuah pakatan ekonomi antara kerajaan negeri PR, menyediakan persekitaran mesra pelaburan, tidak terlalu birokrasi dan tiada karenah pentadbiran, melaksana apa-apa dasar pembangunan yang boleh disepakati bersama terutama dalam bidang sosial, ekonomi dan politik dan meneruskan penambahbaikan pengurusan dan pentadbiran, sama ada secara rasmi atau tidak rasmi menerusi penglibatan pemimpin, pembuat dasar dan pegawai-pegawai antara negeri PR
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]