Monday, November 22, 2010

Khir Toyo :Bahaya Kerajaan Suka Berbohong

1. Antara inti pati ucapan saya dalam sidang Dewan Negeri Selangor yang lalu ialah mengingatkan kerajaan negeri agar memberi fakta dan angka yang benar dan bukan membuat anggaran tanpa realiti.

2. Setelah saya menerangkan secara panjang lebar mengenai isu-isu dalam industri air dalam sidang Dewan Negeri Selangor, Tan Sri Khalid mengumumkan kesediaan untuk tidak mengambil sesen pun dari aset yang kononya bernilai hampir RM 10 bilion itu. Tan Sri Khalid juga dilaporkan berkata kerajaan negeri berpendapat kenaikan sebanyak 15% memadai bagi membolehkan industri air kekal berdaya saing.

3. Nah, dari tidak setuju naik langsung dan kononnya kenaikan ini agenda Barisan Nasional mengkayakan kroni, tiba-tiba Khalid bersetuju pula kenaikan 15%. Sebab itu kata orang berfikir dulu sebelum bercakap.

4. Mengenai isu air ini juga saya terbaca beberapa kenyataan kerajaan negeri yang kononnya Pakatan Rakyat mencadangkan konsensi air negeri Selangor ini diberikan kepada satu syarikat sahaja bagi menjimatkan kos. Ini merupakan satu lagi pembohongan kerana kajian untuk menstrukturkan semula industri air ini telah dilakukan oleh Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB)atas permintaan kerajaan negeri sejak 2006 lagi.

5. Jika dibaca dalam artikel saya sebelum ini Sokong Penstrukturan semula air Selangor saya telah membri bukti yang jelas mengenai kewujudan kajian dan juga usaha-usaha menyatukannya (consilidation) telah dijalankan sejak 2007 lagi yakni sebelum Pakatan Rakyat mengambil alih lagi.

6. Justeru amatlah aneh dan pelik sekali bila dalam risalah-risalah mengenai air yang mereka keluarkan menyatakan bahawa mereka yang mencadangkan usaha penstrukturan semula industri air ini. Malah kerajaan persekutuan juga telah merancang penstrukturan semula air ini sejak 2006 dengan menubuhkan syarikat milik penuh Menteri Kewangan Diperbadankan iaitu Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB).

7. Kerajaan Negeri juga menyatakan saluran air dari pahang tidak perlu kerana mereka mampu membersihkan Sungai Klang. Saya khuatir jika ini juga menjadi satu lagi kenyataan "tidak boleh pakai" daripada kerajaan Selangor.

8. Membersihkan sungai Klang bukan satu kerja mudah, murah dan dapat dilakukan dalam waktu yang singkat. Sungai Klang bukan sahaja menghadapi masalah pencemaran sampah sarap tetapi juga bahan buangan klinikal, industri dan kumbahan. Ini menjadikan air sungai Klang sangat tidak selamat dan sukar dibersihkan. Sungai Thames London yang dianggap sungai mati pada tahun 50-an mengambil masa lebih 20 tahun untuk dipulihkan. Bolehkah industri bekalan air bersih di Lembah Klang mengambil masa yang sama sedangkan kajian menunjukkan kita akan menghadapi masalah bekalan air bersih pada 2014?

9. Apa akan jadi jika projek ini gagal dan dalam masa yang sama loji air Langat 2 tidak dibina? Jika dilihat banyak kenyataan kerajaan negeri yang berdolak dalik termasuk dalam isu pembersihan sungai Klang yang diuar-uar sejak dua tahun lalu, saya fikir banyak masalah akan timbul dalam beberapa tahun mendatang.

10. Dalam sidang Dewan Negeri Selangor yang lalu juga YAB Menteri Besar beberapa kali menyatakan sokongan beliau terhadap KL Greater dan Menara Warisan semasa berucap di dalam Dewan. Anehnya beberapa hari kemudian keluar pula kenyataan akhbar Pejabat Menteri Besar kononnya Tan Sri Khalid tidak bersetuju dengan pembinaan menara warisan 100 tingkat tersebut.

11. Justeru saya tertanya-tanya siapakah yang menentukan pendapat dan pandangan Menteri Besar Selangor sekarang? Tan Sri Khalid atau orang di sekeliling terutamanya Setiausaha Politik beliau.

12. Saya berharap pimpinan kerajaan negeri Selangor hari ini segera sedar bahawa mereka bukan lagi pembangkang tetapi kerajaan yang memerintah. Kenyataan dan pandangan yang dibuat harus mengambil kira fakta dan kebenaran agar kredebiliti kerajaan negeri tidak dipertikaikan.

13. Jika sesiapa yang membaca Sinar Harian hari jumaat lalu (19 November 2010) mengenai kenyataan Setiausaha Politik Menteri Besar bahawa pendapatan Negeri Selangor ialah RM 11 bilion dan hanya RM 600 ribu diperuntukkan kepada belanja pengurusan, ia merupakan kenyataan yang sangat mengelirukan.

14. Mengikut maklumat pendapatan tahun ini hanyalah sekitar RM 1.03 bilion (sehingga September 2010). Manakala anggaran pendapatan tahun hadapan yang dibentangkan oleh Tan Sri Khalid hanyalah RM1.43 bilion. Daripada jumlah itu, sebanyak RM830 juta diperuntukkan untuk perbelanjaan mengurus, mankala sebanyak RM600 juta selebihnya diperuntukkan untuk pembangunan negeri.

15. Justeru saya tertanya-tanya pendapatan tahun bila yang dinyatakan oleh kerajaan negeri sebanyak RM 11 bilion ini dan dari mana pula datang kononnya belanjawan pengurusan hanyalah RM 600 ribu?

16. Adalah Amat berbahaya apabila pelabur dan rakyat terpaksa menunggu beberapa hari untuk melihat sama ada kenyataan awal kerajaan negeri akan berubah atau tidak dalam sekeip mata kemudiannya.

17. Lebih merbahaya jika rakyat tidak lagi boleh mempercayaai kenyataan kerajaan negeri kerana masih terbawa-bawa sikap suka memutar belit fakta dan berbohong sama seperti ketika tidak memegang kuasa dahulu.

18. Teringat saya bidalan orang tua-tua dahulu, "siakap senohong, gelama ikan duri, sikap suka berbohong, lama-lama jadi pencuri."
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]