Thursday, November 25, 2010

Lim Chong Eu meninggal dunia

pix_gal0




2010/11/25

GEORGETOWN: Bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Tun Dr Lim Chong Eu, 91, meninggal dunia di kediamannya di Tanjung Bungah di sini, malam tadi, selepas hampir sebulan menerima rawatan di Hospital Pulau Pinang (HPP).

Mendiang yang dimasukkan ke HPP sejak 26 Oktober lalu kerana diserang angin ahmar, dibawa pulang ke rumah pada jam 7 malam tadi selepas keadaannya semakin tenat, dan disahkan meninggal dunia jam 9 malam.
Anak mendiang, Chien Aun mengesahkan bapanya meninggal dunia pada jam 9 malam ketika semua ahli keluarga berada di sisinya.
"Pengumuman rasmi akan dibuat oleh Ketua Menteri, Lim Guan Eng, esok (hari ini)," katanya kepada pemberita di kediaman bapanya malam tadi.

Chong Eu menjadi Ketua Menteri yang kedua selama 21 tahun, bermula 12 Mei 1969 hingga 25 Oktober 1990 bagi menggantikan Tan Sri Wong Pow Nee.

Mendiang menerajui GERAKAN sembilan tahun mulai 1971 dan di bawah kepimpinannya, GERAKAN menyertai Barisan Nasional (BN) pada 1972.

Chong Eu dilahirkan pada 28 Mei 1919, di sini, mendapat pendidikan awal di Sekolah Menengah Kebangsaan Penang Free School sebelum mendapat Biasiswa Ratu pada 1937 bagi melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan d Universiti Edinburgh, Scotland.
Mendiang mendapat ijazah perubatan dan pembedahan pada 1944 dan aktif dalam perkhidmatan awam termasuk dilantik ke majlis perundangan negeri pada 1949.

Mendiang adalah Canselor pertama Universiti Terbuka Wawasan dan menyandang jawatan Pro-Canselor Universiti Sains Malaysia (USM) dari 1994 hingga 1999.

Chong Eu berkahwin dengan Toh Puan Goh Sing Yeng dan dikurniakan empat anak, masing-masing dua anak lelaki dan perempuan - Chien Aun dan Chien Cheng serta Pao Lin dan Pao Yen.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]