Thursday, January 6, 2011

PRK TENANG : Ujian CSL dan Palanivel

PRK Tenang: Pertemuan dua ChuaPILIHAN Raya Kecil (PRK) DUN Tenang sudah pasti menarik perhatian banyak pihak. BN mahu mempertahankan kerusi itu dan menjaga imej Johor sebagai kubu kuat UMNO/BN manakala Pas sudah tentu mahu menebus kegagalan mempertahankan DUN Galas dalam PRK lalu.

Faktor lain yang menyumbang kepada perhatian ke Tenang ialah kawasan itu berada di bawah Parlimen Labis yang diwakili Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Chua Tee Yong. Beliau juga adalah anak Presiden MCA, Dr. Chua Soi Lek yang pernah mewakili kawasan itu.

Menurut taburan pengundi, dianggarkan jumlah pengundi Melayu ialah 49 peratus, Cina 38 peratus dan India 12 peratus. dalam PRU lalu, Allahyarham Sulaiman Taha memperoleh 6,367 undi, menang dengan majoriti 2,492 undi mengalahkan calon Pas, Mohd Saim Siran yang mendapat 3,875 undi.

Pada 2004, Sulaiman juga menang mengalahkan calon yang sama tetapi majoriti lebih besar iaitu 5,517 undi. Ketika itu Sulaiman mendapat 7,655 undi manakala Saim 2,138 undi. Turut menarik perhatian ialah bagaimana Soi Lek akan memastikan sokongan pengundi Cina kepada BN khususnya di kalangan ahli-ahli MCA terhadap kepimpinannya. PKR pula melalui Naib Presiden yang dilantik, Chua Jui Meng dijangka turut membantu untuk memastikan kemenangan calon Pas. Jui Meng sebagai Pengerusi PKR Johor serta bekas Ahli Parlimen Bakri dan bekas Menteri Kesihatan sudah tentu masih mempunyai pengaruh.

Boleh dikatakan Tenang juga akan menyaksikan pengaruh 2 Chua yang secara kebetulan kedua-duanya bekas Menteri Kesihatan untuk menarik sebanyak mungkin sokongan pengundi-pengundi Cina. Bagi masyarakat India pula, ia sudah tentu menjadi pentas pertama kepada G.Palanivel yang baru-baru ini diberi tanggungjawab sebagai Presiden MIC selepas peletakan jawatan S.Samy Vellu. Sejauh manakah sokongan masyarakat India di situ? Justeru Tenang yang nampak tenang tetapi akan 'bergelora' dengan semangat baru parti-parti politik yang akan turun berkempen.

Di pihak BN, ia tentulah melibatkan UMNO, MCA, MIC sementara di pihak pakatan pembangkang pula Pas, PKR dan DAP. Mungkin DUN Tenang menjadi pentas ujian sebenar bagi parti-parti politik menjelang PRU akan datang.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]