Monday, February 21, 2011

KALAU NAK MENJAHANAMKAN NEGARA, PEMBANGKANG MEMANG CUKUP ARIF...


Friday, February 18, 2011 Desperado

Pengumuman pengurangan kadar tol dibeberapa lebuhraya oleh Perdana Menteri ternyata telah berjaya membuatkan pemimpin-pemimpin Pakatan ternganga. Disaat mereka hanya mampu berjanji kosong untuk menghapuskan tol didalam dongeng buku jingga mereka, DS Najib telah mendahului dengan tindakan realistik pengurangan tol.

Perdana Menteri telah mengumumkan kadar tol semasa RM1.60 di Plaza Tol Petaling Jaya Selatan 2 (PJS 2), kawasan antara Petaling Jaya Selatan dan Kampung Medan, akan diturunkan kepada RM1 berkuatkuasa 18hb. Berita ini nyata disambut gembira oleh para pengguna di Lebuhraya tersebut sepertimana yang dipaparkan dalam berita-berita semasa.

Disebalik kegembiraan rakyat yang menerima dengan rasa penuh syukur penurunan kadar tol ini, beberapa pemimpin Pakatan cuba untuk berhujah bagi menafikan usaha murni yang dilakukan oleh DS Najib. Walaupun dengan hujah dangkal serta alasan yang tak munasabah, mereka dilihat amat terdesak untuk mengalihkan sokongan rakyat kepada kerajaan.

Antara alasan yang mula kedengaran dilemparkan oleh pemimpin-pemimpin Pakatan ialah, penurunan kadar tol oleh kerajaan ini suatu langkah yang tak wajar. Mereka berkata rakyat mahukan semua tol dihapuskan serta merta, bukannya dikurangkan. Dan ada juga yang menyifatkan pengurangan ini tak memberi kesan kerana harga barangan masih mahal.

Saya suka untuk mengambil contoh kenyataan Ahli Parlimen Indera Mahkota iaitu Azan Ismail. Ketika dia membuat kenyataan didalam TV Selangor, Azan Ismail telah mempertikaikan pengurangan kadar tol ini dengan membandingkan jumlah subsidi petrol yang diterima oleh kerajaan semenjak penarikan balik kos tanggungan tersebut tahun lalu.

Azan berkata, kerajaan sepatutnya mengambil alih semua tol-tol dan lebuhraya yang ada didalam negara dan membukanya secara percuma kepada rakyat. Ahli Parlimen PKR ini berkata, penarikan subsidi petrol kerajaan sebelum ini yang berjumlah 25Billion, sepatutnya mampu membolehkan kerajaan mengambil alih semua konsesi tol dalam negara.

Saya ingin bertanya kepada wakil PKR tersebut dan juga kepada pemimpin-pemimpin pembangkang, siapakah yang akan menanggung semua kos penyelenggaraan Lebuh raya jika tol dihapuskan? Ini sahaja sudah membuktikan bahawa pihak pembangkang hanya tahu berteori tetapi langsung tak praktikal untuk digunapakai. Rakyat bukannya bodoh untuk percaya bulat-bulat terhadap semua retorik kosong mereka.

Katakanlah pihak kerajaan mengambil alih semua lebuhraya di negara ini dengan nilai 25Billion, tetapi kerajaan terpaksa menanggung jumlah yang hampir sama untuk kos penyelenggaraan.., dimanakah sumber yang harus digunakan untuk menampung semua kos tersebut? Apakah pihak kerajaan perlu menarik semua subsidi yang diberikan kepada rakyat semata-mata mahu mengekalkan lebuhraya bebas tol didalam negara?
Sebagai contoh, Jambatan Pulau Pinang mengutip keuntungan kasar sebanyak RM 131 juta setahun melalui hasil kutipan tol. Manakala kos penyelenggaraan bagi jambatan tersebut adalah berjumlah RM 75 juta setahun. Itu belum lagi dicampur kos-kos yang lain.

Dan jika kerajaan mahu menghapuskan kadar tol di Jambatan tersebut, kerajaan akan kehilangan pendapatan sebanyak 131 juta sebaliknya terpaksa pula menanggung kos penyelenggaraan jambatan yang berjumlah 75 juta. Rakyat patut bertanya kepada pihak pembangkang, dari sumber manakah wang berjumlah 75 juta setahun itu akan dikumpulkan?

Itu baru satu tol.., dan ada lagi lebih kurang 22 lebuhraya di Malaysia yang perlu dikira kos penyelenggaraan tahunannya. Cuba bayangkan berapa kos yang kerajaan terpaksa tanggung tiap-tiap tahun jika cakap tak munasabah pihak pembangkang digunapakai?

Sebab itulah DS Najib mengatakan yang Anwar Ibrahim dan kroninya hendak menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara bangkrap apabila mahu menghapuskan tol didalam janji Buku Jingga jika mereka berjaya menawan Putrajaya.

Inilah bezanya pemimpin yang mahu berfikir untuk mengimbangi kemakmuran dan kestabilan ekonomi negara berbanding dengan pemimpin yang hanya tahu berjanji kosong tapi tak tahu satu apapun. Lagi pun, majoriti rakyat masih ingat lagi bagaimana Anwar hampir menjahanamkan negara ketika kegawatan ekonomi tahun 1997.

Belanjawan mini yang dibentangkan Anwar Ibrahim pada 5 Disember 1997 ternyata gagal dan hampir menyebabkan negara jatuh bangkrap. Nasib Malaysia baik kerana mempunyai negarawan ulung seperti Tun Mahathir ketika itu. Malaysia berjaya mengharungi kegawatan tersebut dengan idea bernas Tun Mahathir melalui tambatan nilai ringgit.

Cuba bayangkan jika nasib negara diletakkan 100% ditangan Anwar.., kita takkan mampu bermewah seperti sekarang jika bukan Tun Mahathir yang menjadi Perdana Menteri ketika krisis matawang tahun 1997 ! Jadi.., apakah kita mampu percaya kepada Anwar Ibrahim dan kroni-kroninya sekali lagi?

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]