Thursday, February 3, 2011

MASIH ADA YANG TIDAK BERSYUKUR.....

 
Syukuri kestabilan, kemakmuran dikecapi rakyat Malaysia

KINI, situasi yang sukar bukan sahaja dihadapi oleh rakyat Mesir tetapi juga berpuluh-puluh ribu warga asing yang terperangkap dalam krisis politik negara itu.

Perhimpunan bantahan di bandar-bandar utama negara itu mengakibatkan keadaan semakin kacau-bilau.

Kerajaan Mesir pimpinan Presiden Hosni Mubarak bagaikan tidak mampu lagi menguatkuasakan peraturan dan undang-undang.

Dalam keadaan huru-hara inilah pencuri dan penjenayah lain mengambil kesempatan untuk merampas segala harta dari tempat awam.

Ketiadaan penguat kuasa undang-undang juga adalah kesempatan bagi mereka membalas dendam. Sekarang ramai yang berusaha meninggalkan Mesir.

Hidup dalam keadaan tidak menentu di Mesir sekarang amat memeritkan.

Kerajaan kita sudah mengambil tindakan udara dan darat untuk membawa keluar kesemua pelajar dan rakyat kita dari bumi tamadun Firaun itu.

Pengalaman lebih 11,000 pelajar kita yang akan pulang dari negara bergolak itu mungkin dapat menceritakan betapa bertuahnya hidup di Malaysia.

Kekacauan yang melanda Mesir kerana mahu menggulingkan pemerintahan Mubarak menimbulkan ketidaktentuan terhadap rakyat dan ekonomi negara itu.

Apa yang sedang berlaku di Mesir harus kita ambil sebagai iktibar. Ini kerana, tidak mustahil kejadian yang sama boleh berlaku di negara kita.

Sebab itu kita harus bersyukur dan dimohon lindungan Tuhan agar tragedi seumpama itu tidak berlaku di Malaysia.

Bayangkan jika negara kita terjerumus dalam gelora rusuhan dan pergaduhan antara kaum lontaran hasutan pihak tertentu dari dalam dan luar negara.

Tiada siapa yang beruntung, sebaliknya negara kita memerlukan lebih banyak masa untuk proses memulihkan hubungan kaum dan membangunkan ekonomi semula.

Masalah politik tidak wajar diselesaikan melalui rusuhan dan demonstrasi jalanan.

Insaflah bahawa kestabilan dan kemakmuran hidup yang kita kecapi di negara ini jangan digadaikan. Peristiwa rusuhan di Mesir dan negara-negara lain sebelum ini patut menguatkan keazaman kita rakyat Malaysia untuk mengeratkan hubungan antara kaum.

Selain perpaduan antara kaum, kepimpinan atau kerajaan juga adalah faktor penting dalam menjamin kestabilan negara. Kita harus bersyukur kerana mempunyai kerajaan yang bertanggungjawab mengurus dan mentadbir undang-undang dan sosio-ekonomi negara dengan teratur.

Kita percaya gandingan sokongan rakyat dan kerajaan mampu mengekalkan kedaulatan dan maruah negara ini.

Kita tidak perlu mencontohi Mesir atau negara yang menggulingkan kerajaan secara demonstrasi jalanan kerana kita ada sistem untuk memilih pemimpin dan kerajaan.

Sistem pilihan raya adalah cara yang terbaik jika kita ingin mengubah kepimpinan negara. Adalah menjadi tradisi kita melakukan peralihan kuasa berjalan dengan baik dan lancar tanpa kekerasan. Syukurlah kestabilan negara kita.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]