Monday, March 7, 2011

bolehkan mereka sepakat dalam isu ini?

TEMERLOH, 6 Mac — Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menasihati PAS, PKR dan DAP supaya mendaftarkan Pakatan Rakyat — perikatan mereka — bagi membolehkan ketiga-tiga parti itu menggunakan logo yang sama pada pilihan raya.

Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar berkata pakatan itu perlu didaftarkan kerana mereka selalu dilihat melanggar peraturan kempen pilihan raya, terutama berhubung isu penggunaan logo.

“Berulang kali telah dinyatakan sejak pilihan raya kecil yang lepas, logo parti yang tidak bertanding dilarang dipasang atau digunakan untuk berkempen kerana ia menyalahi Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.

“Saya tak nak mengajar parti, saya nasihat pembangkang supaya daftarlah parti-parti anda (Pakatan Rakyat) dengan Pendaftar Pertubuhan. Sudah daftar, logo-logo itu kemudian dihantar ke SPR, baru mereka boleh digunakan ketika kempen,” katanya kepada pemberita ketika meninjau proses penjumlahan undi pada pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau di Dewan Tun Razak, Majlis Perbandaran Temerloh hari ini.

Wan Ahmad berkata perkara itu, jika terus dilakukan, akan menimbulkan masalah kepada SPR dan polis.

“Mereka tak nak daftar, itu hak parti, tetapi jika mereka terus langgar peraturan kami, SPR dan polis yang susah, kena berlari ke sana ke sini menguatkuasakan undang-undang.

“Kalau daftar, lepas itu boleh guna logo, dan semua pihak boleh menjalankan tugas mereka dengan lancar,” katanya dipetik Bernama.

Beliau mengulas tindakan parti yang tidak bertanding iaitu DAP dan PKR, yang bertindak memasang serta menggunakan logo masing-masing untuk berkempen pada pilihan raya kecil itu.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]