Monday, April 4, 2011

ANTARA MARUAH PARTI DAN KEPENTINGAN POLITIK SEMPIT?


Sebahagian penyokong parti pembangkang pada program solat hajat untuk Anwar Ibrahim di Stadium Malawati Shah Alam, baru-baru ini.Ya Allah, kau makbullah (kali ini) solat hajat untuk Anwar’

Oleh Zaini Hassan

SOLAT hajat membawa erti yang cukup besar, terutama bagi orang Melayu dan Islam di negara ini. Ada yang melakukan satu stadium untuk memohon kepada Allah SWT bagi kemenangan dalam pilihan raya.

Walaupun kita tahu dalam pilihan raya, matlamat menghalalkan cara sering kali berlaku dan bukan 100 peratus ia bersih daripada piawaian keislaman, solat hajat akan tetap dilakukan.

Budaya solat hajat beramai-ramai ini, kalau tidak salah saya, bermula di Kelantan. Di bawah pemerintahan Pas ia sering kali dilakukan secara massa dan bersaiz mega.

Bersesuaian Kelantan di bawah kepimpinan ulama Pas, solat itu biasanya dilakukan untuk memberikan petunjuk terhadap orang itu, orang ini, kejadian itu dan ini serta untuk menjahanamkan sesuatu kumpulan lain.

Amerika Syarikat dan Israel sering kali dimohon Allah supaya diberi petunjuk keras – setiap kali mereka menyerang negara-negara Islam. Selain daripada itu, UMNO dan kerajaan Barisan Nasional (BN) yang dikatakan zalim oleh Pas dan pembangkang, sering kali dimohon petunjuk yang sama.

Malah, Tun Dr. Mahathir Mohamad pun sering didoakan di mulut-mulut pengikut Pas, ketika itu, sebagai maha firaun, maha zalim dan ada yang berdoakan perkara yang buruk terhadapnya. Malah solat hajat juga diadakan terhadap Mahathir, juga untuk memohon petunjuk kepadanya.

Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]