Tuesday, May 10, 2011

KATA-KATA ILMUAN MENGENAI GURU.

ZA'BA MEMETIK KATA-KATA SEORANG GURU
kalau aku kaya sekali-kali tiadalah aku akan meninggalkan harta kepada anakku barang sesen pun apabila aku mati, lain daripada belanja belajarnya. selebihnya akan kuserahkan kepada kerajaan atau siapa-siapa kuasa yang layak atau truste-trustee yang khas suruh jalankan dalam bank dan lain-lainnya faedah sebahagiannya dibuat scholarship...

  • Firman Tuhan: ertinya , dan ia (yang) telah menjadikan tiap-tiap suatu, kemudian disukatkannya (ditetapkannya) baginya sesuatu sukatan. sukatan itu bukan maksudnya nasib, untung atau janji azali. za'ba kata...
     
  • za'ba kata
    (jika yang demikian tadi pendirian) maka binasalah segala peraturan perangai baik dan jahatoleh iktikad yang demikian dan tersekatlah segala kemajuan.
     
  • za'ba kata ini salah
    oleh itu jatuhlah martabat manusia itu menjadi seperti enjin atau perkakas patung yang dijalankan oleh orang sahaja - menari-nari di atas panggung kehidupan dunia menurut sebagaimana yang digerakkan oleh orang yang menarik dawainya dari belakang tabir, bukan dengan ikhtiarnya sendiri.
  • za'ba kata ini salah
    manusia yang merupakan makhluk tuhan yang palaing mulia tiada bebas memilih sendiri, melainkan terpaksa mengikut sahaja apa yang ditetapkan.
  • dari za'ba
    fikiran yang biasa pada fahaman orang kebanyakan mengenai nasib, untung, bahagian, janji dan sebagainya itu telah membawa kepada beberapa kesamaran dan salah faham akan perkara takdir yang diajarkan oleh agama islam.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]