Tuesday, June 21, 2011

BERI PELUANG KEPADA GLC NEGERI UNTUK MELABUR DI AFRIKA

Antara lain, G-20 terdiri daripada Affin Holdings, Axiata Group, BIMB Holdings, Boustead, CIMB Group, Chemical Company of Malaysia, Penerbangan Malaysia (MAS), Malaysia Airports Bhd, MRCB, Maybank, Proton Holdings Bhd, Sime Darby Bhd, Telekom Malaysia Bhd, Tenaga Nasional Bhd, TH Plantations, UEM Group dan UMW Holdings.
Hingga 3 Jun lalu, nilai modal pasaran G-20 itu melonjak lebih sekali ganda kepada RM355 bilion daripada RM159 bilion sejak program transformasi GLC dilancarkan pada 2004.

Tahun lalu, nilai modal pasaran G-20 adalah RM252 bilion, meningkat 65.8 peratus daripada RM152 bilion yang dicatatkan sebelumnya.

PPUBJ : Syarikat yang berkaitan dengan kerajaan juga terdapat dinegeri-negeri yang menjalankan pelbagai aktiviti perniagaan, dari sektor harta tanah hinggalah kepada aktiviti runcit. Walau pun volume perniagaan GLC negeri tidaklah sebesar sebagaimana yang dijalankan oleh GLC peringkat persekutuan tetapi bila kita menyebut perniagaan sahaja soal keuntungan adalah motif utama ditubuhkan GLC tersebut.

Di samping tu, dapat mengujudkan peluang pekerjaan dan perniagaan kepada syarikat kecil. Pencapaian yang memberangsangkan itu adalah berpunca dari urus tadbir yang cekap dan kakitangan yang dedikasi. Ini sewajarnya dijadikan contoh oleh GLC negeri agar dapat meningkatkan kecekapan CEO berkenaan untuk meningkatkan keuntungan serta dapat beri pulangan kepada kerajaan negeri.

Selain itu, warga kerja yang berkenaan wajar diberikan pendedahan di syarikat swasta dan GLC yang berkaitan agar pendedahan begini dapat memberikan inisiatif serta pandangan serta inovatif bagi memastikan penglibatan sektor semi kerajaan dalam penjanaan ekonomi negara dapat ditingkatkan selain dari FDI. Peranan DDI dilihat semakin penting bagi memastikan model ekonomi baru beri pulangan yang setimpal kepada rakyat dalam konsep rakyat didahulukan.

Malah jika dilihat pada persidangan LID yang baru sahaja berakhir banyak peluang-peluang baru perniagaan yang dapat diterokai di Afrika dan Carribien bagi GLC Negeri untuk meningkatkan dan mengembangkan lagi pelaburan mereka keluar negara.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]