Monday, June 6, 2011

MARI BACA APA KATA PAKAR....

Rakaman video boleh jadi bukti

Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 5 Jun - Mahkamah Syariah mempunyai peruntukan untuk menerima bukan sahaja individu bagi memberi keterangan, malah bahan bukti lain yang disebut sebagai keterangan dokumentari.

Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM), Datuk Zainul Rijal Abu Bakar berkata, bukti tersebut termasuk dokumen, perjanjian bertulis, video dan asid deoksiribonukleik (DNA) yang juga disebut sebagai keterangan bayyinah.

"Perkara ini sudah diputuskan di Mahkamah Syariah dan Mahkamah Tinggi Syariah kerana jika keterangan hanya dihadkan kepada individu, maka Mahkamah Syariah akan menjadi statik dan jumud.

"Ia juga sesuai dengan perkembangan teknologi semasa," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa rakaman video seks tidak boleh menjadi saksi kerana ia bukan manusia sebaliknya mesin.

Abdul Hadi membuat kenyataan itu ketika berucap menggulung perbahasan pada hari terakhir Muktamar Tahunan Pas Ke-57 di sini, hari ini dengan merujuk kepada isu video rakaman seks membabitkan seorang individu yang mirip Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kepada kenyataan Abdul Hadi itu, Zainul Rijal berkata, ia tidak dibuat berdasarkan pengetahuan undang-undang.

Malah beliau menegaskan, dalam pertuduhan kes zina di negara ini, undang-undang negara bukanlah bersifat kesalahan hudud kerana hukuman yang dikenakan juga tidak bersifat sedemikian, sebaliknya merupakan kesalahan takzir.

"Justeru, pembuktian dengan kehadiran empat orang saksi seperti yang diperuntukkan di bawah hukum hudud tidak perlu kerana kesalahan zina di bawah kesalahan takzir boleh disabitkan dengan keterangan dokumen," katanya.

Berkongsi pandangan serupa, Mufti Perlis, Dr. Juanda Jaya berkata, meskipun video tidak boleh menjadi saksi kes zina dalam hukum hudud, namun ia boleh digunakan di bawah kesalahan takzir untuk memelihara akhlak umat Islam.

Oleh itu beliau sekali lagi menggesa supaya semua agensi kerajaan yang terlibat dalam isu rakaman video aksi seks itu mengambil tindakan segera terhadap pihak yang mengedar serta pelaku dalam rakaman tersebut

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]