Wednesday, July 25, 2012

BOLEHKAH BERLAKU DI MALAYSIA?


Parlimen tergantung: Bolehkah terjadi di Malaysia?

E-melPrintPDF
Dalam satu sistem kerajaan berparlimen dua parti, satu parlimen tergantung berlaku apabila kedua-dua parti politik utama tidak (atau blok parti-parti bersekutu) mempunyai satu majoriti mutlak kerusi-kerusi dalam parlimen.
Ini adalah bertepatan kes di Australia dalam 2010 di mana terdapat 150 anggota dalam Dewan Rakyat, jadi untuk mempunyai satu majoriti besar satu daripada keperluan parti-parti ialah mendapatkan 76 kerusi. Bukan Labor mahupun Coalition mencecah titik itu. Sebaliknya, mereka terpaksa berunding dengan tiga calon bebas yang telah dilantik semula - Tony Windsor, Bob Katter dan Rob Oakeshott - serta dari parti Greens' Adam Bandt, yang memenangi kerusi Melbourne.
Akhirnya parti Labor oleh Julia Gillard memenangi ke atas calon bebas membentuk sebuah kerajaan minoriti.
BN pada paras mengawal 92% Parlimen
Dalam melihat landskap politik Malaysia, ia boleh dibahagikan kepada dua - Barisan Nasional and Pakatan Rakyat.
Barisan Nasional dibentuk oleh 13 parti-parti komponen utama manakala Pakatan Rakyat mempunyai 3 dan terdapat mungkin 5 parti-parti utama yang tidak bergabung diri mereka kepada salah satu BN atau Pakatan dan sejumlah parti-parti lain yang tidak signifikan dan tidak diwakili dalam parlimen.
Sehingga kini, kedua-dua BN dan Pakatan telah bersaing dalam setiap kerusi parlimen di Malaysia, dalam satu percubaan memenangi undang-undang majoriti jelas di parlimen.
Dalam pilihan raya umum Mac 2004, Abdullah Ahmad Badawi menerajui Barisan Nasional mendapat satu kemenangan besar, di mana Barisan Nasional menawan semula negeri Terengganu. Gabungan mengawal 92% kerusi-kerusi di Parlimen.
Ia memang ironik yang pada 2005, Mahathir menyatakan yang "Saya percaya yang negara sepatutnya mempunyai sebuah kerajaan yang kuat tetapi tidak terlalu kuat. Satu majoriti dua pertiga seperti saya menikmati apabila saya adalah perdana menteri mencukupi tetapi 90% majoriti adalah terlalu kuat. Kita perlu satu pertentangan mengingatkan kita jika kita membuat kesilapan-kesilapan. Bila anda tiada pembangkang anda fikir semuanya anda buat adalah betul."
Rakyat Malaysia menyahut segala perkataan Mahathir dan memberi keuntungan yang sangat besar kepada pembangkang dalam pilihan raya umum 2008 dengan membenarkan mereka menguasai 5 negeri dan menyangkal BN majoriti dua pertiga.
14 kerusi Taib
Satu parlimen tergantung hampir terjadi di Perak selepas Pilihan Raya Umum 2008, apabila beberapa Ahli Parlimen Pakatan yang dilantik memilih untuk melompat dan mengumumkan diri mereka Bebas. Tetapi ia dengan cepat menjadi satu pemerintahan minoriti apabila calon Bebas ketika itu berikrar menyokong Barisan Nasional. Ini memberi pemerintahan BN atas Perak.
Pengundi Malaysia boleh memberi undi majoriti ke mana-mana arah. Namun, ia masih munasabah pada satu peringkat mikro yang satu pergelutan untuk negeri-negeri individu boleh menyebabkan parlimen tergantung atau pemerintahan minoriti.
Dalam kes munasabah satu parlimen tergantung, siapa yang akan menentukan pemenang-pemenang? Terdapat dua senario yang boleh berlaku dalam kes satu parlimen tergantung. Pertama sekali, jika Sarawak memutuskan untuk menukar kem dan keduanya jika MP UMNO memberontak.
Jika 2008 dan pilihan raya Sarawak baru-baru ini diambil kira, satu parlimen tergantung akan diputuskan oleh undian Melayu. Dan paling mungkin 14 kerusi oleh parti PBB Taib Mahmud di Sarawak akan menjadi majoriti.
Jika 14 kerusi Taib memutuskan untuk menukar kem dan mengisytiharkan diri mereka Bebas, maka akan mempunyai satu parlimen tergantung. Kedua-dua BN atau Pakatan akan tidak dapat untuk membentuk kerajaan pemerintahan majoriti. Sebaliknya, mereka akan terpaksa berunding dengan calon Bebas. Dan ini akan menjadi satu kes menarik kerana ia bermakna yang nasib kerajaan akan bergantung pada siapa yang dapat mengemukakan layanan terbaik untuk Taib Mahmud.
MP UMNO
Senario kedua mengambil keadaan rasa tidak puas hati di kalangan dalam UMNO terhadap pentadbiran Najib.
Dalam semua kemungkinan, jika sejumlah MP UMNO menukar prinsip dan mengisytiharkan diri mereka sebagai calon Bebas dan membenarkan kedua-dua BN dan Pakatan bersaing untuk perhatian mereka, Malaysia akan menghadapi satu parlimen tergantung.
Dalam situasi ini parti terbaru Ku Li, Amanah, boleh memainkan satu peranan yang penting.
Ku Li terkenal pasti sebagai lelaki terbaik pada 1987 mencabar bekas PM Mahathir Mohamad untuk kepimpinan UMNO dan dikalah oleh satu jidar kecil sahaja. Daripada kegusaran, dia keluar UMNO dan mengasaskan parti serpihan Semangat 46 sebelum kembali untuk UMNO selepas satu dekad kemudiannya. Tetapi dia tidak pernah mampu lebih daripada satu angka pada pinggir-pinggir sehingga sekarang. Dalam keadaan Najib yang bersedia, Ku Li telah tampil ke hadapan membentangkan satu punca alternatif dengan BN dan Pakatan.
Dan Amanah telah menjana satu bunyi dengung antara tidak memihak kepada mana-mana individu yang telah hilang kepercayaan dalam BN, tetapi berwaspada terhadap Pakatan. Adakah Amanah akan jadi satu pengaruh cukup kuat untuk mewujudkan satu kuasa politik ketiga? Ini adalah sesuatu yang hanya masa dapat membuktikan.
Pilihan Raya Umum 2008 telah membuktikan bahawa majoriti dua pertiga BN dapat dipecahkan. Dan itu mungkin menjadi langkah pertama bagi satu perubahan dalam kerajaan. Kes untuk satu parlimen tergantung di Malaysia tipis, tetapi ia sesuatu yang sangat munasabah bergantung pada kecairan dan perubahan sifat politik Malaysia. Tetapi ia memerlukan satu keadaan unggul di mana kita mempunyai pemilihan yang adil dan bebas.
Jadi sehingga Malaysia melihat pilihan raya yang adil dan bebas, ia akan benar-benar membuat BN berjuang sekuat mungkin dengan semua sumber dan alat-alat mereka untuk tidak membenarkan satu parlimen tergantung di Malaysia. Sekiranya wang tidak akan dapat menyogok calon Bebas !
Ditulis oleh Maclean Patrick
- Malaysia Chronicle
Hasil terjemahan jingoza
30 Julai 2011

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]