Tuesday, July 10, 2012

MENJELANG PRU 13 : ADAKAH DAP BERSETUJU PAS TERAJUI PAKATAN RAKYAT ?


Hadi: Pas, PKR tiada masalah soal bahagi kerusi
W. SAIDATUL FADZILAH W.NAJEMUDIN
6 Februari 2012
Abdul Hadi Awang
$entry.content.caption.value
KUALA TERENGGANU - Datuk Seri Abdul Hadi Awang menafikan Pas dan rakannya dalam Pakatan Rakyat (PR), Parti Keadilan Rakyat berhadapan dengan masalah dalam soal pembahagian kerusi di beberapa negeri termasuk Terengganu.
Sebaliknya Presiden Pas itu menegaskan, perbincangan sudah menghampiri peringkat akhir dan hanya tinggal kira-kira 10 peratus belum selesai.
Beliau berkata, sama ada Pas atau PKR, masing-masing akur dengan keputusan yang dicapai di peringkat kepimpinan pusat.
"Kita mendapat maklumat lebih 90 peratus sudah selesai. Terlalu sedikit belum selesai di peringkat negeri, bahagian dan mereka patuh kepada keputusan pimpinan Pusat," katanya kepada ketika ditemui pada  Majlis Makan Malam Bersama Masyarakat Cina, di sini.
Beliau bagaimanapun menegaskan, tidak kira siapa calon pembangkang dalam pilihan raya umum akan datang, yang penting calon tersebut boleh memberi kemenangan kepada Pakatan Rakyat (PR).
Bagi Pas, pihaknya melalui Majlis Syura Ulama akan memutuskan seseorang calon itu bertanding selepas 'lulus ujian' berdasarkan syarat dan kriteria yang ditetapkan.
"Majlis Syura Ulama perlu meluluskan calon berdasarkan ketokohan dan konsisten dengan parti, serta moral dia. Ini syarat jadi calon Pas," katanya.
Beliau juga yakin dengan perkembangan politik ketika ini termasuk di Terengganu apabila sokongan Cina dilihat semakin meningkat kepada Pas dan beliau turut mengakui mendapat undi besar daripada masyarakat Cina di Wakaf Tapai bagi kerusi Parlimen Marang dalam pilihan raya umum lepas.
Ditanya sama ada Pas mengehadkan kuota calon ulama dan profesional, beliau menolak perkara itu.
Jelasnya, Pas memperjuangkan satu konsep, satu dasar dan satu matlamat melalui kepimpinan secara kolektif, bukan bersifat individu.
Beliau juga turut menolak ulama dalam Pas semakin berkurangan ekoran beberapa isu yang berlaku sebelum ini, sebaliknya menyifatkan Pas masih mempunyai bilangan ulama yang ramai.
"Kita ada ramai ulama muda bahkan majoriti ulama bersama dengan kita dan segelintir sahaja bersama dengan Umno," katanya.


Hadi: Pas paling kuat dalam PR
MOHD AZLIM ZAINURY
10 Julai 2012
hadi awang
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang
MARANG – Pas menolak dakwaan kononnya DAP akan bertanding sehingga 90 kerusi Parlimen pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, dakwaan itu sama sekali tidak benar kerana jumlah kerusi yang akan ditandingi oleh DAP adalah tidak lebih daripada Pas.

"Pas parti yang paling kuat dalam Pakatan Rakyat (PR). Kita (Pas) mungkin akan bertanding sehingga 80 kerusi, DAP 50 atau 60 kerusi. Dan daripada jumlah itu pula, mereka (DAP) mungkin menang 40 atau 50 kerusi.

"Dengan jumlah kerusi yang dimenangi sebanyak itu, DAP tidak boleh membentuk kerajaan kerana yang jadi tulang belakang PR ialah Pas, parti Melayu Islam," katanya.

Selain itu, kata Abdul Hadi, tanda kekuatan Pas ialah parti itu mempunyai banyak jentera dan sedia untuk bertanding di kawasan yang tidak sanggup ditandingi oleh parti komponen PR yang lain.

Pemimpin Pas itu menjelaskan demikian ketika diminta mengulas dakwaan blogsuarapakatanrakyat.com yang mendakwa DAP akan bertanding di 90 kerusi Parlimen manakala PKR dan Pas masing-masing hanya 66 kerusi.

Dakwa blog itu, DAP bakal menjadi parti paling dominan dalam pakatan pembangkang selepas PRU13 apabila maklumat mesyuarat pembahagian kuota kerusi pembangkang mendedahkan, parti itu dikatakan akan bertanding di 90 kawasan Parlimen.

“Berdasarkan dokumen tersebut, sah DAP akan bertanding di 90 kerusi Parlimen serta masing-masing 66 kerusi bagi PKR dan Pas. Ini satu kejutan terbesar kerana ia meletakkan DAP dalam kedudukan sangat selesa untuk melantik Perdana Menteri daripada parti itu.

“Ditambah pula dengan undi orang Melayu yang kini berpecah kepada tiga bahagian, DAP dengan mudah boleh menang di kawasan Parlimen yang mempunyai populasi separuh pengundi Melayu dan bukan Melayu,” dakwa blog itu lagi.

Mengulas lanjut, Abdul Hadi yang ditemui pada Program Sarapan Pagi Bersama Presiden Pas di Jalan Bukit Kor di sini, berkata, pengagihan kuota kerusi pembangkang secara rasmi dalam PR masih belum dibuat sehingga  tarikh PRU13 diketahui.

Dalam pada itu, Abdul Hadi ketika berucap di Himpunan Hijau Ke Putrajaya di Batu 10, Bukit Payong, dekat sini, baru-baru ini, memberikan jaminan bahawa DAP tidak akan mengepalai PR sekiranya pakatan pembangkang diberi mandat memerintah negara.

Pada PRU12, Pas bertanding di 66 kerusi Parlimen dan memenangi 23 daripadanya, lebih kecil berbanding DAP dan PKR yang masing-masing bertanding di 47 dan 97 kerusi di mana DAP menang di 28 kawasan dan PKR pula di 31 kawasan.

Dakwaan DAP tanding 90 kerusi Parlimen tak berasas
WARTAWAN SINAR HARIAN
10 Julai 2012
Lee Guan Aik
$entry.content.caption.value
ALOR SETAR - Dakwaan DAP bakal bertanding 90 kawasan Parlimen pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) adalah tidak rasional dan sengaja dibangkitkan pihak tertentu dalam usaha menimbulkan kebimbangan dalam kalangan orang Melayu.

Pengerusi DAP Kedah/ Perlis, Lee Guan Aik percaya laporan tidak berasas seperti itu dibangkitkan menjelang PRU13 bagi menakut-nakutkan orang Melayu kononnya DAP akan menguasai Putrajaya, seterusnya melantik Perdana Menteri dari kalangan pemimpin DAP.

“Secara rasionalnya, DAP hanya layak bertanding paling banyak pun sekitar lebih 50 kerusi Parlimen, tak mungkin boleh cecah hingga 90 kawasan. Berdasarkan persefahaman sebelum ini, Pas akan bertanding lebih banyak kerusi, mungkin lebih 60 kawasan manakala selebihnya milik PKR,” katanya ketika dihubungi.

Guan Aik yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Darul Aman berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai dakwaan sebuah akhbar yang memetik pendedahan itu menerusi sebuah blog propembangkang, suarapakatanrakyat.com.

Menurutnya, laporan itu boleh dipertikai kerana pengagihan kerusi antara rakan pakatan masih belum selesai sehingga kini.

“Kita tidak boleh percaya laporan daripada blog 100 peratus, jika benar dari blog propembangkang, dibimbangi diputar belit pihak tertentu. Seeloknya semua pihak tunggu keputusan rasmi agihan kerusi yang akan diumumkan Sekretariat PR,” katanya.

Guan Aik berkata, isu terbabit sengaja diperbesarkan supaya timbul kebencian orang Melayu terhadap DAP, yang digambarkan seolah rakus kuasa.

“DAP hanya akan diberi mandat wakili 1/3 jumlah kerusi dipertandingkan PR, di kawasan campuran atau majoriti Cina. Tak mungkin boleh ambil 2/3 kuota kerusi,” katanya.

Menurutnya, walaupun pelbagai dakwaan ditimbulkan untuk memburuk-burukkan imej PR termasuk isu terbaru skandal membabitkan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng tidak memberi kesan besar terhadap pengundi.

“Saya yakin pengaruh PR di negeri dikuasai PR tidak terjejas walaupun BN mainkan beberapa isu kebelakangan ini. Isu Bersih-Ambiga dan skandal DAP sebaliknya memberi kesan positif apabila pengundi Cina dan India kembali menyokong PR,” katanya.

Nik Aziz: Berita DAP tanding 90 kerusi Parlimen ‘karut’
HAZELEN LIANA KAMARUDIN
10 Julai 2012
Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat
Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat
KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan dakwaan DAP akan bertanding 90 kerusi melebihi kerusi yang ditanding Pas dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) adalah tuduhan mengarut.

Menteri Besar Kelantan itu bagaimanapun berkata, beliau tidak akan mengulas mengenai percaturan kerusi sama ada Pas ataupun Pakatan Rakyat selagi mana Parlimen belum dibubarkan.

"Saya tidak mahu bercakap perkara yang karut maruk itu, sedangkan dalam Pas sendiripun saya tidak mahu membangkitkan isu tersebut," katanya ketika ditemui di Majlis Perjanjian Pembangunan Pusat Kitar Semula dan Kompos antara Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam (MPKB-Bri) dan SS Microbial Sdn Bhd di sini, semalam.


DAP perlu ikut garis panduan agihan kerusi
ROSLINDA HASHIM
27 Mac 2012
wan salleh
$entry.content.caption.value
ALOR SETAR - PKR tidak mahu terus bertikam lidah dengan DAP mengenai isu agihan kerusi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), sebaliknya mengingatkan rakan komponennya itu supaya kembali kepada garis panduan yang ditetapkan oleh Majlis Presiden Pakatan Rakyat (PR) berhubung perkara itu.

Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri Keadilan Kedah, Datuk Wan Salleh Wan Isa berkata, adalah tidak rasional sekiranya DAP masih mahu menuntut sebahagian kerusi yang dimenangi PKR pada PRU12.
“Saya sudah serahkan kepada pimpinan Pusat untuk capai keputusan dan akan akur apa jua keputusan kelak. Tidak perlu lagi pemimpin di peringkat negeri bergaduh sesama sendiri kerana kita sudah serahkan perkara ini untuk diputuskan Pusat,” katanya.

Menurutnya, berdasarkan garis panduan sedia ada, mana-mana parti yang menang bertanding di kerusi yang diwakilinya pada PRU12, kerusi itu akan kekal ditandingi parti berkenaan pada pilihan raya akan datang.

“Tuntutan bertindih DAP itu turut babitkan kerusi yang dimenangi PKR, adalah tidak wajar untuk mereka tuntut kerusi itu. Antaranya kerusi Dun Bakar Arang dan Lunas serta parlimen Padang Serai,” katanya.

Wan Salleh berkata, pihaknya enggan memanjangkan lagi isu itu kerana yakin Sekretariat PR akan menyelesaikan kemelut itu dalam masa terdekat.

“Pintu rundingan masih terbuka di peringkat Pusat, biarlah pemimpin pusat bincang dan teliti mana yang terbaik untuk Kedah,” katanya.

Wan Salleh berharap selepas keputusan diumumkan Pusat kelak, DAP menerima keputusan dengan hati terbuka demi kesinambungan pentadbiran Kerajaan Negeri.

 “Kita pemimpin di negeri perlu akur pada arahan pemimpin Pusat. Kita tidak boleh buat sesuka hati walaupun membabitkan isu di negeri ini,” katanya.
105 kerusi 'di tangan', PR yakin boleh dapat majoriti mudah
WARTAWAN SINAR HARIAN
12 Jun 2012
Menjelang PRU 13
Menjelang PRU 13
SHAH ALAM - Pakatan Rakyat (PR) yakin akan memperoleh sekurang-kurangnya 105 kerusi Parlimen dengan selesa, dan boleh menambah tujuh lagi kerusi untuk majoriti mudah bagi membentuk kerajaan peringkat persekutuan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRu13).

Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli berkata, pihaknya meletakkan keyakinan itu berdasarkan perkembangan demografi dan sokongan pengundi termasuk di Johor, Sabah dan Sarawak.

"Ini bukan lagi harapan, tetapi keyakinan. Kami yakin boleh memperoleh 105 kerusi selepas menolak beberapa kerusi, kemungkinan tiga hingga empat kerusi yang kami miliki sekarang boleh kalah, tetapi kami akan menang di tempat-tempat lain.

"Pada pilihan raya umum 2008, kami (PR) menang 82 kerusi. Status quo jumlah kerusi 2008 akan kekal, selepas tolak dan tambah kerusi yang akan dimenangi dan kemungkinan kalah, kami yakin akan memperoleh kerusi tambahan di Johor, Sabah dan Sarawak," kata beliau ketika dihubungi Sinar Harian.

Secara purata, katanya, Rafizi berkata, PR boleh memperoleh 24 kerusi, masing-masing lapan dari Johor, Sabah dan Sarawak.

"Di Johor, daripada 26 kerusi Parlimen, sebanyak 18 kerusi berada dalam bahaya, kesemua kerusi-kerusi yang mempunyai pengundi campuran," kata beliau.

"Kalau tengok keadaan 'mood', saya yakin kami boleh mendapat lapan kerusi di Johor.

"Begitu juga di Sarawak, dengan mengambil kira perkembangan politik dan prestasi pilihan raya negeri tahun lalu, kami boleh memperoleh tambahan lapan kerusi Parlimen dan begitu juga di Sabah," katanya lagi.

Rafizi melahirkan keyakinan itu khususnya di kawasan-kawasan majoriti bukan Muslim di Sabah dan Sarawak.

Pada PRU12, PR yang terdiri daripada DAP, PKR dan Pas, pembangkang menang satu kerusi Parlimen dan 25 oleh BN.

Di Sabah dan Sarawak, yang masing-masing menawarkan 25 dan 31 kerusi, BN memperoleh 54 kerusi.

"Kira-kira 100 daripada 140 kerusi dimenangi BN empat tahun lalu datang dari tiga negeri ini," katanya.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]