Monday, July 16, 2012

" TOPENG' DAN AHLI POLITIK.


Manusia sentiasa memakai topeng

SEBENARNYA sebelum merebaknya penyakit H1N1 manusia kebanyakannya telah memakai topeng. Topeng yang selalunya dipakai oleh manusia begini tidak nampak.

Jarang sekali kita mendapati manusia menunjukkan dirinya yang sebenar. Diri yang dilihat oleh orang ramai dengan diri yang sebenar selalunya berbeza. Misalnya kepada umum seseorang pemimpin masyarakat itu boleh menunjukkan bahagian dirinya yang alim, warak, kerap menasihati orang berbuat baik tetapi dirinya yang sebenar jauh berbeza.

Kadang-kadang kita tahu orang itu menyalahgunakan kuasa yang diamanahkan kepadanya tetapi kepada umum dia tidak menampakkan bahagian yang dia menyalahgunakan kuasa tetapi menampilkan bagaimana dia taat sekali menjalankan amanah yang diberi kepadanya.

Hanya mereka yang menjadi mangsa kepada penyalahgunaan kuasanya saja yang tahu diri manusia itu sebenarnya. Oleh sebab mangsa takut atau diancam akan dilakukan sesuatu terhadapnya, mangsa akan terus berdiam diri.

Ada juga yang menyalahgunakan kuasa ini tertangkap atau didakwa di mahkamah tetapi ramai juga yang terus bermaharajalela dengan amalan buruknya. Kadang-kadang sudah jelas seseorang yang melakukan penyalahgunaan kuasa itu bersalah tetapi disebabkan kecekapan peguam berhujah di mahkamah, manusia itu boleh bebas. Banyak kita lihat kes yang sebegini.

Sesetengah peguam itu mempunyai reputasi untuk menyambut kes-kes yang mirip kepada penyalahgunaan kuasa kerana dia tahu kes sebegitu mempunyai publisiti yang tinggi dan kalau dia menang, namanya akan melonjak naik.

Kita perhatikan mereka yang bersalah dari segi gerak laku mereka. Kebanyakan mereka tidak menunjukkan gerak laku orang yang bersalah dan menyesal. Dalam kes-kes rasuah misalnya mereka yang didakwa boleh ketawa-ketawa walaupun mereka sedar orang media sentiasa di hadapan mereka.

Orang sekarang sudah tidak ada rasa malu lagi membuat kesalahan. Mereka yang didapati bersalah kerana mendera pembantu misalnya boleh menampilkan bahagian diri mereka yang sedih konon kerana ingin diberikan pertimbangan.

Kalau dilihat penyeksaan yang telah dilakukannya, nauzubillah, berbanding dengan manusia yang pijak semut pun tak mati dalam mahkamah, sekali lagi beliau memakai topeng.

Bagi mereka yang walaupun tidak jadi mangsa kepada manusia bertopeng ini, tapi ada kalanya tahu apa sebenarnya di belakang topeng orang tertentu. Mereka ini akan ketawa sendirian melihat gelagat manusia yang bertopeng itu.

 Kenyataan mereka mungkin disanjung oleh orang yang tak tahu diri mereka sebenar tetapi bagi mereka yang tahu latarbelakang perangai buruk mereka, mereka akan berdekah ketawa.

Banyak kita terdengar orang terpedaya dengan macam-macam gaya, ditipu duit, ditipu berubat, ditipu berkahwin dan seribu satu macam lagi. Ini kerana orang tidak melihat diri orang yang memakai topeng tersebut. Macam orang sedang bercinta, semuanya seronok, selalu makan angin, selalu tengok wayang, selalu lepak bersama.

Lepas kahwin saja macam monster perangai. Semasa itulah menyesal tak sudah. Walaupun banyak yang boleh dijadikan contoh tetapi manusia mudah lupa dan banyak lagi terus terkena.

Saya masih ingat seorang ustaz saya semasa sekolah agama rendah dahulu yang begitu garang, garang muka, garang perwatakan. Pakai smart siap bercelak. Saya hairan kenapa ustaz itu (datang naik basikal) berbaju Melayu bersamping hari-hari begitu garang.

Korek-korek rupanya dia berminat dengan seorang anak dara kampung itu tetapi tidak dapat sambutan. Jadi dia lepas geram kepada kami anak muridnya. Sebenarnya sebelum dia jatuh hati dengan anak dara kampung itu, dia baik orangnya.

Begitu juga di pejabat. Ketua jabatan mungkin bila mesyuarat baling fail, baling pena, mengherdik, memaki hamun seperti yang terdapat dengan suatu jabatan kerajaan yang saya ada hubungan. Semua orang tahu perangai ketua jabatan tersebut. Rupa-rupanya ketua jabatan itu takut bini di rumah macam tikus jatuh ke beras tetapi di pejabat kalah harimau betina.

Sandiwara manusia ini menarik bagi mereka yang sedar ramai orang yang bertopeng. Kadang-kadang dengan tidak disedari oleh mereka yang bersandiwara ini, tabiat sebenar diri mereka terkeluar. Ini yang banyak kita lihat akhir-akhir ini.

Pergolakan yang kita lihat hari ini baik di peringkat negara mahupun di peringkat antarabangsa, kebanyakan manusia memakai topeng diri mereka. Misalnya di peringkat antarabangsa presiden Amerika dulu, George W. Bush kata Iraq di bawah Saddam Hussein ada senjata yang boleh menjahanamkan dunia tetapi sebenarnya dia hendak menguasai minyak Iraq. Saddam Hussein sudah menjual minyaknya menggunakan Euro.

Kita lihat Presiden Obama sekarang, sambil dia kata ingin merapatkan diri dengan orang Islam, sikap Israel yang degil dan biadap tidak mahu memberhentikan pembangunan rumah di tanah Palestin berterusan.

Berpuluh kali Iran mengatakan kuasa nuklear hanyalah untuk tenaga tetapi terus mempengaruhi dunia mengatakan Iran ialah pengancam ketenteraman dunia. Sebab Israel dekat dengan Iran.

Di negara kita terlalu banyak contoh yang boleh di ketengahkan. Buka saja surat khabar hari-hari terlalu banyak dalam pelbagai bidang kita akan terjumpa sandiwara manusia ini.

Oleh sebab politik penting lebih banyaklah cerita dalam akhbar tentang politik, yang sudah kalah tak tahu nak berundur, yang ditolak pun tak mahu pergi. Sementara itu yang berangan-angan meneruskan angan-angan mereka. Maka begitulah seterusnya.

Seboleh-bolehnya manusia akan menyorok sifat diri mereka yang sebenar. Macam orang homoseksual. Dia tidak akan mengaku dalam masyarakat kita atau mungkin sudah ramai yang berani mengaku mereka homoseksual kalau dilihat gelagat sesetengah orang itu.

Mungkin ada orang itu tiap-tiap bulan buat usrah di rumahnya – panggil kawan-kawan datang dengar ustaz bersyarah pasal agama, makan-makan sikit. Biar orang cakap, “Oh dia itu kuat agama, selalu ada majlis usrah.” Padahal perkara yang sebenarnya mungkin mengamalkan sikap “mujur lalu melintang patah.”

Bagi Islam, orang yang apabila bercakap dia bohong, bila berjanji dia mungkiri, bila diberikan amanah dia mengkhianati, orang itu tergolong dalam golongan orang munafik. Orang munafik lebih teruk daripada orang kafir. Di zaman Rasullullah, Allah melarang Rasullullah menyembahyangkan orang munafik yang mati. Tetapi manusia sudah takut mati.

DATO' SALLEH MAJID ialah bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]