Wednesday, August 8, 2012

SEELUM MENGUNDI PRU 13 BACA INI.....


PERKARA YANG RAKYAT PERLU TAHU SEBELUM PRU 13..!!!


Mungkin dalam hal ini, kebanyakkan rakyat Malaysia hanya serkap jarang ataupun mungkin juga suka mendengar suara-suara sumbang bercerita tentang harga subsidi yang telah diberikan oleh kerajaan.

Jika tidak beberapa faham mengenainya inilah penerangan serba sedikit tentang subsidi harga sebenar yang telah disediakan kerajaan buat setiap rakyat Malaysia.

Di bawah ni pula harga perbandingan harga petrol dan diesel...



Jangan buat tak nampak pula jumlah yang tertera pada gambar diatas tu, jangan pula tak nak ambil tahu tentang hal ni..!!!

 Paling bagus tu pemberian subsidi ni tak mengira sama ada rakyatnya bernaung pada parti apa sekali pun.

Tak kira kaum ataupun bangsa, agama apa sekalipun dapat subsidi yang telah disediakan oleh kerajaan.

Mungkin pada pendapat sesetengah orang tu, kerajaan kita tak sebaik kerajaan yang dimahukan kehendaknya tetapi...


Kerana semuanya adalah...

5 comments:

nasirwise said...

Salam sejahtera tuan puan. Sila layarilah nasirwise.blogspot.com untuk bertukar tukar fikiran dan pandangan dan sila `like’ facebook `sepadu soccer’ sebagai tanda sokong sukan bola sepak remaja. Bantu sebarkan kepada rakan-rakan anda.

nasirwise said...

Haram, berdosa undi DAP (Utusan Malaysia 7 Ogos 2012)
Sekadar pandangan....
Penulis ingin memtik laporan akhbar yang melaporkan seprti dibawah:-
`KOTA BHARU 7 Ogos - Adalah haram dan berdosa untuk umat Islam menyokong DAP yang secara terang-terangan menentang penubuhan negara Islam serta pelaksanaan hukum hudud.
Pengasas Pondok Geting, Tumpat, Abdullah Sa'amah berkata, umat Islam juga tidak boleh menyokong mana-mana pihak yang bekerjasama atau menjalin pakatan dengan DAP pada pilihan raya kerana sokongan itu akan turut membawa kemenangan kepada DAP.’
Saranan dan pendapat Pengasas Pondok Geting Tumpat ini pasti mendapat maklumbalas dari pihak PAS khasnya dengan mengeluarkan `fatwa’ yang menghalalkan ahli PAS mengundi DAP dan atau kumpulannya. Ini di buat supaya rakyat Islam akan menjadi was-was dan akan timbul cerita Pengasas Pondok Geting tersebut dibayar oleh UMNO/BN. Ustaz Abdullah ada dendam kesumat terhadap Tok Guru Nik Aziz.
Saya kuatir saraan ini tidak diambil berat oleh pengikut PAS dan yang lebih menyedihkan ianya di laporkan oleh UTUSAN MALAYSIA, yang pada presepsi pengikut PAS adalah PEMFITNAH TERBESAR di Malaysia. Pengikut PAS akan menolak terus saraan tersebut walaupun saraan tersebut adalah betul.
Pandangan saya saraan haram dan berdosa mengundi DAP ini mesti disampaikan kepada pengikut PAS secara direct (macamana?) selain daripada maklumat tambahan kepada rakyat Malaysia yang `silent majoriti’. Utusan Malaysia sensatif kepada pengikut PR. BN perlu mencari jalan yang sesuai menyembarkan saranan tersebut.
Ikhlas dari
Nasirwise.blogspot.com

nasirwise said...

JIKA CHONG WEI BERTANDING PRU13 MELAWAN CALON DAP
M. MANOHARAN, SUDAH TENTU CHONG WEI MENANG BESAR...sungai rapat online


SEKADAR PANDANGAN....

RAMAI JUGA RAKYAT MALAYSIA TERMASUK SAYA MARAH DENGAN KENYATAAN YB DAP M.MANOHARAN YANG MENGUTUK KEKALAHAN DATUK LEE CHONG WEI (DLCW) DI DALAM ACARA BADMINTON AKHIR OLIMPIK LONDON 2012. PERKATAAN `LEE CHONG AWAY ‘SERTA `PINGAT EMAS SELEPAS PR MENGUASAI PUTRAJAYA’ AMAT NAKAL dan `political’.

blog sungai rapat pun marah sehingga mengatakan jika JIKA dlcw BERTANDING PRU13 MELAWAN CALON DAP M. MANOHARAN, SUDAH TENTU dlcw MENANG BESAR. itu pun jika dlcw bersetuju bertanding atas tiket bn.

cadangan itu baik dan sesuai dengan hasrat. bn yang sedang mencari `winnable candidate’ untuk memenangi pilihanraya. tetapi saya percaya wira negara ini yang sedang disanjung tinggi oleh rakyat malaysia, boleh bertukar kepada seteru atau lawan kepada pr dan penyokongnya. adakah dlcw boleh menghadapi situasi ini dimana beliau akan dikutuk, diboo dan difitnah.? jika beliau kurang pengalaman dalam politik, saya tidak kuatir kerana ahli parlimen kelana jaya lagi teruk. cakap bahasa malaysia pun hancur. YB paling bodoh di malaysia tapi pandai ambil gambar dan video.

Apabila bercakap pasal calon pilihraya, saya ingin tahu percaturan bn dengan calon bebas yang pro bn. andaikata kesemuanya mahu bertanding semula, apakah strategi bn dan ds najib dalam hal ini. ambil contoh, yb zul di kulim. adakah bn/umno akan memberi laluan dan menyokong yb zul memenangi pilihanraya tersebut.? yb ibrahim ali di pasir mas. beliau adalah penyokong bn/umno dan melayu. tak kan nak letak calon dari bn?

saya mohon cadangan dan input dari tuan puan supaya ia dapat memberikan `idea’ kepada bn menguruskan masalah yb bebas pro bn ini.

Saya mulakan dengan sokongan saya supaya bn memberikan laluan kepada penyandang yb bebas pro bn melainkan mereka ingin bersara. banyak kebaikannya (akan dibicara di halaman lain) dan menjanjikan kemenganan bn. bakal calon bn setempat, bagaimanapun, harus memahami dan difahami oleh ds najib sendiri. janji pr kalah.

ikhlas dari

nasirwise.blogspot.com

nasirwise said...

Merdeka Centre
Sejak bahang PRU13 semakin memanas, pelbagai `survey findings’ telah dicampakkan kepada masyarakat. Majlis Professor dengan analisanya dan begitu juga dengan Merdeka Centre. Kedua-dua `pusat penyelidikan politik’ merumuskan pihaknya akan menang dan peratus popularnya meningkat.

Saya ingin mengulas rumusan Merdeka Centre yang mengatakan terdapat penurunan peratusan popular terhadap BN dan DS Najib sebanyak 6 peratus. Majlis Profesor berpendapat lain sedikit daripada Merdeka Centre. Malah Mederka Centre terus mengulas bahawa Pak Lah lebih popular dan pernah mencapai 71 peratus populariti.

Pada saya, Merdeka Centre boleh dijadikan `benchmark’ untuk saya menilai keadaan dan suhu politik Malaysia. Saya akan membalikkan segala rumusan oleh Merdeka Centre. Umpamanya jika Merdeka Centre kata peratusan polular BN dan DS Najib menurun, ia bermakna sebaliknya iaitu BN dan DS Najib sebenarnya popular.

Pada saya rumusan Merdeka Centre telah dijadikan sebagai strategi melekakan Pak Lah dan atas dasar peratus popular yang palsu, Pak Lah membubarkan parlimen untuk memungkinkan pilihanraya. Itu lah yang terjadi di PRU12.

Jesteru BN harus hati-hati dengan Merdeka Centre.

Ikhlas dari
nasirwise.blogspot.com

nasirwise said...

Pengurusan Sentral Melaka Tidak Peka Dengan Rakyat Miskin dan Muda

Sekadar pandangan…

Semasa bercuti di Melaka, penulis berhenti di Sentral Melaka. Hari Sabtu hari yang jam di Sentral. Kereta di parking ditepi jalan dan kadang-kadang menyusuhkan orang lain. Traffic jam begini menandakan kepesatan ekonomi. Rakyat berjalan dan berbelanja. Agaknya satu hari berapa bas ekspress yang singgah dan tiba dari atau ke Sentral?

Kebersihan baik walaupun keadaan traffic tidak dikawal.

Penulis memasuki kawasan letak kereta dan dikenakan bayaran RM1 per entry. Murah jika dibandingkan dengan kadar parker di Kuala Lumpur. Penulis bersua siapa dengan penunggang motorsikal. `Berapa tiket letak moto di sini”. Pemuda itu menjawab `Tak patut bang. Kami dikenakan sama dengan bayaran tiket kereta. Kami guna kawasan sikit sahaja. Satu lot kereta yang berharga RM1 itu boleh muat 5 buah motosikal. Kami patut dikenakan 20 sen atau 50 sen bukan RM1.”
Penulis fikir ada baiknya dirombak kadar letak kereta dan moto (walaupun disediakan tempat kunci). Kerajaan Melaka jangan fikir bisnes sangat dengan rakyat pendapatan rendah dan muda ni. Mereka adalah penyumbang undi di masa pilihanraya. Berilah mereka layanan. Siapakah yang mengendalikan tempat letak kereta dan motosikal ini? Difahamkan ia telah diswastakan kepada pihak ketiga. Pihak Sentral Melaka pula runding dengan mereka untuk mengurangkan kos atau percuma. Alangkan beberapa tol dihapuskan......

Ikhlas dari
Nasirwise.blogspot.com

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]