Tuesday, June 29, 2010

EKSKLUSIF PKR SELANGOR : KHALID KENA BERUNDUR.










Laporan terbaru yang menyatakan 15 ahli Parlimen parti berkenaan mendesak Tan Sri Khalid Ibrahim meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar Selangor telah membuktikan bahawa PKR yang sebelum ini sudah dilumuri pelbagai masalah dalaman kini ibarat sedang menuju ke lembah kehancuran sebagai sebuah parti politik.

Selama lebih dua tahun ini, mereka lebih gemar menunjukkan nafsu kekuasaan. Projek dan program lebih banyak dihitung dari untung dan rugi, bukan idealisme untuk mengabdi kepada rakyat.

Bekas seorang ahli korporat dan bekas peneraju konglomerat Guthrie Berhad - gagal mengurus kekuasaan itu. Malah Abdul Khalid, 64, anak Kampung Jalan Raja Abdulah, Jeram, Kuala Selangor kini berada di persimpangan jalan. Menteri Besar Selangor ke-14 yang sudah sebati dengan Selangor ini, yang pernah mengayuh basikal berbatu-batu jauhnya untuk ke sekolah di Kampung Kuantan, tidak lagi berada di puncak kuasa.

'Pelucutan' Khalid sebagai Pengerusi Majlis Pimpinan PKR Selangor sudah menjadi bukti bahawa percaturan merebut kuasa dalam parti berkenaan semakin ketara. Tempat Khalid di Selangor diganti oleh Azmin Ali manakala Datuk Zaid Ibrahim menggantikan Azmin di Wilayah Persekutuan. Tanpa jawatan tersebut Khalid dilihat sebagai seorang yang berkuasa tetapi tiada negeri pemerintahan. Atau pun selalu diberi gelaran BONEKA. Walau bagaimana pun saperti biasa PKR akan memutarkan isu tersebut kepada perkara lain pula.

Mungkin untuk menyedapkan hati, Khalid menyatakan ia bertujuan memberikan beliau lebih banyak masa bagi menumpukan perhatian kepada pentadbiran negeri. Tetapi usaha untuk menyingkirkan Khalid bukan perkara baru terutamanya hubungan dinginnya dengan Azmin.

Mengulas perkara ini satu sumber yang rapat dengan PKR mempertikaikan pandangan Khalid bahawa beliau tidak pandai dalam politik. ''Apa maksudnya? Jawatan Menteri Besar merangkumi kedua-dua, politik dan pentadbiran. Jika tidak, ia tidak ubah seperti berperang tetapi tidak sanggup membunuh atau menjadi doktor tapi tak sanggup melihat darah.

Percaturan yang diatur oleh Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga Penasihat Ekonomi Kerajaan Negeri Selangor ini akan memakan mangsanya iaitu tidak lain Abdul Khalid. Politikus naif ini kini menunggu waktunya sahaja untuk melepaskan jawatan Menteri Besar. Desakan sama ada secara halus dan terang-terangan akhirnya nanti akan melumpuhkan semangatnya. Percaturan yang diatur oleh Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga Penasihat Ekonomi Kerajaan Negeri Selangor ini akan memakan mangsanya iaitu tidak lain Abdul Khalid.


Dengan politik dipegang oleh Azmin, hal ekonomi dikuasai Anwar, apa lagi yang tinggal untuk Abdul Khalid sebagai seorang Menteri Besar? Beliau bakal menjadi korban baru percaturan rakus Anwar Ibrahim. Sekali lagi, kegagalan Abdul Khalid adalah juga gambaran kegagalan pakatan rakyat untuk mengabdi kepada rakyat.


 

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]