Thursday, September 30, 2010

Singapura terus haramkan 100 web.



2010/09/30

Sekatan internet dilihat simbol nilai masyarakat

SINGAPURA: Singapura berkata ia akan terus mengharamkan 100 laman web dan menolak saranan sebuah panel dilantik kerajaan supaya memansuhkan sekatan internet.

Kerajaan akan terus menyekat laman web berkenaan yang mengandungi bahan pornografi, hasutan kaum dan agama atau menggalakkan keganasan dan ekstremisme sebagai simbol yang mencerminkan nilai Singapura, kata Kementerian Penerangannya.

Kami akan mengekalkan sekatan, sebagai satu simbol nilai masyarakat. Ia sentiasa menyedarkan kita bahawa ada bahan tertentu di internet yang tidak baik, kata pemangku menteri, Lui Tuck Yew.

Namun, kementerian berkenaan berkata, ia akan melonggarkan penapisan bagi pertunjukan teater, yang sudah pun dilonggarkan bagi membangunkan sektor kesenian di Singapura bagi membantu menjadikan pulau dengan 5.1 juta penduduk ini sebagai tempat lebih menarik untuk pelaburan asing dan pekerja.

Kumpulan kesenian yang diundang akan mempunyai lebih banyak kelonggaran dan mereka tidak lagi diperlukan mengemukakan skrip untuk dibaca, kata Lui.

Singapura menguatkuasakan peraturan ketat ke atas ucapan di tempat awam atas alasan mengekalkan kestabilan politik di negara itu yang mempunyai penduduk pelbagai etnik dan agama.

Pengkritik pula berkata, undang-undang itu bertujuan menyekat suara bantahan.
Kerajaan yang diperintah oleh Parti Tindakan Rakyat (PAP) sejak merdeka pada 1965, mengawal kehidupan rakyatnya seperti mengharamkan penjualan gula-gula getah, mendesak rakyatnya bertutur bahasa Inggeris dengan betul dan cuba menghalang penduduknya daripada hidup secara sekelompok dengan mengawal perhiasan yang berunsur etnik di bangunan apartmen awam.

Kita perlu beredar daripada keadaan terlalu bergantung kepada kerajaan, kata Pengerusi Jawatankuasa Kajian Semula Penapisan, Goh Yew Lin, awal bulan ini.
Kementerian berkenaan berkata, hasil kaji selidik menunjukkan kebanyakan rakyat Singapura menyokong pengharaman ke atas laman web itu. AP

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]