Monday, October 11, 2010

DUN GALAS : PAS TARIK DIRI ?

Galas - PAS jerut batang tengkuk sendiri !!!


PAS baru-baru ini mengejutkan kita apabila Tok Gurunya Nik Aziz Nik Mat meletakkan syarat-syarat tertentu untuk mana-mana ahli yang ingin menjadi calon di DUN Galas menentang BN.
Mana-mana ahli yang ingin bertanding haruslah melalui proses pemilihan untuk diteliti oleh Majlis Syura Ulama' PAS sebelum diputuskan sebagai calon PAS di DUN Galas tidak lama lagi. Antaranya yang dipilih WAJIB mempunyai kriteria seperti berikut;
1. Tidak merokok
2.
Tidak meninggalkan solat
3.
Tidak pernah berpoya dengan perempuan
Faktor calon yang bertanding adalah kunci utama yang menentukan nasib PAS di DUN Galas ini. Ia adalah apa yang kita faham daripada kenyataan kepimpinan PAS pusat sendiri. Peliknya, apa yang mendorong Tuan Guru sehingga meletakkan 3 syarat tersebut?
Sehingga kini PAS masih belum lagi menentukan calon yang dipilih, malah pula ada ura-ura mengatakan bahawa PAS tidak bertanding pada kali ini. Ini menunjukkan PAS sangat sukar mencari calon yang mempunyai ketiga-tiga criteria tersebut sebagaimana disyaratkan oleh Tuan Guru, Nik Aziz.
Kenyataan PAS menunjukkan sehingga petang semalam, mesyuarat Ahli Jawatankuasa PAS Pusat masih belum memutuskan siapa calon yang bakal ditonjolkan.
Akhirnya dalam laman Harakah semalam, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang memberi gambaran seperti yang kita bayangkan ketika ditanya selepas bermesyuarat di Pusat Khidmat Masyarakat Dun Gombak Setia.
Katanya,
“…kami belum dapat menetapkan calon yang akan bertanding buat masa ini.” :D
Kini fahamlah kita mungkin 3 kriteria di atas merupakan masalah kepada PAS untuk menentukan siapa yang layak bertanding sebagai calon PAS menentang Ku Li jika dipilih. Bolehkah PAS memastikan calonnya bersih daripada kriteria di atas lebih-lebih lagi yang bernombor 2 dan 3 itu?
Tepuk dada tanyalah PAS……

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]