Thursday, October 21, 2010

UCAPAN DASAR PRESIDEN UMNO : DATUK SERI NAJIB TUN RAZAK.

Mendaya Bangsa Meneraju Kemakmuran

UCAPAN
YAB. DATO’ SRI MOHD NAJIB TUN ABDUL RAZAK
SELAKU PRESIDEN UMNO
SEMPENA PERHIMPUNAN AGUNG UMNO KALI KE-61, 2010
DI DEWAN MERDEKA PWTC

“MENDAYA BANGSA MENERAJU KEMAKMURAN”

Bismillahirrahmanirrahim
Rabbi ish-rah-li sadri wa-yassir-li amri wahlul uq-datan min-lisani yaf-qohu
qauli.
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Yang Berbahagia Pengerusi Tetap,

Yang Berbahagia Timbalan Pengerusi Tetap,

Yang Amat Berhormat Timbalan Presiden & Puan Sri Norainee Abdul
Rahman,

YABhg. Tun Dr. Mahathir Mohamad & Tun Dr. Siti Hasmah Ali,

YABhg. Tun Abdullah Ahmad Badawi & Tun Jeanne Abdullah,

Naib Presiden-Naib Presiden,

Ketua-Ketua Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO

Ahli-Ahli Majlis Tertinggi,

Ketua-Ketua Komponen Parti BARISAN NASIONAL,

Dif-dif Kehormat, Para Tetamu dan Para Jemputan,

Para Perwakilan dan Pemerhati,

MUKADDIMAH

Meng-awali ucapan, marilah kita bersama-sama merenung dua
firman Allah SWT.
Dalam surah al-Baqarah, ayat 143, berbunyi:

“Dan demikian pula kami telah menjadikan kamu
umat Islam „umat pertengahan‟ agar kamu
menjadi saksi atas perbuatan manusia dan agar
Rasul yakni Muhammad menjadi saksi atas
perbuatan kamu”.

Dalam surah a-li Imran, ayat 159 pula terkandung firman yang
menyebut:

“Maka disebabkan rahmat dari Allah, kamu
berlaku lemah lembut terhadap mereka.
Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati
kasar, tentulah mereka akan menjauhkan diri
dari sekelilingmu. Kerana itu, maafkanlah
mereka. Mohonkanlah ampun bagi mereka dan
ber-musyawarah dengan mereka dalam urusan
itu”.

Saudara dan Saudari sekalian,

1. Alhamdulillah, kita merafakkan sepenuh rasa syukur ke
hadrat Allah SWT yang telah memberi izin dan inayah-Nya
supaya kita berkumpul sekali lagi dalam dewan yang penuh
bermakna ini. Ucapan selawat dan salam ke atas junjungan
besar Nabi Muhammad SAW selaku pemimpin yang
dimuliakan dan sentiasa diambil pengajarannya.

2. Jika dihitung dan dicongak, Perhimpunan Agung kali ke-61
menandakan Dewan Merdeka yang bertuah ini, telah
menyaksikan persidangan dilangsungkan sebanyak 25 kali
semenjak tahun 1985. Begitulah, UMNO telah bertatih dan
berjalan begitu jauh didewasakan oleh waktu.

3. Dalam pada itu, secara sedar atau tidak, selama lebih enam
dekad UMNO telah berada di lapangan, menyalakan obor
kebangkitan orang-orang Melayu dan membela untung
nasib bangsa. Sehubungan itu, dengan tegas kita mahu
menyatakan bahawa sepanjang 64 tahun ini, United Malays
National Organization atau Pertubuhan Kebangsaan Melayu
Bersatu yakni UMNO, adalah satu-satunya, suluh yang
terang-benderang, kepada citarasa dan nurani orang-orang
Melayu.

4. Kerana itulah, tidak ada seorang pun dapat menafi apatah
lagi menidakkan betapa besarnya pengaruh dan peranan
parti keramat ini yang sejak turun-temurun kepimpinannya
telah menongkah arus, menghilir pasang, sebagai teraju
perubah tanahair.

TALI-TEMALI WAWASAN NEGARA

Saudara dan Saudari sekalian,

5. Apa yang kita perjuangkan hari ini, bukanlah sesuatu yang
baru. Sebaliknya ia adalah penerusan kepada aspirasi
bangsa Melayu serta rakyat Malaysia di kala kita membuat
keputusan untuk menuntut kemerdekaan. Begitulah,
semenjak dahulu, tiga prinsip dan pegangan utama kita
yang sentiasa konsisten yakni pertama, kesatuan Melayu
sebagai teras perpaduan nasional. Kedua, Islam sebagai
Addin dan ketiganya kemakmuran negara bertonggakkan
keadilan sosial.

6. Jika diimbau sebenarnya, pada awal tahun 50-an, Presiden
UMNO ketika itu, Allahyarham Dato’ Onn Jaafar telah
mengenengahkan idea untuk membuka pintu keahlian
parti kepada orang bukan Melayu kerana beliau melihat
realiti, bahawa kemerdekaan, tidak mampu dicapai tanpa
kaum-kaum yang ada bersetuju berkongsi kuasa.

7. Namun, rancangan Dato’ Onn pada masa itu adalah terlalu
progresif bagi ahli UMNO yang merasakan kedudukan
bangsa Melayu masih belum kuat. Hasilnya, ia telah
ditentang oleh majoriti ahli dan pemimpin UMNO. Akibat
dari itu, Dato’ Onn telah keluar meninggalkan UMNO dan
menubuhkan Parti Kemerdekaan Tanah Melayu bagi
meneruskan cita-citanya.

Kendatipun begitu, kita orang-orang UMNO ini bak kata
pantun:

Hidup sebumbung, di bawah teratak,
Berlain bantal, satu hati,
Bercerai kasih, bertalak tidak,
Ibarat rambut, bersimpul mati.

8. Di sudut lain, sekalipun idea Dato’ Onn pada masa itu
tidak dapat diterima UMNO, penggantinya, Almarhum
Tunku Abdul Rahman yang telah dipilih menggantikan
beliau, menyedari peri pentingnya kerjasama politik
pelbagai kaum untuk mencapai kemerdekaan. Tunku
kemudiannya mengambil strategi yang pada pandangannya
adalah lebih realistik dan mampu diterima majoriti orang-
orang Melayu serta pelbagai ras dengan mempelopori satu
gabungan bitara antara kaum.

9. Kerjasama ini, telah dizahirkan buat kali pertama pada
tahun 1955, melalui perkongsian kuasa Parti Perikatan
yang mengumpulkan UMNO, MCA dan MIC, masing-
masing, mewakili kaum Melayu, Cina dan India. Kemudian
pula, pasca tragedi 13 Mei 1969, kepimpinan negara
menyedari bahawa, perpaduan tidak mampu dipupuk
dengan hanya menggunakan mekanisma politik tanpa
disertai asas sosioekonomi bertunjangkan keadilan sosial.

10. Oleh kerana itu, selanjutnya, Allahyarham Tun Abdul
Razak telah menggubal dan melaksanakan Dasar Ekonomi
Baru dengan matlamat membaikpulih ketidakseimbangan
sosioekonomi antara kaum yang sebelum itu hampir
memusnahkan keutuhan perpaduan nasional. Pendekatan
baru ekonomi ini, sebetulnya telah dimungkinkan dengan
kedinamikan sistem pasaran yang dibina oleh Almarhum
Tunku sebelum itu.

Saudara dan Saudari,

11. Di sini, suka saya menarik kembali perhatian sebahagian
daripada kita dah pihak-pihak yang barangkali terlepas
pandang bahawa, matlamat Dasar Ekonomi Baru
sebenarnya, adalah, untuk membina perpaduan nasional.
Cumanya, alat dasar yang telah digunapakai bersifat
sosioekonomi, bukannya politik semata-mata sepertimana
yang dilakukan pimpinan terdahulu melalui penubuhan
Parti Perikatan.

12. Dalam helaan nafas yang sama, Tun Razak tidak
melupakan kepentingan mekanisma siasah sebagai alat
memupuk perpaduan. Beliau, telah memperbesarkan Parti
Perikatan dan membentuk tapaknya melalui penubuhan
Barisan Nasional. Menerusi landasan kerjasama serta
perkongsian kuasa antara kaum, ia diperluaskan melalui
negeri-negeri Sabah dan Sarawak.

13. Hendaklah jangan kita lupa, jambatan pertama yang dibina
antara negeri-negeri di Semenanjung, Sabah dan Sarawak
merentasi Laut China Selatan adalah jambatan politik
Barisan Nasional, yakni 11 tahun selepas penubuhan
Malaysia. Ia dimantapkan lagi kemudiannya, dengan
kehadiran UMNO di Sabah, bumi di bawah bayu, pada
tahun 1991.

14. Sejurus, apabila Dasar Ekonomi Baru tamat pada tahun
1990, Tun Dr. Mahathir, Perdana Menteri pada ketika itu,
telah memperkenalkan penyataan arah tuju kebangsaan
Malaysia sebagai sebuah negara maju menjelang tahun
2020. Melalui kertas kerja bertajuk “Malaysia; Melangkah
ke Hadapan” yang disampaikannya semasa melancarkan
Majlis Perdagangan Malaysia pada 28 Februari 1991, beliau
mevisikan bahawa, Malaysia akan menjadi sebuah negara
maju dalam tempoh tiga dasawarsa.

15. Pada saat itu, diimpikan menjelang tahun 2020, Malaysia
akan menikmati taraf hidup yang sama dengan Amerika
Syarikat. Pendapatan per kapita Amerika Syarikat pada
masa itu adalah kira-kira dua puluh ribu dolar.
Sungguhpun kita tahu, ada pihak yang mengatakan
matlamat ini adalah angan-angan Mat Jenin, alasan Tun
Dr. Mahathir adalah begitu kemas sekali. Beliau
menyatakan dalam tempoh Dasar Ekonomi Baru, pukul
rata pertumbuhan tahunan negara adalah 6.7 peratus. Jika
dalam tempoh tiga puluh tahun hingga 2020, pertumbuhan
boleh ditingkatkan kepada tujuh peratus yakni perpuluhan
tiga peratus lebih tinggi daripada pukul rata tahun-tahun
1971 hingga 1990, maka wawasan yang dicitakan tidak
mustahil untuk dicapai.

16. Di samping aspek ekonomi, beliau telah menggariskan
sembilan lagi cabaran sosio-politik yang perlu dihadapi
sebelum Wawasan 2020 boleh direalisasikan. Paling utama
adalah, mengukuhkan perpaduan nasional atau matlamat
untuk membentuk bangsa Malaysia. Pengalaman Dasar
Ekonomi Baru menunjukkan bahawa pengagihan saksama
hanya akan berlaku dalam ekonomi yang teguh.

17. Apa yang sangat jelas di sini, bagi memastikan perpaduan
nasional, kedua-dua mekanisma, politik dan sosioekonomi
harus diguna dan dipertemukan. Ertinya, perpaduan
nasional tidak akan ampuh tanpa keadilan sosial manakala
keadilan sosial pula tidak mampu dicipta tanpa kestabilan
politik serta kemakmuran ekonomi yang berteraskan
perpaduan nasional. Ringkasnya, ketiga-tiga elemen
tersebut adalah saling melengkapi, saling berkait dan saling
mengukuhkan antara satu sama lain.

Saudara dan Saudari,

18. Setelah diamanahkan untuk memimpin parti dan negara
kira-kira lapan belas bulan yang lepas, dengan penuh
tradisi harmoni kesinambungan kepimpinan UMNO yang
diserahkan oleh Tun Abdullah, saya telah membuat
keputusan untuk tidak mencipta semula roda tetapi untuk
mengambil teladan akan kebijaksanaan dan pandangan
jauh pendahulu kepimpinan parti dan negara melalui
formula yang dicuba serta telah teruji oleh zaman.

19. Maka, lahirlah falsafah induk 1Malaysia yang merupakan
penerusan kepada wawasan pragmatik bapa-bapa kita
dalam parti dan kerajaan. Perpaduan nasional adalah
sesuatu yang dinamik. Ia harus sentiasa dibajai dan dijaga,
jika tidak, ia akan hancur berkecai. Parti Perikatan
terbentuk diambang Merdeka bertepatan waktunya, namun
pasca tragedi 13 Mei 1969, menyaksikan model ini perlu
dipulih rawat melalui Barisan Nasional dan elemen keadilan
sosial melalui Dasar Ekonomi Baru.

20. Kesimpulannya, susur galur dan tali-temali usaha yang
dipasak oleh Almarhum Tunku disambung oleh
Allahyarham Tun Razak melalui Barisan Nasional dan
Dasar Ekonomi Baru. Allahyarham Tun Hussein pula
dikenali sebagai Bapa Perpaduan yang tegas dan tulus
dalam melaksanakan khidmatnya. Kemudiannya Tun Dr.
Mahathir meneruskannya dengan konsep Bangsa Malaysia.
Disusuli Tun Abdullah yang membina usaha memantapkan
modal insan dan mengolah Misi Nasional dalam meneraju
negara.

Saudara dan Saudari,

21. Sekiranya perpaduan nasional, kemakmuran dan keadilan
sosial adalah saling mengikat dan berpilin, maka, selain
1Malaysia, kita memperkenalkan inisiatif Pelan
Transformasi Kerajaan atau GTP dan 6 NKRAnya serta
Pelan Transformasi Ekonomi atau ETP untuk membina
kemakmuran demi kesejahteraan rakyat.

22. Seperti yang telah dibentangkan sebelum ini, ETP adalah
satu pelan yang komprehensif, merangkumi garis-garis
besar Model Baru Ekonomi dan lapan prakarsa strategik. Ia
juga mengandungi arah tuju yang jelas dengan 12 NKEAnya
serta mekanisma pelaksanaan jitu melalui Rancangan
Malaysia Kesepuluh dan Rancangan Malaysia Kesebelas.

23. Dalam hubungan ini lagi, Gagasan 1Malaysia juga adalah
selaras dengan nilai-nilai Islam dan semangat yang
ditunjukkan sirah Rasulullah SAW dalam pembentukan
negara dan ketamadunan Islam terawal di Madinah.
Masyarakat yang berada di Madinah pada waktu itu, terdiri
daripada pelbagai kaum dan agama, hidup penuh rukun
lagi harmoni, berasaskan Perlembagaan yang
mengutamakan serta mempertahankan agama serta
keadilan kepada semua pihak. Perlembagaan itu juga
melindungi kaum minoriti serta memberi kebebasan
mengamalkan agama kepada orang-orang bukan Islam.

Saudara dan Saudari,

24. Jelasnya, ini bukanlah impian baru. Inilah impian abadi
negara dari dahulu dan selamanya. Ia adalah gagasan
Allahyarham Dato’ Onn, cita-cita Almarhum Tunku Abdul
Rahman, harapan Allahyarham ayahanda saya, kemahuan
Allahyarham Tun Hussein, aspirasi Tun Dr. Mahathir dan
kehendak Tun Abdullah Badawi. Pastinya, ia kini menjadi
wawasan saya, bersama Tan Sri Muhyiddin dan rakan-
rakan dalam UMNO, Barisan Nasional dan juga kerajaan.

25. Saya penuh yakin dan percaya, ia adalah hasrat murni
didokong tuan-tuan dan puan-puan yang berada di dalam
dewan dan di luar dewan, serta semua rakyat negara
tercinta ini. Pendek kata, biar siapapun kita, di mana jua
berada, kita adalah 1Malaysia.

KEPIMPINAN DALAM BUDAYA MELAYU DAN UMNO

Saudara dan Saudari sekalian,

26. Di atas semua ini, jika diteliti, dalam budaya Melayu, hal
kepimpinan amatlah pelbagai. Mulai daripada kepimpinan
rumah tangga, dusun dan kampung sampailah kepada
kepimpinan bangsa dan negara. Oleh sebab besar dan
pentingnya pengaruh dalam kehidupan, maka para
pemimpin diberi kepercayaan dan tanggungjawab
memandu umat sepertimana tercermin dalam ungkapan
“adat memegang kepercayaan orang, jangan sekali-kali
menikam belakang, adat memegang kekuasaan, jangan
sekali-kali merosakbinasakan, adat memegang
kebebasan, jangan sekali-kali lupa batasan”.

27. Makanya, di saat ini, biar apa sekalipun suka duka, pahit
maung, kritik cela yang dihadapkan lawan kepada UMNO,
tawarikh jelas memperlihatkan bahawa, kita sudah
bertahan lebih daripada enam puluh tahun dengan
khidmat, jasa dan bakti yang mendalam kepada
pembangunan umat Melayu juga negara. Tambahan lagi,
kebolehan dan kewibawaan UMNO telah tersanjung tinggi
bukan sahaja dirantau sebelah sini malah menjangkau ke
seantero dunia.

28. Sememangnya lagi, sejak puluhan tahun, apa yang
diperkatakan bukanlah omongan kosong. Terakam jelas
dalam catatan negara, parti inilah yang telah menukar
perpecahan kepada perpaduan, daripada pemikiran terjajah
kepada pemikiran merdeka, daripada tidak percaya kepada
kebolehan masing-masing kepada keyakinan mandiri yang
membanggakan, daripada berputus asa kepada penuh
harapan.

29. Jangan kita lupa, parti inilah yang berperanan merubah
orang Melayu daripada bangsa yang tidak berkesedaran
politik sebelum Perang Dunia Kedua kepada bangsa yang
mampu merebut kemerdekaan dengan siasah hujung lidah
menundukkan kuasa besar dunia iaitu pihak British.

30. Tidak cukup dengan itu, tersusun kemas dalam rekod
negara, parti UMNO-lah yang telah menggerakkan
kesedaran nasionalisma, semangat patriotisma dan
demokrasi politik. Dalam gambaran besarnya, terbukti
utuh bahawa, kepimpinan UMNO telah berjaya sebagai
teraju ulung yang mentransformasikan Malaysia dengan
begitu pantas seperti apa yang kita kecapi hari ini.

Saudara dan Saudari sekalian,

31. Menyongsong kisah-kisah pencapaian itu, kita ingin
bertanya, apakah jenis bangsa yang berjaya menunjangi
perjuangan hebat ini? Apakah sistem nilai yang dipegang?
Persoalannya di sini, bukanlah kita ingin termanggu
dengan kejayaan-kejayaan lalu, namun, marilah kita
menyingkap apakah kekuatan dan apakah faktor yang
menjadi asas kepada keutuhan pertubuhan yang bermakna
ini.

Dalam konteks ini, sesuai jika saya mengungkap beberapa
baris puisi indah oleh Sasterawan Negara, Allahyarham
Usman Awang serta bait-bait coretan gurindam daripada
seorang tokoh persuratan, Tenas Effendy yang
membicarakan tentang Melayu.

Pertama sekali dari segi usul dan asalnya disebut:

Melayu itu, kaya falsafahnya
Melayu itu, orang yang bijaksana
Akal budi bersulamkan daya

Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu
Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,

Saudara dan Saudari,

Tidak lengkap lagi senarai ini sebenarnya:

Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah muallaf bertakrif Melayu

Mendakap realiti semasa Malaysia pula:

Kadazan, Bajau, India Muslim dan Siam,
Melanau, Bidayuh dan berpuluh suku kaum,
Kita bersama dalam serumpun,

Di sudut perpaduan dan agama dinyatakan bahawa:

Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan

Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan

Seterusnya dari perspektif kepimpinan dan amanah,
Melayu dimadahkan:

Menjadi pemimpin sifatnya agung
Syarak dipakai adat dijunjung

Hidupnya mengabdi kepada rakyat
Taat setia membela umat

Akhirnya, disimpulkan Melayu itu:

Dijadikan induk kuat berdiri
Umat sentosa bertuahlah negeri.

Saudara dan Saudari sekalian,

32. Berdasarkan baris-baris yang saya lafazkan, begitu
langsung memperlihatkan betapa, dalam sifat, psikologi,
dan sikap atau perwatakan Melayu itu terpamer asas-asas
yang membenih nilai kepimpinan murni. Jika digarap lagi,
demikianlah orang Melayu, meletakkan martabat tinggi
kemuliaan sikap pemimpin dan kepimpinan dalam
masyarakat.

33. Terbukti, di sudut leluhurnya, bangsa Melayu itu, sejak
sekian lama telah merentas ujian waktu. Keperibadian
inilah juga yang menyebabkan Melayu diterima sebagai
pemimpin dalam sebuah masyarakat majmuk. Sikap inilah
juga menjadi bekal sebagai bangsa yang diamanah
menggalas kepimpinan negara.

34. Lebih indah pula, ciri kepimpinan Melayu yang saya
utarakan ini, telah dimurnikan dengan tibanya ajaran Islam
yang menyeru, mendidik dan mendokong pendekatan
wasatiyah. Wasatiyah, adalah suatu kaedah mengamalkan
kehidupan individu mahupun masyarakat secara
berimbang dan syumul dalam segenap bidang terutamanya
dalam soal-soal yang menyangkut perpaduan dan
kenegaraan.

35. Sesudah itu, dari masa hingga masa, ajaran Al-Quran serta
sunnah disulam dan dijalin kemas dalam anyaman hidup
seharian orang Melayu. Sejak itulah juga hingga kini, nilai
orang Melayu, padat diwarnai dengan hala cara wasatiyah
atau pertengahan. Merujuk para ulama tafsir, disyarahkan
bahawa, umat wasatiyah secara tuntasnya adalah umat
yang adil lagi berdaya maju, bekerja keras untuk
kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat.

KEPIMPINAN UMNO – SATU TANGGUNGJAWAB MORAL
DALAM PENGURUSAN KAUM

Saudara dan Saudari sekalian,

36. Lanjutan dari itu, seperkara yang amat mustahak untuk
diingat adalah, dalam menentukan jatuh bangun sesebuah
negara, kita memerlukan corak kepimpinan yang betul dan
pemahaman jujur pada wacananya, apatah lagi dalam
sebuah negara bitara seperti Malaysia.

37. Sehubungan itu, bersyukurlah bahawa Malaysia sebagai
sebuah negara berbilang kaum dan agama, kekal stabil
serta bebas daripada sebarang konflik besar. Sayugia,
setiap orang perlu menerima hakikat bahawa kepelbagaian
kaum adalah satu rahmat dan aset anugerah dari Allah
SWT.

38. Sesungguhnya, kemajmukan adalah sumber kekuatan kita
selama ini. Begitulah dunia tercipta dan akan kekal
selamanya begitu. Apa yang mustahak adalah, bagaimana
kita memanfaatkan aset ini bagi menunjangi kejayaan
negara.

39. Berkait perkara itulah, semua pihak perlu mengambil sikap
berlapang dada, kerana sekalipun kita mengamalkan
tindakan afirmatif untuk menjamin keadilan sosial,
kejayaan seseorang nyatanya, hanyalah dihadkan oleh
kreativiti, inovasi dan kesanggupan individu itu sendiri,
untuk bekerja keras serta mengambil risiko.

40. Misalnya, kaum bukan Bumiputera, setelah 39 tahun dasar
afirmatif dilaksanakan, masih lagi merupakan kaum yang
memiliki kekayaan terbesar. Kita menyedari, ada pihak
mendakwa tindakan afirmatif itu sendiri yang
mendatangkan kesusahan, akan tetapi, bukti empirikal
menunjukkan sebaliknya. Sebenarnya, sikap penerima
bantuan, cara pelaksanaan dan landskap di mana tindakan
itulah yang menjadi punca masalah.

Saudara dan Saudari sekalian,

41. Sementelahan itu, apabila ada pihak yang mula
mempersoalkan tentang kedudukan bangsa Melayu sebagai
bangsa yang dilindungi dengan hak-hak tertentu, ianya
telah menimbulkan kegusaran serta rasa tidak puas hati,
kepada kita yang amat terkenal dengan sikap dan sifat
akomodatifnya. Ibarat api dalam sekam, perasaan ini telah
mula membara dan mungkin menular sehingga berupaya
merosakkan keharmonian perhubungan ras yang telah
terjalin semenjak dahulu.

42. Sayang seribu kali sayang juga, setelah lima puluh tiga
tahun kita merdeka, hari ini, rakyat Malaysia sedang
berhadapan dengan asakan bertalu-talu terhadap teras-
teras utama perhubungan kaum yang wujud selama ini.
Jika polemik nasional ini tidak ditangani dengan baik, kita
berasa amat cuak, kerana, ia berkemungkinan menjadi
ancaman kepada perpaduan negara.

43. Sebab itulah, saudara dan saudari, kita perlu sentiasa
berwaspada, kita perlu terus mengingatkan diri masing-
masing bahawa, kejayaan pertiwi tercinta sememangnya
dimungkinkan oleh sumbangan, idea dan pengorbanan
pelbagai kaum. Hakikatnya pun, ia bukanlah jasa,
mahupun ikhtiar ekslusif satu kaum semata-mata, akan
tetapi segalanya merupakan hasil mahsul, tuaian kudrat
oleh semua kaum secara kolektif.

44. Apa yang menjadi masalah dalam keadaan ini, ketegangan
akan timbul apabila, sejarah dienteng, atau, dilupakan
akibat perjalanan masa, atau juga, apabila ada pihak-pihak
tidak bertanggungjawab yang cuba mentafsir semula
semua itu, supaya sesuai dengan kepentingan serta agenda
sempit kelompok masing-masing.

45. Kerana yang demikianlah, pemimpin oportunis, menangguk
di air keruh, sebenarnya musang berbulu ayam, bermain
api permusuhan dan memanipulasi keadaan, sangat ditolak
dalam kepimpinan. Mereka tidak layak digelar pemimpin.

Saudara dan Saudari sekalian,

46. Awaslah, awaslah kita, terhadap saudagar mimpi yang
membuai dengan dogengan, menjadi petualang memintal
kepalsuan, menenun kebencian, memperdagang fitnah,
mengadun madu dengan tuba, meleceh pengorbanan dan
tanpa segan silu, mengajak kita menikmati buah khuldi
yang bergentayangan di pohon rendah, sehingga sanggup
menggadai segala-galanya.

Saudara dan Saudari sekalian,

47. Bertolak dari situlah, bagi bangsa Melayu khususnya,
perasaan mereka amat terhiris kerana ikrar budiman yang
telah dipateri di ambang merdeka kini diungkit kembali.
Sedangkan, berpayung sumpah dan janji itulah kita
sanggup membuat pengorbanan terbesar bagi mencapai
sebuah kemerdekaan, yakni berkongsi pemilikan Tanah
Melayu dengan kaum-kaum yang lain.

48. Serentak dengan itu, penerimaan kerakyatan yang
berasaskan prinsip jus soli atau hak tempat kelahiran
berbanding prinsip jus sanguinis yakni hak darah dengan
sekelip mata telah mentransformasikan landskap
sosiopolitik Tanah Melayu untuk selama-lamanya.

49. Dek kerana itu, kita tidak boleh lagi hidup terpenjara kisah
nan lalu tanpa melihat ke hadapan. Pokoknya di sini,
sepertimana prinsip keutuhan sebarang kontrak yang
dibuat di bawah lembayung kedaulatan undang-undang,
jika tidak dihormati, maka tiadalah kepastian, walaupun
bagi perkara-perkara asas yang telah dipersetujui bersama.
Analoginya di sini, jika ia berlaku dalam bidang perniagaan,
maka pihak yang berbuat demikian akan mendapati diri
mereka, tidak lagi dipercayai oleh sesiapapun, apabila
memungkiri janji.

50. Seterusnya lagi, jika ikrar setia yang telah diwaad,
dilanggar sewenang-wenangnya apabila tidak sesuai dengan
selera atau kepentingan tertentu, akan hancurlah
kepercayaan dan rapuhlah rasa penghormatan di antara
kita, kerana, masing-masing akan dihidapi penyakit
kesangsian terhadap motif, kejujuran serta keikhlasan
terhadap satu sama lain. Hal yang membarah sebegini
berbahaya, saya ulang, amat berbahaya kepada sebuah
negara berbilang kaum, agama dan budaya seperti Malaysia
kerana ia berpontensi menghancurkan segala apa yang
dibina sejak lebih lima puluh tahun yang lalu.

51. Satu hal yang pasti, timbal balas dipersembahkan bukan
sahaja oleh bangsa Melayu, tetapi juga oleh kaum lain. Ia
dimanifestasi melalui muafakat murni iaitu bagi
memperoleh kerakyatan, orang bukan Melayu telah
sanggup menerima prinsip hak keistimewaan sebagaimana
termaktub di bawah peruntukan Perkara 153 Perlembagaan
Persekutuan. Kemudian itulah, kewarganegaraan Malaysia
pada dasarnya bukan lagi bersifat sama rata dan sama rasa
tetapi telah disesuaikan dengan realiti yang ada demi
matlamat dan kepentingan jangka panjang nasional.

Saudara dan Saudari sekalian,

52. Inilah sebenarnya asas teras kepada kontrak yang telah
dimuafakat bapa-bapa pengasas mewakili kaum masing-
masing di ambang kemerdekaan. Ia kemudiannya telah
dimaktubkan sebagai kontrak sosial nasional, tertinta
dalam perkara dan fasal Perlembagaan Persekutuan yang
menjadi undang-undang tertinggi negara. Mahu tidak
mahu, kita sewajibnya menghormati persepakatan mulia
yang telah dilakukan kerana itulah kunci kepada
kelangsungan dan survival kebangsaan.

53. Kini pula, sebagai generasi kepimpinan mutakhir, kita telah
diamanahkan untuk menghadapi tuntutan zaman
monumental ini sebagaimana generasi kepimpinan pertama
yang telah dihadapkan dengan cabaran untuk membina
asas kepelbagaian. Oleh itu, adalah amat tidak
bertanggungjawab jika kita memilih jalan berpeluk tubuh
dan duduk bersimpuh tanpa berbuat apa-apa. Lebih teruk
lagi jika ditanggungkan pula beban ini kepada generasi
kepimpinan akan datang.

54. Demikian itulah, kita harus membina landasan baru
perhubungan kaum di Malaysia dengan mengambil kira
dua prinsip penting. Pertamanya, ia haruslah berasaskan
masa depan yang dikongsi bersama dan kedua, ia harus
mengambil kira faktor sejarah tanpa mengenepikan realiti
hari ini serta potensi masa depan.

Saudara dan Saudari sekalian,

55. Sememangnya, manusia tidak wujud dan hidup dalam
sebuah utopia. Manusia tidak dapat lari dari realiti dan
persekitaran. Malaysia adalah sebuah negara berasaskan
keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang-undang
sepertimana ideologi kebangsaan yang ternukil dalam
panca prinsip Rukun Negara.

56. Seperti yang kita maklum, kedudukan orang Melayu serta
Bumiputera dan kepentingan kaum-kaum lain dari segi
politik telah termaktub jelas dalam Perlembagaan
Persekutuan. Ia terkunci kemas dalam artikel-artikel
Bahagian 3 mengenai kewarganegaraan, Perkara 38 berkait
Majlis Raja-Raja, Perkara 152 tentang Bahasa Kebangsaan
dan Perkara 153 mencakupi antara lain Perezapan kuota
perkhidmatan dan permit untuk orang Melayu.

57. Seterusnya, saudara dan saudari, kita mesti memahami
dan mengetahui bahawa, pindaan terhadap artikel-artikel
ini tidak boleh dilakukan tanpa persetujuan Majlis Raja-
Raja mengikut Perkara 159 Perlembagaan Persekutuan. Ia
ditambah kukuh pula oleh Perkara 10 Fasal 4, yang
memberi kuasa kepada Parlimen, bagi menggubal undang-
undang, melarang perbuatan mempersoal apa-apa perkara,
hak, taraf, kedudukan, keistimewaan, kedaulatan atau hak
kedaulatan yang ditetapkan atau diperlindung oleh
peruntukan Bahagian 3, Perkara 152, 153 dan Perkara 181.

58. Sehubungan hal ini, hendaklah kita mengetahui bahawa
apa yang menjadi polemik hebat hari ini, sama ada tentang
kerakyatan selepas merdeka atau hak istimewa orang
Melayu sebenarnya, sudah menjadi perdebatan akademik.
Ini kerana, dari segi perundangan, peruntukan-
peruntukannya sudah pun tersurat dan sekaligus terpateri
kemas.

59. Seandainya mempunyai majoriti dua pertiga dalam
Parlimen pun, tidak akan mampu mengubah setitik apa
jua, tanpa kebenaran Majlis yang dianggotai sembilan orang
Raja-Raja Melayu. Dalam kata laim, sia-sia sahaja jerit
pekik untuk menggunakan peruntukan tentang kerakyatan
bagi mengancam kaum lain kerana peruntukan yang
tertulis ini begitu konkrit sekalipun darurat diisytiharkan,
ia tetap tidak boleh disinggung.

60. Di sebalik semuanya, suka tidak suka, ada sebab yang
amat kuat mengapa perkara-perkara ini tidak dibenarkan
untuk dipinda kecuali dengan perkenan Majlis Raja-Raja.
Hikmahnya, adalah supaya peruntukan-peruntukan
tersebut di letakkan luar daripada forum perbincangan.
Jika dibuka juga kepada perbahasan, maka kita bimbang,
kita khuatir, ia akan membangkitkan keresahan serta
mengapi-apikan “primordial instinct” atau naluri asal wujud
antara etnik.

61. Di atas segalanya, rakyat Malaysia perlu sedar bahawa
sejarah telah menunjukkan tidak kira betapa majunya
sesebuah ekonomi, betapa berevolusinya sesebuah
tamadun, betapa terpelajarnya manusia dan betapa tinggi
tahap toleransi, seandai dan sekiranya naluri asal wujud ini
tidak diurus dengan baik, kesannya kelak, kita mungkin
menyaksikan kezaliman yang sangat dahsyat bakal
terjelma, dinyalakan oleh sikap dan disemarakkan sifat
tabie manusiawi itu sendiri.

62. Apa yang saya perkatakan ini tidak menghairankan. Di
abad ke-20 kita telah dipampangkan dengan kes-kes
hukuman tanpa perbicaraan di Amerika Syarikat, tragedi
“holocoust” di Benua Eropah, penyembelihan rakyat
Palestin di Asia Barat serta penghapusan etnik di Bosnia
dan Rwanda. Jadi, bayangkanlah, apakah kesudahannya,
jika setiap generasi rakyat Malaysia mengambil pendirian
untuk mempersoal kewajaran kontrak sosial kebangsaan
yang telah dimuafakatkan pendahulu mereka sebelum ini.

63. Akibatnya, akan lebih pantas terutama dalam dunia tanpa
sempadan dengan kecanggihan sistem teknologi maklumat
dan komunikasi yang sentiasa berkembang. Pucuk
pangkalnya, saudara dan saudari, mengapa mahu diubah
apa yang telah berjalan dengan begitu baik. Janganlah yang
elok menjadi retak, janganlah yang bersambung menjadi
putus.

Saudara dan Saudari sekalian,

64. Merentasi situasi ini, sebagai orang Melayu yang
merupakan kaum majoriti, kita mempunyai tanggungjawab
kepimpinan untuk ditunaikan. Satu tanggungjawab moral
kepimpinan yang melangkaui kepentingan kaum kita
sendiri. Tanggungjawab ini secara alami telah tertakdir dan
tertanggung ke atas orang-orang Melayu disebabkan kita
adalah dalam rumpun majoriti yang membentuk 67 peratus
daripada penduduk Malaysia. Seperti yang telah saya
bicarakan di awal ucapan tadi, ketentuan ini disahihkan
lagi oleh faktor sejarah serta sikap dalaman bangsa itu
sendiri.

65. Begitulah, suratan satu bangsa yang terpilih menerajui
kemajmukan. Kepercayaan yang terus-terusan diberi oleh
kaum-kaum lain sewajibnya menjadi perangsang agar
orang-orang Melayu sentiasa memperbaiki diri dan
terkedepan sebagai pemudahcara antara kaum.

66. Dalam pengertian lain, di arus kemodenan dan kerancakan
globalisasi, soal hak, harga diri dan asal-usul tidak lagi
membawa apa-apa makna jika bangsa kita mundur dan
ketinggalan. Secara otomatis, rasa hormat, rasa menaruh
harap oleh pihak lain kepada kita juga akan luntur. Dek
yang demikian, pada saat ini juga kita perlu bingkas
bangun dan berlari deras bagi menggapai justifikasi
peranan umat Melayu dengan penuh berhemah lagi
profesional.

GERAK KERJA UMNO

Saudara dan Saudari sekalian,

67. Menjengah ke hadapan, sebermula Perhimpunan Agung
Mac 2009, pelbagai rencana dan perancangan rapi serta
strategi telah disusun. Jadinya, kita tidak boleh lagi
berlengah-lengah dan membuang masa. Mengatasi semua
perkara, tumpuan kita sekarang ini adalah terhadap gerak
kerja parti. Gerak kerja UMNO sebagai sebuah parti siasah
mesti berubah. Kendati begitu, UMNO harus kekal
berpegang teguh kepada tujuan asalnya, sebagai sebuah
parti Melayu massa yang mampu mengungkap aspirasi
bangsa.

68. Laksamana Hang Tuah menyebut, takkan Melayu hilang di
dunia. Begitulah, bangsa Melayu terutamanya dirantau ini,
telah menjelajah zaman dan menempuh rangkaian suka
duka. Ketahuilah, tahun 2011 yang bakal menjelang
bukanlah sembarangan. Ia menandakan genapnya tempoh
lima ratus tahun, semenjak kejatuhan empayar Melayu
Melaka. Di sini, kita harus mengambil pengajaran kenapa
sebuah empayar begitu hebat di Kepulauan Melayu yang
menjadi persinggahan perdagangan dua benua telah rebah
dijajah Portugis.

69. Ironisnya, banyak pihak hanya menumpukan kepada
runtuhnya empayar Melayu ini kerana pengkhianatan dari
dalam. Ya, memang benar ini sebahagian sebabnya. Tetapi
fakta yang tidak kurang penting untuk diambil iktibar ialah
ehwal tentera kedua-dua pihak, masing-masing ternyata
memperlengkap persenjataan peperangan untuk era yang
berlainan.

70. Maksud saya, pihak Portugis menggunakan senjata yang
moden untuk zamannya, dengan senapang dan meriam
sedangkan pertahanan Melaka waktu itu masih
menggunakan senjata yang sesuai dengan zaman yang
telah berlalu. Walaupun keris, tombak dan lembing menjadi
lambang kepahlawanan, namun ia ternyata tidak mampu
menewaskan bedil dan meriam. Begitulah resam dan
ketetapan, sunnah putaran alam.

Saudara dan Saudari sekalian,

71. Oleh yang demikian amatlah mustahaknya Melayu alaf ke-
3, Melayu abad ke-21 dipersediakan untuk eranya. Dari
begitu obsesi terhadap hak, sebaliknya Melayu abad ke-21
wajib mempersiap siagakan dirinya untuk memanfaatkan
hak yang ada. Apa gunanya kuota, rizab dan permit jika
segalanya dipersiakan. Apa gunanya peluang jika ia digadai
demi keuntungan jangka pendek.

72. Lalu, Melayu abad ke-21 harus gigih membina keupayaan
dan kemampuan, bukannya sekadar mendabik perabung-
perabung dada bahawa mereka harus berjaya kerana ia
adalah hak mereka untuk berjaya. Mahu tidak mahu,
Melayu abad ini harus berdepan realiti untuk meraih
kejayaan.

73. Kita harus menjadi Melayu yang glokal. Saudara dan
saudari, saya ingin bertanya, apa kurangnya bangsa
Melayu? Melayu…… seharusnya mampu bersaing dengan
yang terbaik. Melayu…… seharusnya mampu bertarung
dengan yang paling kuat. Melayu…… mesti menjadi yang
terhebat di pentas antarabangsa.

74. Justeru, saya sebagai Presiden UMNO…… tidak mahu…..
menerima alasan bahawa anak Melayu masih lemah kesan
penjajahan hampir lima kurun. Saya sebagai Presiden
UMNO beserta rakan-rakan pimpinan dalam parti juga
tidak rela…… melihat bangsa Melayu menjadi bangsa yang
meminta-minta, kita tidak mahu…… melihat bangsa
Melayu menjadi bangsa yang berpuas hati dengan
momokan rezeki secupak tak kan jadi segantang.

75. Dengan tegas, saya ingin ingatkan semua bahawa,
pertarungan hari ini adalah pertarungan minda dan
kemahiran. Siapa yang berilmu, siapa yang menguasai
maklumat, dialah kudrat yang mempengaruhi persekitaran.
Oleh itu, janganlah kita mengambil jalan mudah dengan
bersifat dogmatik dan berpuas hati dengan bentuk
berbanding isinya.

Saudara dan Saudari sekalian,

76. Kepada semua pihak hendaklah menyedari, bukankah apa
yang Malaysia capai selama lima puluh tiga tahun
kemerdekaan adalah juga hasil usaha dan penerajuan
bangsa Melayu? Lantas, kita menjadi lemas dan rimas
dewasa ini, apabila kedengaran suara-suara sumbang yang
cuba memperlecehkan pencapaian orang Melayu. Benar
sekali, amat mudah bagi lidah tidak bertulang membuat
nista. Mereka dengan suka-suka menuduh perkhidmatan
awam sebagai lubuk ketidakcekapan.

77. Walhal, jika perkhidmatan awam negara tidak kompeten,
sudah lama kita menjadi negara gagal, tidak mungkin pula
akan berjaya berkembang sebegini dari negara pertanian
berpendapatan rendah kepada sebuah negara perindustrian
moden.

78. Terbukti lagi selama ini, kita telah berjaya tanpa perlu ada
pengkalan tentera asing dibumi bertuah ini untuk memberi
payung keselamatan. Kita juga berjaya….. tanpa perlu
keabsahan sebagai negara bangsa yang merdeka dan
berdaulat dipertikaikan. Kita juga telah berjaya…. bersama
pelbagai kaum membina tanah air keramat ini.

79. Diperakui, kita ada kelemahan, namun kita tetap mampu
pada setiap masa bangkit mengatasi cabaran kelemahan
yang dihadapkan dengan kudrat, acuan dan cara kita
sendiri tanpa bergantung kepada negara lain.

Saudara dan Saudari sekalian,

80. Mendepani segalanya, UMNO akan tetap menunaikan
amanahnya untuk memartabatkan bangsa, agama dan
negara. Kita melakukannya bukan sahaja semata-mata
melalui kata puitis yang muluk-muluk bahkan dengan
inisiatif, program dan dasar yang konkrit.

81. UMNO tidak sekali-kali akan membiarkan bangsa Melayu
menjadi bangsa yang melukut ditepi gantang, bangsa yang
menjadi dagang di negeri sendiri. Kita komited untuk
melakukan bukan sahaja apa yang terbaik, tetapi apa yang
betul demi untuk rumpun Melayu. Kita tidak mampu untuk
tenggelam dalam keasyikan lampau. Nyatanya, kita bukan
sahaja berhadapan dengan cabaran luar tetapi juga
cabaran segelintir anak-anak bangsa yang nampaknya
sanggup menggadai segala demi kuasa.

82. Sebagai pengajaran dari semua ini, orang UMNO tidak
boleh hilang harapan atau bergundah gulana. Ajaran
agama Islam juga sangat melarang kita berputus asa. Kita
sebagai ahli parti dan orang UMNO tidak mampu untuk
terumbang-ambing di kubang kecewa dalam kekalahan,
malah kita juga tidak semudah-mudah nak membiarkan
UMNO musnah.

83. Demi, membina masa depan, demi terus mendaya bangsa
ini, kita harus melalui tiga fasa pemulihan. Fasa pertama
dan terpenting adalah memperakui kelemahan dan
masalah yang kita hadapi. Fasa kedua adalah untuk
membuat muhasabah dan mencari penawar-penawar yang
mustajab memperbaiki kekurangan-kekurangan itu. Fasa
ketiga pula adalah memulakan gerak kerja. Apa yang
penting, ketiga-tiga fasa ini wajib dilalui dengan penuh
ketertiban. Jika tidak, rencana perubahan dan
pembaharuan tidak akan berjaya.

PENUTUP

Saudara dan Saudari sekalian,

84. UMNO bukanlah sebarang parti, UMNO lahir daripada
suara hati dan aspirasi orang Melayu. Menelusuri
perjalanannya, UMNO telah dilanda rentetan dugaan yang
besar. Tahun 1951, Presiden dan Pengasas UMNO telah
meninggalkan parti. Kemudiannya, PAS telah ditubuhkan
oleh salah seorang calon Presiden yang tewas kepada
Almarhum Tunku dalam pertandingan menggantikan Dato’
Onn sebagai pemimpin baru UMNO.

85. Menjelang 1969, UMNO dan rakan-rakannya telah hilang
buat kali pertama majoriti dua pertiga dalam Dewan
Rakyat, sekaligus kita dihadapkan dengan rusuhan kaum
dan demokrasi terpaksa digantung. Dunia ketika itu, sudah
seperti melambai selamat tinggal kepada UMNO. Detik
cemas 1987 pula menyaksikan parti berpecah dua dan
negara menghadapi insiden ketegangan kaum.

86. Setahun kemudian, pada 1988, kita berasa amat pilu dan
begitu bersedih hati, bagai kilat turun menyambar, bagai
garuda datang menyerang, hilang sudah tempat berteduh,
patah ranting tempat berpaut, dengan sungguh rasa
berhiba-hiba dan pilu, kita terpaksa menerima keputusan
dan berita, bahawa, parti UMNO yang sangat berjasa dan
menggala baktinya ini telah diharamkan.

87. Selanjutnya, di akhir tahun 90an, kita bukan sahaja
menghadapi krisis kewangan antarabangsa, kita turut
mengalami kemuraman politik apabila ramai orang Melayu
telah tidak lagi memberi sokongan. Kita kemudiannya
dilintangi oleh tsunami politik pada tahun 2008 yang amat
mendebarkan.

Saudara dan Saudari,

88. Alhamdulillah, walau apa pun jua rintangan, walau apa
pun jua dugaan, pada setiap yang terus berusaha, tabah
dan bertawakkal kepada Allah Yang Maha Kuasa,
kemenangan pasti tiba. Syukur, dalam setiap krisis, UMNO
telah berjaya bangkit kembali dan pulih dalam keadaan di
mana segala faktor yang ada seolah-olah tidak langsung
berpihak kepada kita.

89. Semuanya ini kerana ahli-ahli dan pemimpin UMNO terus
berpijak di bumi nyata. Semuanya ini juga dimungkinkan
kerana ahli-ahli dan pemimpin UMNO tidak pernah sedetik
pun pudar keyakinannya terhadap perjuangan benar ini,
tidak pernah pula sesaat pun luluh harapan kepada pucuk
pimpinan. Pokoknya, pegangan mulia UMNO telah
memanfaatkan bukan sahaja orang Melayu tetapi seluruh
rakyat Malaysia.

90. Hakikatnya, kitalah parti politik pertama yang berani
meluaskan medan pemilihan sehingga melibatkan 140,000
orang ahli. Sebelum kita meminda perlembagaan pun, kita
terkenal dengan parti politik yang amat kompetitif
pertandingannya.

91. Demikianlah murninya impian kita. Demikianlah tulusnya
langkah keramat UMNO. Demikianlah menggunungnya
harapan orang-orang Melayu.

92. Makanya, bolehkah kita percaya kemakmuran Malaysia
akan terus terpelihara sekiranya parti-parti lawan yang
kelam kabut, babrak dan goyah memegang tampuk kuasa?
Bolehkah rakyat Malaysia meletakkan kepercayaan
terhadap mereka ini yang saban waktu dan saban masa
hanya mengidam menduduki pusat pemerintahan?
Sanggupkah kita menyerahkan Malaysia tercinta ini kepada
penkhianat bangsa dan tanahair?

Sesungguhnya,

93. Kepada saudara dan saudarilah nasib parti kita
dipertaruhkan. Dalam genggaman saudara dan saudarilah
pembelaan UMNO kita dambakan. Di bahu saudara dan
saudari sekelianlah, tergalas, warisan Parti Kebangsaan
Melayu Bersatu ini.

94. Ayuh..
Jangankan gerimis, hujan pun mari kita redahi..
Jangankan ribut, taufan pun mesti kita harungi..
Jangankan air bah, gelombang badai pun harus berani kita
renangi..
Jangankan gerhana, kelam gelita pun pasti kita terangi..

95. Maka, kepada semua saya berpesan, kepada semua saya
beri pedoman, janganlah kita terpalit damak beracun
sandiwara lawan yang hanya menempah alam kegagalan.
Berpasaklah kepada parti UMNO. Bertetaplah kepada panji-
panji Barisan Nasional. Walau berkecai tulang dan juga
badan, walau bercerai jasad dari nyawa. Saudara dan
saudari, walau apa pun yang terjadi, Putrajaya mesti kita
pertahankan!

Demi Islam, Demi Melayu dan Demi Malaysia.
Bersamalah Mendaya Bangsa, Meneraju Kemakmuran.

Dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim, saya merasmikan
Perhimpunan Agung UMNO kali ke-61, tahun 2010.

Wabillahi Taufiq Walhidayah Wassalamualaikum
Warahmatullahi Wabarakatuh dan terima kasih.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]