Sunday, November 28, 2010

2010 tahun cemerlang

Link artikel: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=1128&pub=Kosmo&sec=Sukan&pg=su_05.htm

PRESTASI sukan negara sepanjang tahun 2010 boleh dianggap yang terbaik berdasarkan pencapaian cemerlang kontinjen Malaysia pada Sukan Komanwel dan Sukan Asia.

Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Zolkples Embong berkata, skuad negara berjaya menepati indeks petunjuk prestasi (KPI) serta bidang keberhasilan utama (KRA) pada kedua-dua temasya itu.

"KPI kita adalah meraih 10 pingat emas di Sukan Komanwel dan sembi- lan pingat emas di Sukan Asia, kedua- duanya berjaya dicapai.

"KRA kita pula ialah mencatat pungutan pingat terbaik dalam sejarah penyertaan kedua-dua temasya itu. Ia juga berjaya," katanya pada sidang media di Guangzhou, China pagi semalam.

Zolkples yang juga ketua kontinjen negara ke Sukan Asia 2010 turut mendedahkan lima faktor yang menyumbang kepada kejayaan atlet-atlet negara.

"Pertama, program pembangunan jangka panjang yang diatur. Kedua, hubungan baik kita (MSN) dengan persatuan sukan kebangsaan kecuali satu atau dua persatuan tertentu.

"Ketiga, sistem sokongan kebajikan kepada atlet bagi memastikan mereka tidak ada masalah. Keempat, penggunaan jurulatih asing terutama dalam sukan teknikal seperti terjun, menembak dan gimnastik.

"Akhir sekali, yang kelima ialah khidmat sokongan sains sukan yang diusahakan Institut Sukan Negara (ISN)," jelas Zolkples.

Tambahnya, faktor kewangan tetap menjadi kekangan terbesar dalam usaha meningkatkan prestasi sukan negara di peringkat antarabangsa.

"Kita jangan banding dengan China, cukuplah kita banding dulu pela- buran yang dibuat oleh Thailand.

"Apa pun, Menteri Belia dan Sukan (Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek) masih cuba meminta Kabinet menambah bajet untuk pembangunan sukan negara," ujarnya
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]