Monday, January 10, 2011

Antara Penulis Skrip dan Pelakon Handalan....

Khalid 'pembaca skrip' Guan Eng

KUALA LUMPUR 8 Jan. - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim disifatkan hanya sekadar 'pembaca skrip' yang diolah oleh mentornya di Pulau Pinang, Lim Guan Eng dalam isu pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Selangor yang baru, Datuk Mohammed Khusrin Munawi.
Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Syed Ali Alhabshee (gambar) berkata, berikutan itu 'kebencian' Abdul Khalid terhadap Mohammed Khusrin tidak akan berkesudahan.
Menurutnya, pada pandangan beliau, Abdul Khalid tidak begitu cerdik berpolitik, sebab itu Menteri Besar Selangor itu sanggup membiarkan dirinya menjadi 'keldai' serta 'dicucuk hidung' oleh Guan Eng.
Malah, katanya, Anwar turut memperbodohkan Abdul Khalid dengan menjadikannya 'kambing hitam' dalam isu pelantikan SUK dan sebab itu Anwar berdiam diri melihat pertelagahan antara Abdul Khalid dengan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.
"Pemimpin DAP sebenarnya mengambil kesempatan atas kelemahan dan masalah peribadi Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sedang berdepan dengan perbicaraan kes liwat.
"Nampaknya Guan Eng memperalatkan Anwar manakala Anwar pula memerangkap Khalid supaya menolak Mohammed Khusrin sebagai SUK. Ini bermakna Khalid seumpama bola kempis; melambung tidak, melantun pun tidak," katanya.
Beliau berkata demikian dalam entri terbaru laman blognya, http://umnobahagiancheras.blogspot.com.
Menurut Syed Ali, secara realitinya, Guan Eng dan rakan-rakannya dalam DAP begitu seronok melihat pemimpin Melayu seperti Abdul Khalid, bergaduh dengan sultan mereka.
"Inilah sebenarnya perancangan halus DAP supaya orang Melayu bergaduh sesama sendiri dan akhirnya DAP yang mengaut laba politik," tambahnya.
Tegas beliau, apabila seseorang Menteri Besar dilihat tidak sehaluan dengan sultan atau raja, mereka akan meletakkan jawatan bagi mengelak berlakunya krisis pentadbiran.
"Ini seperti mana pernah berlaku di Pahang pada zaman Datuk Rahim Bakar dan ketika Tan Sri Mohamad Nasir di Kelantan," ujarnya.
Syed Ali memberitahu, sikap keras kepala Abdul Khalid amat ketara apabila beliau tetap berdegil menolak Mohammed Khusrin walaupun pelantikan itu diperkenan oleh Sultan Selangor.
"Pada hemat saya, sikap sedemikian jelas membuktikan Abdul Khalid sanggup menderhaka kepada sultan, walaupun pelantikan beliau selaku Menteri Besar juga atas perkenan Sultan," katanya.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]