Saturday, January 29, 2011

TERIMA KASIH BN

Tiada kenaikan tol 5 tahun


Najib Tun Razak ceria selepas mengadakan sidang akhbar di Putrajaya, semalam. Turut hadir Shaziman Abu Mansor.


PUTRAJAYA 28 Jan. - Kerajaan mengumumkan tidak ada kenaikan tol untuk tempoh lima tahun akan datang bagi Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak dan Lebuhraya Pantai Timur (LPT) Fasa 1.
Khabar gembira itu diumumkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini berdasarkan cadangan penstrukturan tol untuk mengurangkan beban rakyat.
Berikutan itu, Perdana Menteri berkata, tempoh konsesi lebuh raya-lebuh raya berkenaan tidak akan dilanjutkan dan kerajaan tidak memberikan pampasan untuk semakan tol yang tertunggak.
"Atas semangat 1Malaysia, yang mana Rakyat Didahulukan dan Pencapaian Diutamakan, saya telah meminta para pemegang konsesi mengkaji semula struktur tol bagi konsesi masing-masing sebagai langkah membantu kerajaan memakmurkan negara dan mengurangkan bebanan rakyat.
"Menyahut seruan kerajaan ini, dua orang ahli korporat yang juga pemegang saham terbesar sebuah syarikat konsesi tol telah tampil mengemukakan satu cadangan penstrukturan tol melalui perolehan aset-aset konsesi yang akan memberi impak yang besar kepada rakyat.
"Berdasarkan cadangan ini, saya dengan sukacitanya memaklumkan bahawa tiada kenaikan tol untuk lima tahun akan datang bagi Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak dan Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1 yang dicadangkan bakal dimiliki oleh dua orang ahli korporat tersebut," kata beliau pada sidang akhbar di Bangunan Perdana Putra di sini.
Kumpulan MTD adalah syarikat konsesi kedua-dua lebuh raya berkenaan.
Menurut Najib, adalah menjadi hasrat kerajaan untuk mengkaji semula kos sara hidup termasuk soal belanja pengangkutan sebagai satu cara mengurangkan bebanan rakyat.
Justeru, kata beliau, semakan semula kos pengangkutan perlu dilaksanakan dengan berhemah dan betul demi masa depan negara.
Mengulas lanjut, Perdana Menteri berkata, kerajaan tidak membuat keputusan secara tiba-tiba terhadap setiap cadangan penstrukturan tol sebaliknya ia melalui proses tertentu.
"(Antaranya) kita minta pihak konsesi supaya cuba mengekalkan kadar tol untuk tempoh tertentu, kurangkan atau hapuskan (terus). Dan mereka buat pelbagai cadangan kepada pihak kerajaan dan yang mana kita boleh terima, kita terima dan kita jalankan dulu.
"Bagi isu lain, kita masih dalam pertimbangan dan fikirkan cadangan yang boleh dikemukakan kepada Kabinet," katanya.
Mengulas lanjut, Najib berkata, beliau mempunyai banyak lagi pengumuman yang akan menyusul serta memberi khabar gembira kepada rakyat.
"Satu persatulah, saya ada banyak lagi pengumuman selepas ini, jangan bimbang, ia mengejutkan," jelas Perdana Menteri.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]