Thursday, March 3, 2011

Fatwa Menyeleweng Nik Aziz : Menjawab Kononnya PAS Tidak Pernah Sesatkan UMNO

 

Saya tertarik untuk mengupas kenyataan Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub (di sini) yang cuba mempertahankan fatwa-fatwa Mursyidul Am Pas, Nik Aziz Nik Mat yang selama ini tidak hanya mengelirukan masyarakat Islam, bahkan terlalu banyak fatwa Nik Aziz yang sebenarnya merupakan fitnah dan andaian jijik lagi kotor terhadap UMNO. Fatwa-fatwa liar Nik Aziz sudah pun ditegur oleh ulama-ulama yang sezaman dengannya termasuklah ulama-ulama pondok di Kelantan dan terbaru Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria. Pada saya cukuplah tiga fatwa hanyir Nik Aziz di bawah ini sebagai bukti bahawa Mursyidul Am PAS itu - sama ada sedar atau pun tidak, beliau telah pun menyesat dan mengkafirkan ahli-ahli UMNO. Terdahulu Nik Aziz mencabar Tun Mahathir agar membuktikan bilakah beliau telah mengkafirkan orang-orang UMNO (baca di sini)

Bukti-bukti di bawah ini saya petik daripada sumber kitab paling sahih dan utama PAS - iaitu Harakah Daily. Maka, tidak timbul lagi dakwaan kononnya kenyataan atau fatwa Nik Aziz di bawah ini telah diselewengkan oleh UMNO atau BN. Pada hemat dan kajian saya - riwayat fatwa-fatwa Nik Aziz di bawah ini adalah berstatus Shahih Mutawatir Maknawi dan Lafazi - sekali gus menjadikan ia sebagai sandaran dan bukti bahawa PAS - melalui lidah Nik Aziz memang mengkafir dan menyesatkan UMNO. Untuk makluman pembaca, saya sedang menyusun sebuah kitab yang khusus berkenaan fatwa-fatwa Nik Aziz yang menyeleweng dan meragukan umat Islam - kitab tersebut berjudul, "Shahih Azli Shukri". Di bawah ini saya paparkan terlebih dahulu sebahagian kecil daripada kandungan kitab saya tersebut di bawah bab : Nik Aziz Nik Mat Dakwa UMNO Sesat.

Fatwa ke-37 Nik Aziz Nik Mat :

37. "Tok Ayah Pin dicap sesat. Habis kenapa Umno tidak sesat? Sama-sama tidak kenal agama belaka. Al-Arqam sesat kerana apa? Salah akidahnya. Ayah Pin sesat, kenapa? Salah akidahnya."Umno kenapa tidak sesat lagi? Salah juga akidah. Tolak Islam, ambil (fahaman) kebangsaan. Tak usah kata kami terima Islam, kami terima Islam. Tak payah cakap banyak, aku reti juga," - Nik Aziz Nik Mat sewaktu berceramah di Chuchoh Puteri, Manek Urai, Malaysiakini 8 Julai 2009. 38. "Umno, dia tolak Islam automatik dia tolak roh, bila dia tolak Islam, Nabi Muhammad pun dia tolak, al-Quran pun dia tolak, Allah Taala pun dia tolak," - Nik Aziz Nik Mat, Ucapan di Ijtima’ Tarbawi Dewan Pemuda PAS Pusat di Masjid Rusila, Harakahdaily, 3 Oktober 2010.

Fatwa ke-32 Nik Aziz Nik Mat :

32. "Perjuangan UMNO sebenarnya amat dhalalah (sesat-sesesatnya), kerana menolak Islam dan mengasingkan politik dengan agama" - Nik Aziz Nik Mat, Harakahdaily, 8 Mac 2010.

Fatwa ke-38 Nik Aziz Nik Mat :

38. "Dan dalam konteks Umno, mereka tidak ada 'aamana' (tidak beriman). Ada Islam sahaja. Mereka menolak Islam, nak dikatakan beriman macam mana. Ini perkara yang tidak ada dalam Umno. Umno menerima Islam tetapi mereka tidak beriman. Iman mesti ada, selain daripada Islam ialah iman." – Nik Aziz Nik Mat, Harakahdaily 30 Jun 2009.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]