Monday, May 9, 2011

ISU AGAMA KERISTIAN : REAKSI PEMUDA PAS SELANGOR...


Jangan pertikai kedudukan Islam - Pemuda Pas

PPUBJ : Terima kasih atas respon itu, yang lain mana masih tidur lagi ?

SHAH ALAM 8 Mei - Pas Selangor menggesa masyarakat bukan Islam supaya tidak sekali-kali mempertikaikan kedudukan Islam sebagai agama rasmi Persekutuan seperti yang termaktub dalam Perlembagaan negara.

Ketua Dewan Pemudanya, Hasbullah Mohd. Ridzwan berkata, tindakan mempertikaikan status Islam adalah tidak wajar kerana ia bertentangan dengan Perlembagaan negara selain boleh mengundang suasana tidak harmoni di kalangan masyarakat.

"Sekiranya benar ada usaha itu (jadikan Kristian agama rasmi), kita hendak mengingatkan agar semua pihak menghormati perkara yang sedia ada (peruntukan agama rasmi dalam Perlembagaan) yang telah dipersetujui sebelum ini.

"Kita tidak mahu perkara yang menyentuh sensitiviti agama dijadikan isu sehingga mencetuskan ketegangan dan perselisihan di kalangan masyarakat berbilang agama sehingga menjejaskan keharmonian," katanya kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Beliau mengulas dakwaan wujudnya pertemuan paderi dari seluruh negara di Pulau Pinang baru-baru ini dan mereka berikrar menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan.

Perkara itu didedahkan oleh dua laman blog iaitu 'bigdog' di http://bigdogdotcom.wordpress.com/ menerusi entri bertajuk Making Christianity the official religion? dan blog Marahku di http://marahku.blogspot.com.

Hasbullah yakin seluruh rakyat memahami perkara itu termasuk kesan negatif yang akan timbul sekiranya isu sensitif itu dicetuskan./td>

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]