Friday, June 3, 2011

APA PULA ULAMA PAS BUAT ? MEMBINA ATAU MEMUSNAH ?

Put your stuff here
Ulama sokong UMNO, BN tak mampu terjemah kefahaman Islam - Hadi

03/06/2011 3:16pm

KUALA LUMPUR 3 Jun - Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang mendakwa ulama yang menyokong UMNO dan Barisan Nasional (BN) sebagai tidak berpijak dengan fiqah politik Islam dan tidak mampu menterjemah kefahaman Islam dengan ilmunya akibat dilahirkan daripada sistem pendidikan Islam yang lemah.

Beliau berkata, golongan berkenaan juga akhirnya gagal memahami ideologi dan teori moden yang bercanggah dengan Islam sehingga terperangkap di dalamnya, menjadikan mereka berilmu tetapi tidak fiqah (faham).

"Ada juga kalangan ulama di luar sana yang tidak memahami kewajipan berjamaah dan menyertai jamaah yang memenuhi ciri-ciri parti yang menegakkan ajaran Allah yang meneruskan pusaka para Rasul yang berdakwah dan berpolitik.

"Oleh yang demikian, anggota Dewan Ulama (Pas) mestilah berdepan dengan para ulama yang berdiam diri melihat kemungkaran di hadapan mata, pada hal sekurang-kurangnya mampu mencegah dengan lisan dan tulisan,” katanya dalam ucapan dasar pada Muktamar Tahunan PAS ke-57 di Taman Melewar di sini hari ini. - Bernama

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]