Thursday, June 16, 2011

FAKTA MENGAPA PEMBANGKANG PERLUKAN BERSIH 2



Sejak pilihan raya umum berkenaan, sebanyak 16 pilihan raya kecil diadakan daripada jumlah itu BN menang lapan kerusi, Parti Keadilan Rakyat (PKR) (tiga kerusi), DAP (satu kerusi) dan Pas (empat kerusi).Mereka mengatakan pengundi bersama mereka tetapi lihat apa hasilnya?

1.Pembangkang bimbang perolehan undi popular sebanyak 3,796,464 atau 49.4 peratus yang diraikan pada tahun 2008 tidak akan berulang lagi pada PRU 13 nanti.

2.Ketua Umum PKR dilanda masalah peribadi.Populariti menurun.

3.Sebenarnya, tujuan pembangkang berbuat demikian adalah bagi menutup segala kemelut yang melanda pakatan mereka dan kerisauan berhubung prestasi kerajaan BN di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

4.Mereka bukan sahaja gagal menunaikan berpuluh-puluh janji di dalam manifesto pilihan raya umum 2008, malahan berlaku banyak masalah yang menyusahkan rakyat di negeri-negeri yang dikuasai.

5.Kegagalan ahli Parlimen mereka memainkan peranan yang berkesan di Dewan Rakyat.Mereka hadir ke Parlimen bukannya untuk memperjuangkan agenda rakyat tetapi lebih banyak mahu berpolitik, akibatnya suatu ketika Dewan Rakyat menjadi 'hiruk-pikuk'.

6.Perkara yang paling ditakuti oleh pembangkang ialah kejayaan gagasan 1Malaysia yang kini cukup popular sehingga pembangkang 'mengharamkan' penggantungan logo itu di Selangor.

7.Gagasan itu seolah-olah membantutkan usaha pembangkang untuk terus meniupkan politik perkauman seperti mana diamalkan oleh DAP dan mendorong kejayaan PKR dalam pilihan raya umum lalu.

8.Selain itu, mereka juga seolah-olah 'ngeri' dengan konsep walkabout yang dipopularkan oleh Najib dan dilaksanakan dengan berjaya oleh pemimpin-pemimpin BN terutamanya Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

9.Ia kerana ketika pemimpin-pemimpin pembangkang sedang bergelut dengan kelemahan mentadbir kerajaan negeri di bawah penguasaan mereka dan turun naik mahkamah kerana kes moral, pemimpin-pemimpin BN semakin popular di kalangan rakyat.

10.Pembangkang sememangnya terlalu teruja menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 kerana menganggap ia seolah-olah peluang keemasan untuk menumbangkan kerajaan BN.

11.Semua itu berlaku kerana ramai pemimpin pembangkang sekarang sudah lanjut usia dan mengharapkan pilihan raya umum akan datang tercapai cita-cita mereka memimpin Kerajaan Pusat.

12.Ia dilakukan kerana pakatan pembangkang memahami bahawa populariti mereka semakin merudum.

13.Rakyat khususnya pengundi kini telah mengetahui akan temberang mereka selama ini yang mengkudakan pengundi untuk kepentingan peribadi.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]