Sunday, March 18, 2012

PAS KELANTAN BEZA DENGAN PAS KEDAH?

(Sinar Harian 12 Mac 2012)

Nampaknya pemimpin PAS pusat begitu gembira kerana dapat menyelesaikan krisis dalaman kepimpinan kerajaan negeri Kedah. Salah seorang Naib Presiden PAS menangis teresak-esak kerana keputusannya dikatakan telah diterima baik oleh Menteri Besar dan Exco yang terbabit. Jawatan Kuasa Pemandu turut ditubuhkan bagi memantau perjalanan pentadbiran dan pengurusan kerajaan negeri Kedah. Exco yang terbabit berkata mereka akur keputusan kepimpinan tertinggi parti dan bukannya keputusan MB Kedah. 

Secara professional, PAS Pusat sepatutnya menyerahkan budi bicara Menteri Besar (MB) dan kabinetnya untuk menyelesaikan segala masalah yang berlaku, supaya tidak timbul isu parti menguasai kerajaan. Amalan ini jarang sekali berlaku. Lagi pula, wakil rakyat PAS bukan calang-calang orang, majoriti bergelar ustaz. Jika tidak ustazpun, mereka adalah protaz (professional ustaz). 

Boleh dikatakan kebanyakan orang PAS ‘alim-alim’ belaka. Berkonfrantasi secara terbuka, bukanlah budaya politik PAS. Biasanya, jika mengikut amalan PAS sebelum ini, mereka akan meminta petunjuk daripada Allah SWT dalam menyelesaikan sesuatu perkara. Apatah lagi masalah yang dihadapi hanyalah krisis dalaman parti. Namun demikian, keadaan berlaku sebaliknya. Mungkinkah wakil rakyat ini terlalu mengejar dunia sehingga mereka lupa mendapatkan petunjuk seperti yang biasa dilakukan sebelum ini? Mungkinkah juga mereka sudah lupa untuk bangun solat malam? Apakah mereka sudah lupa amalan tok guru? 

Selaku pengkaji ilmu politik dan kerajaan, ingin saya jelaskan bahawa kerajaan dan parti politik adalah dua institusi berbeza. Parti politik tidak boleh menjadi kerajaan. Parti politik adalah parti politik, ia tidak berdaulat. Kerajaan telah wujud sebelum wujudnya parti politik dan ianya berdaulat. Kerajaan sudah wujud apabila sebuah negara berdaulat terbentuk. Barisan Nasional (BN), UMNO, PKR, PAS dan DAP, bukannya kerajaan. Mereka hanyalah ruling party atau parti yang menguasai atau menjalankan urusan kerajaan. Justeru, adalah salah jika kita katakan, “Ini projek kerajaan BN, kerajaan PR, kerajaan PAS atau kerajaan DAP”. Pada hemat saya, lebih molek jika ditulis atau disebut “Ini adalah projek kerajaan pilihan rakyat”.

Pendek kata, dalam demokrasi, tidak sepatutnya berlaku parti politik menguasai kerajaan kecuali dalam sebuah negara yang mengamalkan sistem komunis. Parti yang dominan akan menguasai seluruh jentera kerajaan seperti negara China dan Korea Utara. Keputusan yang dibuat untuk rakyat ditentukan oleh parti yang dominan. Suka atau tidak, rakyat terpaksa menerimanya. Saya beranggapan, PAS tidaklah akan bertindak sebegitu.

Namun, jika dibiarkan berlaku, integriti PAS selama ini akan tercabar. PAS akan dilihat cuba menguasai kerajaan. Sedangkan kerajaan yang dibentuk adalah kerajaan rakyat, bukan kerajaan parti, bersesuaian dengan makna demokrasi, “kerajaan dari rakyat untuk rakyat kepada rakyat”. Bukannya kerajaan dari PAS untuk PAS kepada PAS. Jika itulah yang akan berlaku, PAS akan menerima akibatnya nanti. PAS perlu sedar, kerajaan Kedah bukan kepunyaan PAS, tetapi kepunyaan rakyat. Dalam sesebuah negara atau negeri, tidak semuanya menyokong PAS. 

Justeru, hak rakyat perlu diberikan sewajarnya. Saya tidak hanya merujuk kepada kerajaan yang pimpin oleh PAS sahaja, tetapi juga parti politik yang lain. Perlu diingatkan, apabila kabinet dibentuk untuk mentadbir kerajaan, bermakna kabinet tersebut adalah kabinet rakyat, bukan parti. Mereka yang dilantik adalah wakil rakyat, bukan wakil parti lagi. Dibimbangi apabila parti menguasai kerajaan, keputusannya bukan lagi keputusan rakyat tetapi keputusan parti. 

Dalam demokrasi, rakyat tidak sewajarnya menjadi mangsa hanya kerana perbezaan ideologi dan parti politik. Rakyat tidak bersalah, yang salah adalah orang yang menguruskannya. Sama juga isu royalti minyak. Jika itulah yang menjadi hak rakyat Kelantan, berikanlah, seperti mana yang disebut oleh Tun Mahathir baru-baru ini. Jangan mangsakan rakyat Kelantan keseluruhan, hanya kerana majoriti mereka memilih PAS untuk menjadi ruling party. Rakyat Kelantan tidak bersalah. Hak rakyat perlu diberikan dan ditunaikan. Jangan biarlah seluruh umat Islam menderita. Lagipun majoriti rakyat Kelantan adalah orang Islam. Tolong PAS atau tolong UMNO, umat Islam juga yang merasainya. Adakah kita masih lagi tidak boleh bezakan? Adakah ultra kiasu lebih baik daripada UMNO dan PAS? Ingatlah, doakan orang yang teraniaya tidak ada hijabnya. 

Saya yakin suatu hari ini, dengan kewibawaan kepimpinan hari ini, yang dipimpin oleh Perdana Menteri, pasti royalti tersebut akan diberikan kepada rakyat Kelantan. Pada ketika itu, kita amat mengharapkan, jika PAS masih lagi menguasai Kelantan, berikanlah bantuan kepada sesiapa sahaja, tanpa pilih kasih. Jangan hanya mengutamakan ahli sendiri atau ahli parti, tetapi lihatlah rakyat secara keseluruhan. Inilah sunnah yang telah ditinggalkan oleh Baginda SAW dan para sahabat. Jika kita boleh memberi bantuan kepada bukan Islam, kenapa sukar sangat untuk membantu sesama Islam. Bukanlah kita semua bersaudara?

Secara peribadi saya MB Kedah. Saya kenal hati budinya. Beliau bukanlah kalangan jenis yang terlalu mengejar dunia, termasuk projek-projek negeri, berbanding dengan exco-exco yang tidak sefahaman dengannya. Saya masih ingat bagaimana bisnes minyak saudara saya disebotaj oleh wakil-wakil rakyat PAS yang bergelar exco ini. Mereka nampaknya begitu ghairah untuk hidup mewah dan bermesyuarat di hotel lima bintang. Akhirnya bisnes minyak saudara saya itu lingkup angkara exco-exco ini. Tidak semua exco yang bergelar ustaz dan protaz ini baik. Mereka juga mahukan habuan dan kepuasan nafsu dunia. Mereka tidak hanya cukup dengan seorang isteri. Dahulu mereka menuduh BN dan UMNO mengamalkan rasuah dan kroni. Bila sampai sendiri memerintah, tidak banyak bezanya. Jangan sampai mengata dulang paku serpih, mengata orang, kita yang lebih.

MB Kedah sanggup menjadi tidak popular dengan mengambil tindakan terhadap pelajar-pelajar Kolej Universiti Insaniah yang melanggar undang-undang mengikut peruntukan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU). Tindakan ini amat tidak disenangi oleh Pakatan Rakyat dan orang PAS sendiri yang mahukan AUKU dimansuhkan sama sekali mengikut selera ultra kiasu. 

Tetapi itulah sifat MB Kedah, begitu professional. Ingatan saya kepada PAS, walaupun tidak sehaluan dengan kerajaan pusat, tidak semestinya semua perkara baik, yang datang daripada BN dan UMNO mesti ditolak. Berpolitiklah secara matang. Mana baik dan buruk mesti tahu dibezakan. Jangan kerana perbezaan ideologi dan parti, pintu hati kita tertutup dalam menilai kebenaran. 

Inilah politik rimba yang masih lagi sukar untuk dibuang daripada segelintir pemikiran umat Islam sehingga ultra kiasu mengambil kesempatan. Dengar sahaja nama UMNO dan BN semuanya ditolak, seolah-olah UMNO tidak memberi apa-apa sumbangan selama ini. Tidakkah sepatutnya kita mengamalkan sikap yang baik itu diterima, manakala yang merosakkan itu ditolak, tidak kiralah datang dari sesiapapun. Begitulah juga sebaliknya. Saya tidak tujukan kepada sebelah pihak sahaja.

Janganlah kerana terlalu mengejar dunia dan mahu menjadi kaya raya sehinggakan lupa perjuangan asal. Saya tidak menolak masih ada yang ikhlas dalam perjuangan. Jika dahulu, para pejuang PAS sanggup berbasikal dan tinggal dalam pondok buruk, seperti mana yang diamalkan oleh tok-tok guru mereka. Hari ini, tidak lagi, mereka sudah pandai berlumba-lumba untuk mendapatkan tender di sana sini. Saya tidak kata, hidup mewah itu salah, tetapi ia bukan perjuangan PAS yang saya kenal dulu. 

Saya difahamkan, rakyat Kedah tidak selesa dengan pembentukan Jawatan Kuasa Pemandu PAS, terutamanya kalangan mereka yang berada dalam Perkhidmatan Awam Kedah. PAS tidak berhak untuk menentukan masa depan Kerajaan Kedah. Hormatilah MB Kedah dan barisan kepimpinan untuk menentukan hala tuju negeri mereka sendiri. PAS perlu memahami budaya politik Kedah berbeza budaya politik Kelantan. Bagi rakyat Kelantan, ikon mereka mungkin Tok Guru dan PAS. Namun, keadaan ini mungkin berbeza dengan negeri Kedah. 

Prof. Madya Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]