Thursday, July 26, 2012

BILA DAP BERKUASA : APA JADI PADA MELAYU ?


Mereka bukan mahukan ketelusan dan kebertanggungjawaban kerana sekarang pun ketika mempunyai kuasa di peringkat negeri mereka tidak mempraktikkan.Mereka mahukan orang Cina menguasai semula kawasan bandar seperti zaman sebelum 1969. Inilah politik perkauman licik DAP.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Janji Buku Jinga
Mengukuhkan demokrasi kerajaan tempatan dan meningkatkan kecekapan serta keberkesanan sistem penyampaian dan menjamin ketelusan di semua peringkat secara demokratik.
Ulasan

Dalam pilihan raya 2008, Pakatan telah berjanji untuk mengadakan pilihan raya PBT jika menang. Sehingga kini tiada satu pun PBT di Selangor, Pulau Pinang dan Kedah yang mengadakan pilihan raya Majlis Tempatan. Alasan yang digunakan ialah tidak mempunyai kemampuan kewangan. Dulu mereka mencemuh kerajaan BN bila memberi alasan yang sama.

Sebaliknya mereka hari ini meletakkan pemimpin-pemimpin mereka sebagai ahli Majlis. Sebahagian pemimpin mereka menjadi wakil bagi nama-nama badan bukan kerajaan. Ini satu taktik untuk menunjukkan kononnya mereka lebih terbuka.

Semua peruntukan berhubung dengan pilihanraya kerajaan tempatan telah dimansuhkan. Jika ingin mengadakan semula pilihanraya Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), ia memerlukan suatu keputusan di peringkat dasar mengikut negeri masing-masing. Namun begitu, bidang kuasa di peringkat negeri adalah terletak di bawah Majlis Negara Kerajaan Tempatan.

Mengadakan pilihan raya kerajaan tempatan bermakna menambahkan satu lagi pesta politik. Selain daripada 222 kawasan parlimen, 505 kawasan DUN, ada 144 Pihak Berkuasa Tempatan. 144 pihak berkuasa tempatan ini pula sebahagiannya mempunyai ratusan seksyen dan komuniti penduduk. Anda kira sendiri kos dan keadaan bila pilihan raya PBT dilaksanakan.

Jika pengalaman pilihan raya kerajaan tempatan lalu diambil kira, kemungkinan senario yang berlaku ialah kerajaan negeri dan PBT dikuasai parti berbeza. Begitu juga dengan keadaan sekarang, PBT di bawah kerajaan negeri yang dikuasai pembangkang, manakala Kerajaan Pusat di bawah Barisan Nasional (BN).

PBT atau kerajaan negeri yang mempunyai hasil pendapatan kukuh mungkin tidak menghadapi banyak masalah dari segi kewangan, tetapi bagaimana dengan nasib kebanyakan PBT yang bergantung kepada peruntukan Kerajaan Pusat?

Bukan rahsia ada PBT, termasuk di negeri yang dilabelkan sebagai maju tidak mampu membiayai kos pelupusan sisa pepejal dan pembersihan awam. Apa pun yang berlaku, rakyat tidak seharus menjadi mangsa kerana pertelagahan akibat perbezaan fahaman politik.
Kumpulan yang beria-ia mahukan pilihan raya PBT diadakan semula ialah Parti Tindakan Demokratik (DAP). Sebuah parti sosialis yang berselindung di sebalik nama demokrasi. DAP mendakwa dengan mengadakan pilihan raya PBT, penduduk boleh memilih wakil mereka dalam PBT dan mengelakkan pembaziran dan penyelewengan.

Bukankah pilihan raya negeri dan persekutuan yang diadakan tidak juga menjamin kerajaan yang bersih dan tiada pembaziran mahu pun penyelewengan? Malahan DAP sendiri yang menguasai Selangor hari ini rakus menentukan pembahagian projek, pengagihan kontrak PBT dan merebut peluang yang ada.

Pada April 2009 berlaku pertikaian antara Ahli Majlis Bandaraya Petaling Jaya Derek Fernandez dengan Suresh R Menon. Frenandez mengugut untuk membuat laporan Polis berikutan penyebaran Minit Mesyuarat Majlis Bandaraya Petaling Jaya yang membabitkan keputusan papan iklan gergasi (billboard). Dikatakan salinan minit mesyuarat tersebut diedarkan kepada ADUN-ADUN Pakatan di Selangor.
During the MBPJ full board meeting last month, councillor Derek Fernandez said he would lodge a police report against the person who has been distributing government documents that were classified under the OSA.

 Fernandez was referring to a Suresh R Menon who had sent out letters to state assemblymen of the alleged favouritism that MBPJ was practising in the implementation of the new billboard regulations.

The letters were attached with copies of the council’s meeting minutes, which are labelled secret. - The Star, Wednesday April 15, 2009, Declassify documents, PJ folk tell MBPJ
Semasa BN Fernandez merupakan aktivis yang sering berkempen meminta didedahkan dokumen-dokumen MBPJ. Malahan suatu ketika beliau mahukan butiran terperinci atas setiap pembayaran didedahkan kepada tatapan umum.

Anehnya, apabila DAP menguasai Selangor dan beliau menjadi ahli Majlis MBPJ, beliau sendiri mahu menghalang ketelusan dan keterbukaan. Demokrasi kepala bapak dia!

Inikah parti dan kumpulan yang berjanji mahu mengadakan pilihan raya PBT untuk menjaga kepentingan rakyat? Mereka sebenarnya mahu menjaga kepentingan mereka. Seandainya mereka kalah di negeri dan Persekutuan, ada satu lagi pentas politik mereka untuk berkuasa.

Bagi DAP mereka mahukan pilihan raya PBT kerana mahukan Datuk Bandar Kuala Lumpur dan ahli Majlis DBKL yang sekarang ini didokongi oleh pelbagai kaum hanya di kuasai oleh Kaum Cina yangcauvinis di dalam DAP. Mereka tidak mahu kaum cina yang terbuka dan liberal.

Teresa Kok membantah tulisan Jawi dalam papan tanda di sekitar Kuala Lumpur... bayangkan kalau dia jadi datuk Bandar
Sikap anti-bahasa kebangsaan Teresa Kok yang jelas...
inilah yang Sasterawan Negara A. Samad Said puja 

Mereka juga mahukan Datuk Bandar MBPJ, Datuk Bandar MPSJ, YDP Majlis Perbandaran Selayang dan lain-lain PBT yang kukuh kewangan terdiri daripada orang Cina DAP. Semua ini akan memudahkan mereka membentuk PBT yang berusnurkan kecinaan dalam membuat keputusan, pemberian lesen perniagaan dan juga pemaparan papan tanda tulisan Cina.

Mereka bukan mahukan ketelusan dan kebertanggungjawaban kerana sekarang pun ketika mempunyai kuasa di peringkat negeri mereka tidak mempraktikkan.Mereka mahukan orang Cina menguasai semula kawasan bandar seperti zaman sebelum 1969.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]