Tuesday, August 3, 2010

MESTI BACA PUNYA : SEJAK BILA JATUH HATI DENGAN UTUSAN....


Akhbar PKR yang diterbitkan secara tidak berkala kali ini muncul dengan judul Utusan Keadilan untuk edisi keempatnya setelah permit penerbitan mingguan Suara Keadilan digantung awal Julai lalu. Utusan Keadilan terbitan angkatan muda PKR itu mula diedarkan sejak semalam ke seluruh negara, khususnya untuk ahli parti, lapor laman web Suara Keadilan hari ini.

"Akhbar terbitkan secara tidak berkala ini akan terus dikeluarkan sehingga KDN memberikan kelulusan permit bagi menerbit dan mencetak lidah rasmi PKR, Suara Keadilan," laporan tersebut dipetik. Edisi tidak berkala akhbar PKR dimulakan dengan Kedilan pada 12 Julai, Obor Keadilan (19 Julai) dan Sinar Keadilan (26 Julai) apabila Kementerian Dalam Negeri (KDN) tidak memperbaharui permit penerbitan Suara Keadilan.

Menurut laporan itu lagi, edisi terbaru ini memuatkan antara lainnya satu laporan yang menggariskan "tujuh ciri utama pemerintahan fasis atau kuku besi yang dikaitkan dengan dengan pentadbitan Pedana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Sentuh FDI, CNN, RM50,000 liputan akhbar di AS "Artikel yang menghiasi muka depan akhbar ini membincangkan bagaimana pemerintahan ala fasis Umno-Barisan Nasional mencengkam media massa dan mempromosikan semangat kebangsaan atau patriotisme yang menjurus kepada perkauman dalam tindakan yang terdesak untuk mengekal tampuk kekuasaan," laporan tersebut dipetik.

Selain itu, akhbar itu juga melaporkan mengenai isu pelaburan langsung asing (FDI) bertajuk 'Rakyat Terpedaya.... Najib Dakwa Ekonomi Pulih, Kadar Pelaburan Asing Terperosok 81 Peratus'. "Tajuk ini mendedahkan secara terperinci laporan terbaru Laporan Perdagangan Dunia 2010 olehh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu yang menyatakan kadar kemasukan pelaburan langsung asing ke Malaysia merudum sehingga 81 peratus tahun lalu, sekali gus membuktikan keampuhan kedudukan ekonomi yang sebenar di Malaysia.

Menurut laporan itu lagi, Utusan Keadilan memuatkan di muka belakangnya penjelasan kepada dakwaan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim membayar agensi media antarabangsa CNN bagi menemuramahnya. Akhbar setebal 24 halaman itu juga menyentuh perbelanjaan RM50,000 oleh Najib bagi mendapatkan liputan akhbar dalam lawatannya ke Amerika Syarikat pada April.

"Utusan Keadilan juga memuatkan laporan di muka belakang mengenai rekod hak asasi manusia di Malaysia yang semakin buruk di bawah pentadbiran Najib seperti mana yang disebut di dalam Laporan Hak Asasi Manusia 2009 oleh Suara Rakyat Malaysia (Suaram)," demikian menurut laporan itu lagi.

ULASAN.

Nampaknya hebat juga nama UTUSAN ni, sebab ada orang guna pulak. Dulu benci sangat. Entahlah apa nak jadi...........dengan media ni. Atau saje-saje supaya tak perlu permit kot ? sebab tu tukar-tukar nama nie......

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]