Wednesday, September 29, 2010

PEMBOHONGAN, PERGADUHAN, BERAT SEBELAH POLITIK WANG ? - SEMUA ADA..

Pembohongan besar Anwar

KUALA LUMPUR 28 Sept. – Tindakan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim menuduh media negara ini bersikap berat sebelah dalam menyiarkan berita mengenai Indonesia ketika berada di Jakarta kelmarin jelas membuktikan pembohongan besar yang dilakukan oleh Ketua Pembangkang itu.

Malah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, usaha yang cuba dilakukan oleh Penasihat PKR itu hanyalah semata-mata untuk mempengaruhi rakyat Indonesia demi kepentingan politiknya .

Beliau berkata, selama ini media di Malaysia amat bertanggungjawab dalam menyiarkan berita-berita mengenai Indonesia khususnya melibatkan soal hubungan republik itu dengan negara ini tanpa ada usaha untuk mensensasikan apa jua isu berbanding media di negara terbabit.

‘‘Saya percaya media di Malaysia amat bertanggungjawab. Media Malaysia tidak menggembar-gemburkan hal seperti ini berbanding apa yang digembar- gemburkan oleh pihak Indonesia.

‘‘Sebagai rakyat Malaysia Anwar Ibrahim janganlah mengkhianati negara kita dengan membuat pembohongan yang besar hanya kerana mahu menarik sokongan rakyat Indonesia.

‘‘Beliau juga mengaku memperjuangkan nasib pekerja Indonesia di Malaysia dengan membawa isu tersebut ke Parlimen. Semuanya ini juga pembohongan besar, dosa besar dan dosa kering yang dibuat di sana,’’ katanya di sini hari ini.

Muhyiddin mengulas dakwaan Anwar bahawa media di Malaysia bersikap berat sebelah dalam penerbitan berita mengenai Indonesia

Anwar tidak disenangi ahli parti

Oleh MOHAMAD SHOFI MAT ISA
shofi.isa@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 28 Sept. - Kekecohan yang melanda Parti Keadilan Rakyat (PKR) adalah berpunca daripada ahli parti itu yang tidak berpuas hati dengan pakatan Penasihat, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Naib Presiden, Azmin Ali.

Bekas Setiausaha Sulit Anwar, Anuar Shaari berkata, ia bukan membabitkan orang luar seperti yang didakwa Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail.

Beliau menyifatkan Saifuddin yang juga Ahli Parlimen Machang sebagai seorang yang pengecut kerana menyalahkan pihak luar berhubung masalah dalaman yang berlaku dalam parti itu.

"Saya cabar Saifuddin supaya segera tampil mengemukakan bukti dan mengheret mereka yang terlibat ke muka pengadilan kerana mendakwa mempunyai rakaman video mengenai kekecohan yang berlaku.

"Saya yakin beliau (Saifuddin) tidak akan melakukannya kerana ini hanyalah taktik basi PKR yang mahu mengalih perhatian rakyat daripada kelemahan yang wujud dalam kepimpinan parti itu sekarang," katanya dalam satu kenyataan kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Saifuddin semalam bahawa Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) telah mengenal pasti beberapa individu melalui rakaman video dan gambar yang didakwa terbabit dalam perbuatan vandalisme.

Menurut Saifuddin, melalui rakaman itu disahkan bahawa individu yang dikenal pasti terlibat dalam kekecohan itu bukan ahli PKR selain mendakwa wujud elemen provokasi bertujuan mencemarkan imej parti tersebut.

Proses pemilihan peringkat cabang PKR mengalami kekecohan apabila terdapat pertelingkahan antara pemimpin dan ahli parti itu di tujuh cabang melibatkan Klang, Kapar, Petaling Jaya Selatan dan Kuala Langat di Selangor selain Jerai dan Merbok di Kedah dan Kuala Nerus, Terengganu.

Anuar seterusnya melontarkan pertanyaan kepada Saifuddin adakah beliau terlibat dalam adegan 'lakonan' Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail dan Azmin yang skripnya diatur oleh Anwar apabila cuba mengalih isu mengenai ketidakpuasan hati ahli PKR terhadap kepimpinan parti yang diterajui Anwar-Azmin.

"Di Terengganu, Datuk Zaid Ibrahim langsung tidak mendapat pencalonan bagi jawatan timbalan presiden sedangkan Wan Azizah (yang dikatakan gandingan Zaid) memperoleh pencalonan dari semua cabang.

"Sebaliknya, Azmin mendapat pencalonan penuh di Terengganu bagi mengisi jawatan timbalan presiden manakala Nurul Izzah mendapat pencalonan di hampir semua cabang untuk jawatan naib presiden," katanya.

Beliau juga mempersoalkan adakah kenyataan Saifuddin itu bertujuan menutup pekung sentimen anti Anwar-Azmin dalam PKR serta memanipulasi simpati penyokong Zaid melalui 'watak baik' yang dilakonkan oleh Wan Azizah.

"Ini adalah bukti sandiwara 3A (Anwar, Azmin, Azizah) dalam proses mereka untuk terus mendominasi kepimpinan PKR," katanya.

Risiko besar jika PKR memerintah negara

PUTRAJAYA 28 Sept. - Ramai percaya PKR yang diketuai Datuk Seri Anwar Ibrahim akan meminda Perlembagaan Persekutuan dan negeri seandainya parti itu dan sekutunya dalam pakatan pembangkang memenangi Pilihan Raya Umum akan datang.

Sambil secara sinis menyifatkan PKR memang berselera besar 'nak jadi kerajaan' dan sedia berbuat apa sahaja asalkan Anwar 'boleh jadi PM', Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim (gambar) bagaimanapun mengingatkan semua pihak bahawa PKR sebenarnya langsung tidak pernah memperjuangkan kepentingan bangsa dan agama.

Beliau menarik perhatian bahawa imej PKR sebagai sebuah parti kasar dari segi bahasa dan perbuatan sudah tertanam kuat dalam persepsi masyarakat Malaysia.

Malah, katanya, keadaan huru-hara dalam parti itu sekarang menokok lagi kepada imej buruk tersebut.

"Imej parti dinasti keluarga Anwar juga amat jelas. PKR memuja individu melalui dasar sosialis moden mereka. Demikian juga kerja memburukkan negara sendiri bukan perkara baru.

"Memburukkan negara sendiri di negara orang mencerminkan sahsiah keji dan lemah. Anwar fikir dia saja yang hebat manakala orang lain termasuk negara sendiri dianggap buruk," kata beliau kepada Utusan Malaysia hari ini.

Rais mengulas tindak tanduk Anwar yang memburuk-burukkan negara di Indonesia yang antaranya menyalahkan kerajaan sedia ada dan UMNO sebagai cuba menjejaskan hubungan Indonesia-Malaysia.

Ketua Pembangkang itu juga menyatakan kekecewaan terhadap media di Malaysia yang didakwanya bersikap berat sebelah dalam penerbitan berita mengenai Indonesia.

Anwar membangkitkan perkara itu ketika berucap pada majlis 'Reformasi Politik dan Demokrasi' di Malaysia, Menuju Persahabatan Setara Indonesia-Malaysia di Hotel Four Seasons di Setiabudi, Jakarta Selatan kelmarin.

Rais berkata, pendirian Anwar yang memburuk-burukkan Malaysia sedemikian rupa bukan sahaja akan menghancurkan negara tetapi juga melupuskan imejnya sebagai pemimpin ikhlas dan berpotensi.

"PKR bersedia menenggelamkan kepentingan Melayu dan bumiputera asalkan belaan sosialisnya berjalan dan Anwar jadi PM.

"Parti yang mengutamakan individu tak kekal," kata Rais.

Bukti PKR tidak layak memerintah negara

MELAKA 28 Sept. - Kekecohan yang berlaku pada Mesyuarat Agung Tahunan Cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR) membuktikan parti itu tidak layak untuk menerajui kepimpinan negara.

Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, jika pakatan pembangkang diberi mandat oleh rakyat Malaysia untuk memerintah, sudah pasti negara akan menjadi huru-hara dan kelam kabut.

Menurutnya, jika dalam PKR wujud kroni yang menentukan siapa pemimpin yang diperlukan untuk mengemudi parti dan keadaan itu tidak mustahil berlaku jika mereka memerintah negara.

Beliau yang juga Ketua Menteri berkata, PKR bukanlah parti yang mengamalkan demokrasi seperti UMNO dan situasi itu menjadi punca kekecohan pada mesyuarat tahunan cabang parti itu yang berlaku baru-baru ini.

''Pemilihan dalam PKR mengikut kroni dan ia bergantung kepada orang yang dikehendaki atas arahan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

''Situasi itu menyebabkan orang bawahan parti ini tidak suka dengan cara menentukan siapa yang layak duduk di jawatan tertinggi dalam parti itu.

''Penentangan ini melambangkan situasi sebenar yang wujud dalam PKR yang tidak demokrasi jika dalam pemilihan menjadi kecoh bagaimanapun pula jika mereka memerintah negara," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas membuat lawatan ke tapak pembinaan kolam anjing laut di Pulau Melaka di sini hari ini.

Sehubungan itu Mohd. Ali berkata, segala kepincangan yang berlaku dalam parti itu adalah berpunca daripada sikap kroni dan tidak wujud amalan demokrasi seperti yang dilaung-laungkan ketika penubuhan awal parti itu.

''Jika dalam pentadbiran parti pun berlaku kecoh dan tidak mungkin PKR boleh memerintah negara seperti mana yang diamalkan oleh UMNO dan parti komponen dalam Barisan Nasional (BN)," ujarnya.

Sehubungan itu, beliau menyeru rakyat mengambil iktibar daripada apa yang berlaku dalam PKR dan menilai masa depan negara jika masih berharap parti itu untuk memerintah.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]