Friday, October 15, 2010

PERLEMBAGAAN : MATA PELAJARAN ATAU PEMAHAMAN......

Puad: Mata pelajaran Perlembagaan tak perlu
Okt 14, 10 1:13pm
Kongsi 7
Kementerian Pelajaran belum bercadang untuk mewujudkan mata pelajaran khusus berkaitan perlembagaan di sekolah kerana sukatan pelajaran sekarang telah mencakupi aspek itu, persidangan Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri Pelajaran Mohd Puad Zarkashi berkata elemen berkenaan telah dimasukkan dalam kandungan beberapa mata pelajaran khususnya Sejarah, Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan, serta Pendidikan Moral.

"Dalam mata pelajaran Sejarah, murid didedahkan kepada latar belakang perlembagaan berdasarkan rentetan peristiwa, iaitu melalui tema 'Pembinaan Negara dan Bangsa ke Arah Kemunculan Negara Malaysia Berdaulat' di Tingkatan Lima," katanya.

Tema itu membincangkan tentang usaha ke arah pembinaan sebuah negara dan bangsa yang merdeka dan berdaulat, kata Mohd Puad bagi menjawab soalan Dr Mujahid Yusof Rawa (PAS-Parit Buntar) mengenai sama ada terdapat usaha daripada kementerian untuk memperkenalkan subjek perlembagaan di peringkat sekolah menengah.

Beliau berkata asas Perlembagaan Malaysia juga diterapkan dalam mata pelajaran Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan (PSK) yang juga merupakan mata pelajaran teras untuk semua murid sekolah menengah.

Komponen asas Perlembagaan diterapkan dalam Tema 5 :"Malaysia Negara Berdaulat", dan antara tajuk yang dibincangkan ialah "Raja Perlembagaan", "Peruntukan Utama Perlembagaan Malaysia", "Kepentingan Perlembagaan Malaysia". "Tugas dan Tanggungjawab Warganegara dalam Kerajaan Demokrasi dan Sistem Demokrasi Berparlimen di Malaysia".

Bagi murid bukan Islam, asas Perlembagaan Malaysia turut ditekankan dalam mata pelajaran Pendidikan Moral yang dilaksanakan melalui bidang pembelajaran "Nilai Berkaitan Hak Asasi Manusia" seperti "Melindungi Hak Kanak-Kanak", "Menghormati Hak Wanita", "Melindungi Hak Pengguna" dan "Nilai Berkaitan Demokrasi", "Mematuhi Peraturan dan Undang-Undang", dan "Kebebasan Bersuara Serta Kebebasan Beragama".

Mohd Puad berkata selain itu elemen hak asasi turut diterapkan dalam kurikulum PSK sekolah rendah dan menengah melalui tajuk perbincangan seperti "Cabaran Masa Depan", "Menghormati Hak Orang Lain", "Peraturan Serta Undang-Undang Dalam Masyarakat" dan "Hidup Bermasyarakat".

Menjawab soalan Khairy Jamaluddin (BN-Rembau), Mohd Puad berkata kementerian membuat semakan berhubung mata pelajaran di sekolah dari semasa ke semasa bagi menyesuaikannya dengan keadaan terkini.

- Bernama

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]