Monday, November 15, 2010

ZAID IBRAHIM DAN 'PARTI BARU'

Zaid Ibrahim: Tiada siapa nak ambil saya lagi ? UMNO menerusi SUA telah menyatakan demikian !. Bagi meneruskan cita-cita politiknya, gambaran sebuah parti baru akan ditubuhkan.

"Penubuhan parti baru ini akan memperjuangkan demokrasi tulen serta sebuah kerajaan yang telus dan terbuka. 

Jika saya menang satu dua kerusi pun alhamdulillah, saya sangat berterima kasih.

 Sebelum ini pun PKR telah menyatakan bahawa mereka adalah sebuah parti yang memperjuangkan demokrasi tulen, akhirnya apa jadi?

"Saya tidak ada sebuah pelan besar dalam politik," katanya sambil menjelaskan penubuhannya akan dibuat "secara kecil-kecilan".

"Kalau BN salah saya tentang dan kalau betul saya sokong. Dari dulu sampai sekarang saya ikut isu atau dasar.

"Saya tidak ada minat untuk jaga siapa yang bakal naik, perdana menteri atau ketua pembangkang. Siapa untung siapa rugi itu adalah nasib mereka,"
 
'Konflik' Zaid (atas) dan PKR dilihat sampai ke kemuncak apabila beliau mengundur diri bertanding jawatan timbalan presiden dan melepaskan semua jawatan dalam parti kerana tidak puas hati dengan perjalanan pemilihan anggota majlis pimpinan pusat.

"Imej saya dah macam ini tidak ada siapa yang nak ambil saya. Mereka akan kata Zaid ini pengacau."

Menurut Zaid lagi, beliau mahukan karier politiknya berakhir dengan parti politik yang menggambarkan idealismenya tidak kira sama ada ia berjaya atau pun tidak.
 
PAS patut terajui Pakatan - Bercakap kepada harian berbahasa Inggeris itu, beliau yang sebelum ini diberikan tugas sebagai penyelaras Pakatan Rakyat, membuat cadangan drastik supaya gabungan pembangkang diterajui pemimpin PAS. Soalnya adakah DAP bersetuju dengan cadangan itu?

Menyentuh tentang Anwar, Zaid mendakwa ketua umum PKR itu "meletakkan badannya sendiri sebagai tidak boleh disentuh".

Manakala PKR pula disifatkan sebagai "hanya sebuah parti untuk Anwar dan kawan-kawannya".

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]