Saturday, January 15, 2011

SELAMAT HARI PONGGAL.

 

Najib ucap selamat hari Ponggal kepada kaum India


2011/01/14

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, hari ini mengucapkan selamat menyambut Hari Ponggal kepada kaum India di negara ini.

"Dengan semangat 1Malaysia, saya menjemput rakyat Malaysia untuk bersama-sama saya bagi mengucapkan selamat hari Ponggal kepada kaum India, dan semoga dilimpahi kemakmuran," katanya dalam mesej Ponggal melalui Facebooknya hari ini.
Ponggal menandakan bermulanya bulan Thai dalam kalendar India dan disambut dengan beras manis bagi anggota keluarga dan sahabat handai dan sambil berterima kasih atas hasil tuaian yang banyak.
Perayaan itu disambut selama empat hari dengan pelbagai aktiviti.

Pada hari pertama, Bhogi, pakaian dan barang-barang lusuh dibuang dan dibakar menandakan permulaan kehidupan baru manakala pada hari kedua hari Ponggal, disambut dengan memasak susu segar awal pagi dan dibiarkan sehingga melimpah, satu tradisi yang diterjemahkan secara literal bagi Ponggal (dalam bahasa Tamil).

Orang ramai juga menyediakan juadah dan manisan dan saling kunjung mengunjungi antara satu sama lain.

Pada hari ketiga, Mattu Ponggal, ia bermakna untuk berterima kasih kepada ternakan lembu dan kerbau kerana digunakan untuk membajak tanah manakala pada hari terakhir, Kanum Pongal, orang ramai pergi berkelah.
Semasa musim Pongal, orang ramai memakan tebu dan menghiasi rumah mereka dengan "Kolam". - BERNAMA

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]