Tuesday, January 11, 2011

TENANG : PAS RISAU CALON TEMPATAN




BN seakan sudah pasti akan meletakkan calon tempatan bagi pilihan raya kecil DUN Tenang manakala PAS pula nampak yakin dengan keputusan untuk meletakkan calon luar.

NONEMenurut timbalan ketua bahagian Umno Labis Hashim Daud, kesemua tujuh nama yang dicadangkan itu merupakan anggota jawatankuasa bahagian berkenaan.

Kesemua nama berkenaan terdiri daripada anggota yang aktif dalam Umno bahagian Labis dan telah menawarkan diri sebagai calon, katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Tambahnya, senarai calon yang panjang itu juga mencerminkan "keterbukaan" di kalangan anggota bahagian tersebut.

Kesemua yang menawarkan diri mereka telah disenaraikan, katanya lagi yang enggan mendedahkan nama-nama berkenaan.

NONENamun, beliau sendiri yang merupakan seorang bekas pengetua di sebuah sekolah di Labis dipercayai turut tersenarai.

Seorang lagi yang dikatakan turut tersenarai ialah bekas ketua penerangan bahagian tersebut, Jaim Yunus, 54.

Jaim yang juga seorang bekas pengetua sekolah sebelum ini kalah tipis ketika menentang Allahyarham Sulaiman Taha bagi merebut jawatan ketua bahagian dalam pemilihan pada tahun 2008.

Ketua wanitanya Haslinda Salleh, 38, dan ketua pemudanya Mansor Birat juga dikatakan turut menawarkan diri bagi pencalonan berkenaan.

Mazlan Aliman calon popular
Sementara itu, timbalan pesuruhjaya PAS negeri yang juga pengarah pilihan raya Dzulkefly Ahmad berkata parti itu tidak akan meletakkan calon tempatan.

NONESebaliknya, beberapa nama calon yang disenaraikan itu merupakan pemimpin PAS dari kawasan sekitar Labis, katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Dzulkefly berkata, isu calon tempatan tidak timbul memandangkan kesemua nama calon yang dikemukakan itu tahu benar dengan keadaan di Labis.

"Ada banyak kawasan yang dekat dengan Labis. Calon itu boleh jadi dari Segamat atau dari Pagoh, kawasan pesuruhjaya negeri kita," katanya yang menambah, jentera pilihan raya parti itu telahpun membuat persiapan sejak 25 Disember.

Pesuruhjaya PAS negeri Mahfodz Mohamed merupakan personaliti yang terkenal di Johor namun seorang lagi pemimpin PAS yang turut meraih populariti di negeri itu ialah seorang anggota jawatankuasa PAS pusat Mazlan Aliman turut tersenarai.

Mazlan dikenali melalui usahanya bersama masyarakat Felda sebagai pengerusi Persatuan Anak-anak Felda Kebangsaan (ANAK) dan pencalonannya mungkin akan memberi kelebihan kepada PAS.

Ini memandangkan DUN Tenang meliputi tiga kawasan rancangan Felda - Chemplak, Chemplak Barat dan Tenang - di mana PAS meraih kurang daripada 20 peratus undi pada Mac 2008.

Selain pertembungan Pakatan Rakyat dan BN, pilihan raya kecil Tenang pada 30 Januari nanti juga bakal menjadi medan kempen untuk kumpulan pro dan anti novel Interlok karya Sasterawan Negara Datuk Abdullah Husain.

Sebagai reaksi kepada Persekutuan Pertubuhan India Malaysia (PRIMA) yang mahu turun dan meletakkan calon sendiri di DUN itu, NGO penulis - Kumpulan Seniman Paksi Rakyat Malaysia (PAKSI) - mengumumkan rancangan mereka 'berkempen' di kawasan itu.

dinsman artist and politics 220408 04"Kita akan adakan forum di Tenang. (Kita) bukan hendak berkempen, tetapi mereka sudah guna (isu itu), (dan hendak) letak calon," kata presiden PAKSI Che Shamsudin Othman (kiri) yang mempertahankan novel itu sebagai "rakaman realiti yang cukup baik".

Pada 30 Disember lalu, PRIMA mengancam meletakkan calon di Tenang jika kerajaan tidak mengambil tindakan terhadap Interlok yang didakwa memberikan gambaran salah terhadap masyarakat Indian, berhubung sistem kasta dan istilah "pariah".

Ketua penerangannya AP Raja Retinam juga memberitahu Malaysiakini, mereka turut merancang melancarkan protes di Putrajaya dan di Johor Bahru berhubung perkara itu.

Belum pun reda, sebuah lagi gabungan NGO India semalam mengancam mengadakan upacara membakar novel itu jika ia tidak ditarik balik sebagai teks sastera untuk pelajar tingkatan lima.

Bakar novel
Dalam satu sidang media di pejabat Persatuan Penulis Nasional (PENA) di ibu negara hari ini, Che Shamsudin berkata penyertaan PAKSI dalam pilihan raya itu bukan untuk tujuan politik tetapi "untuk menjelaskan keadaan seni" yang sebenar.

Bagaimanapun, menurut penyajak terkenal dan pelopor teater absurd itu, butiran lanjut meliputi ahli panel terlibat dan tarikh program itu masih di peringkat perbincangan.

azlanChe Shamsudin dan beberapa seniman, termasuk Sasterawan Negara A Samad Said sebelum ini pernah beberapa kali terlibat berkempen dalam beberapa pilihan raya kecil bagi memperjuangkan isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) ketika itu.

Sementara itu, diminta mengulas rancangan pembakaran Interlok sebagai tanda bantahan, Che Shamsudin berkata mereka tidak boleh membuat apa-apa berhubung perkara itu.

"(Malangnya) karya seni, orang tidak melihatnya sebagai seni, tetapi alat politik. PAKSI tidak boleh buat apa-apa (jika mereka ingin membakarnya).

"Setakat ini kita hanya menyatakan sikap kita," katanya sambil memberitahu belum memikirkan tindakan tegas kepada penentang novel Interlok.

Hadir sama dalam sidang media itu, pengasas portal sastera siber eSastera Prof Dr Ir Wan Abu Bakar, Pengerusi Kesatuan Pekerja-pekerja Dewan Bahasa Pustaka Hasni Abas serta penulis terkenal Razali Endon dan Kassim Muhammad.

Kesemua mereka turut bergiat aktif dalam PAKSI - NGO penulis yang dilihat rapat dengan pembangkang

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]