Tuesday, June 21, 2011

MENGAPA PILIH DEMONTRASI JIKA ADA ALTERNATIF LAIN?

MB Selangor sokong Bersih

SHAH ALAM 20 Jun - Seperti diduga, perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) yang dirancang diadakan pada 9 Julai ini turut mendapat sokongan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Beliau menyifatkan perhimpunan haram itu sebagai saluran yang amat penting untuk menyatakan pandangan terhadap kerajaan secara terbuka.

Katanya, sekiranya pihak berkuasa menyekat pihak berkenaan termasuk Bersih, ia tidak menyelesaikan masalah sebaliknya akan mengundang lebih banyak rasa tidak puas hati terhadap kerajaan.

"Pendekatan menyekat (perhimpunan) tidak akan selesaikan masalah. Saya berpandangan menyekat perhimpunan seolah-olah menyekat demokrasi.

"Namun, pada masa sama perhimpunan itu juga harus dilakukan secara tertib," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Perhimpunan Bulanan Kakitangan Awam Selangor di sini hari ini.

Abdul Khalid berkata, Malaysia sepatutnya mencontohi tindakan pemerintah di Indonesia yang membenarkan rakyatnya mengadakan demonstrasi mengkritik pentadbiran republik itu.

Katanya, amalan pemerintah republik itu memberi kesan positif kepada pertumbuhan negara itu sama ada dari sudut sosial atau ekonomi pada masa ini.

Soal Bersih tidak mengambil kira soal undang-undang negara dan ketenteraman majoriti rakyat, beliau berkata, perkara itu tidak timbul sama sekali.

"Rakyat mesti bijaksana, tak kan mereka hendak robohkan warung, rosakkan teksi bila adakan perhimpunan," katanya.

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]