Monday, August 22, 2011

PRU 13, BERSEDIAKAH PARLIMEN JASIN?



PRU 13 tetap akan menjelang bila tiba masanya nanti. Pelbagai dakwaan bilakah tarikh tersebut diadakan telah kedengaran. Apa pun semua ini terserah kepada Perdana Menteri untuk membubarkan Dewan Rakyat dan diikuti oleh pembubaran Dewan Undangan Negeri. Walau pun ada kedengaran berita-berita yang tak sahih bahawa pembangkang akan mengadakan pilihanraya yang berasingan selain dakwaan bahawa dakwaan bahawa SPR tidak bersih.

Parlimen Jasin merupakan salah satu daripada 222 kawasan Parlimen yang terdapat diseluruh negara. Setakat ini dilihat persediaan parti-parti politik sama ada kerajaan mahu pun pembangkang masih lagi diperingkat awal. Tidak nampak ada satu gerakan yang menyeluruh selain daripada aktiviti-aktiviti agihan bubur lambuk dan bantuan kewangan kepada golongan yang memerlukan sebagai persediaan sempena menyambut Aidilfitri. Begitu juga dengan Cawangan-cawangan UMNO dan juga komponen yang masih diulit mimpi indah kemenangan 2008. Bilakah mereka akan terjaga masih menjadi tanda tanya???????????. Walau pun Menteri KPKK mengatakan bahawa BN telah bersedia untuk menghadapi PRU 13.

Jika dilihat pada parti komponen pula rasanya lagi lama mereka bermimpi. Isu dalaman parti mereka masih lagi belum dapat meredakan parti-parti diperingkat Bahagian dan Cawangan. Tak banyak aktiviti yang dijalankan oleh parti komponen dalam usaha mendekati penduduk dan pengundi untuk memujuk mereka. Adalah sesekali aktiviti mereka, itu pun terhad kepada ahli-ahli parti sahaja. Bilakah mereka akan bermula............hanya masa dan keadaan yang menentukan.

Begitu juga dengan UMNO, kali terakhir adalah semasa parti melakukan pilihanraya olok-olok. Aktiviti yang dijalankan hanya tertumpu kepada ahli-ahli parti sahaja. Kehadiran pula adalah orang yang sama....bilangan pun semakin kecil. Adakah ini menggambarkan bahawa pengundi tidak suka pada UMNO atau mereka tidak setuju dengan pemimpinnya? YB-YB pun masih berkira-kira nak buka bilik gerakan , bimbang sam ada terpilih atau tidak pada PRU akan datang. Maklumlah sekarang ini kan semuanya bergantung pada KPI dan sokongan pengundi.

Bagi UMNO Cawangan pula.....masih dalam keadaan bulan madu....selain dari sibuk siapakah nak ganti Ketua Bahagian pada pilihanraya parti akan datang..... Itulah dangkalnya mereka berfikir mengenai nasib kawasan mereka di masa akan datang. Kemenangan pada 2008 bukanlah satu jaminan bahawa mereka akan mennikmatinya pada PRU akan datang. Kini pengundi semakin kritikal semasa memilih wakil mereka sama ada di Parlimen atau pun DUN. Jangan lah nanti kita hanya menang sorak kampung tergadai>

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]