Kini iklim politik negara bergema lagi dengan satu istilah baru iaitu "kuasa ketiga" atau lebih sinonim dipanggil singkatannya IRM (Islam, Raja dan Melayu). Siapakah mereka ? apakah mereka menawarkan pilihan kepada pengundi ? Bertandingkah golongan ini pada PRU 13 nanti ? Berapa ramaikah pengikut mereka ? Apakah mereka akan bertanding atas tiket bebas ? Apakah manifesto mereka ? Adakah mereka telah bergerak dalam satu organisasi yang teratur ? Dan persoalan yang paling dinanti apakah kesannya kewujudan golongan ini kepada undi BN dan PR ? Semuanya akan terjawab pada PRU 13 yang hingga kini masih jadi tanda tanya tarikhnya? Namun apa yang dapat kita perhatikan kerja-kerja awal kearah itu telah pun berlaku....Cuma yang menjadi tanda tanya setakat mana ? Memang diakui kedua-dua parti yang sedia ada sekarang tidak dinafikan kekurangannya namun adakah ini menjadi keperluan kepada sistem demokrasi berparlimen dan raja berpelambagaan yang kita amalkan selama 54 tahun ?
Siapakah mereka ? YB Datuk Hassan Ali ?
Beliau kini akan bergerak atas nama Islam, Melayu dan Raja-Raja
Melayu. Tiga perkataan ini akan menjadi Kuasa Ketiga bagi beliau. Dr. Harun Din yang selama ini dikenali sebagai seorang pemimpin Pas
sederhana yang percaya kepada soal perpaduan Melayu akan bersama-sama
dengan gelombang ini. Selagi beliau masih di dalam Pas, beliau akan cuba
mengubah pendekatan yang dibawa oleh Nik Aziz itu. Ustaz Nasa, kini AJK Pas Pusat dilantik dan Ahli Majlis Syura juga
akan turut memainkan peranan penting dalam Kuasa Ketiga ini. Ahli-ahli
Parlimen Bebas lain seperti Zulkifli Noordin akan turut serta.
Selepas Kuasa BN, Kuasa Pembangkang, Kuasa Ketiga ini akan bergerak
bersama-sama NGO-NGO Melayu Islam yang lain atas misi penyatuan ummah.
Mereka percaya tanpa penyatuan ini, DAP akan menguasai negara ini. Hasan tidak akan membenarkan DAP menguasai negara ini. Beliau sudah
tahu siapa itu DAP. Beliau yang berada dalam Exco Kerajaan Negeri
Selangor selama lebih tiga tahun amat arif terhadap taktik licik yang
dimainkan oleh DAP. Beliau tidak mahu orang Melayu terperangkap.
Orang Melayu di atas pagar akan menjadi sasaran utama gelombang ini
bagi memastikan kuasa itu tercapai. UMNO dan Pas sebenarnya diharapkan
akan menjadi broker kuasa utama di negara ini semula atas nama tiga
cabang tersebut. Saya difahamkan satu perancangan sedang diatur untuk melancarkan
gelombang ini tidak lama lagi, mungkin Februari ini. Kuasa Ketiga ini
akan membawa gelombang yang tidak boleh dilakukan oleh Pas, yang terlalu
menjaga hati DAP dan Anwar atau UMNO yang kini berdiri atas pendekatan
wasatiyyah atau kesederhanaannya dengan bangsa-bangsa lain.
Gelombang ini akan mendapat sokongan padu daripada golongan ulama dan
para akademik. Marilah kita tunggu wave, kebangkitan gelombang ini.
Hasan ternyata semakin bertenaga dan garang. Beliau sedar apa yang
berlaku dalam Pakatan Pembangkang kini tidak memihak kepada Islam,
Melayu dan Raja-Raja Melayu. Kita pun sebenarnya nampak perkara itu. Hasan akan menjadi vehicle untuk bergerak ke arah itu. Dan memperbetulkannya.
Kesimpulannya, corak politik Malaysia akan lebih menarik lagi.
Kedatangan Kuasa Ketiga ini tepat pada masanya sebelum PRU-13 yang kini
berada di hujung jalan.
Oleh HAYKAL HASHIM
Kemunculan kumpulan politik yang memakai label kuasa ketiga selepas Pilihan Raya Umum ke-12, dengan calon-calon seperti Malik Imtiaz Sarwar dan diterajui Raja Petra Kamaruddin menunjukkan satu perkembangan yang semakin merancakkan politik Malaysia.
Dua kelompok besar gabungan Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat kini mempunyai pencabar selain musuh tradisi masing-masing.
Pada masa yang sama, Datuk Zaid Ibrahim juga sekarang memimpin sebuah parti yang akan dibawa ke arah perjuangan liberal seperti yang diyakini beliau.
Tokoh-tokoh ini seperti yang diketahui ramai berpendirian liberal dan semestinya tidak selari dengan perjuangan gerakan Islam di negara kita yang diterajui PAS.
Perkembangan kedatangan kuasa ketiga ini dalam pentas politik negara membimbangkan sekiranya difikirkan dengan mendalam kesannya untuk jangka panjang.
Biarlah sekiranya ada kerjasama dengan parti dan kumpulan terbabit, kerjasama dihadkan dan dijelaskan pada hal yang dipersetujui sejak awal lagi.
Parti dan kumpulan terbabit mungkin tidak akan bertembung dengan PAS dalam pilihan raya akan datang, dan mungkin terus pada pilihan raya seterusnya.
Ini disebabkan sasaran pengundi yang berbeza antara parti liberal itu dengan parti Islam, PAS.
Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita), dan Gerakan Kebebasan Sivil Malaysia (MCLM) mensasarkan konstituensi bandar dan masyarakat majmuk yang lebih mudah menerima agenda-agenda mereka.
Masyarakat yang menjadi sasarannya ialah yang menerima kebebasan tafsiran liberal yang mengutamakan kebebasan individu.
Kemunculan Parti Kita dan MCLM meramaikan lagi tokoh-tokoh liberal bergiat dalam medan politik Malaysia dan bertanding dalam pilihan raya, selepas ramai terlibat dalam PKR.
Bertanding dalam pilihan raya membuka jalan untuk mereka menjadi wakil rakyat dalam Parlimen dan terlibat dalam pembuatan undang-undang.
Mereka juga, dengan menjadi wakil rakyat berkemampuan mengetengahkan suara-suara yang sebelum ini berada di pinggir.
Kegiatan mereka sebagai pemimpin juga membolehkan suara mereka sampai kepada masyarakat dengan lebih meluas dan berkesan kerana liputan media yang mereka terima.
Apa yang mereka sampaikan tentulah idea-idea liberal yang tidak selari atau bertentangan dengan apa yang diperjuangkan oleh gerakan Islam di negara kita.
Zaid, ketua Parti Kita baru-baru ini mengulas isu Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dan sebuah gereja Metodis di Selangor dengan mengatakan tindakan Jais itu bertentangan dengan Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan.
Selepas PKR dan DAP, golongan liberal dapat lebih ramai wakil dalam Kita dan MCLM, yang akan merebut kerusi dalam Parlimen Malaysia.
Malaysia sudahpun melihat aktiviti liberal yang banyak dan pelbagai di negara kita. Aktiviti mereka dan apa yang mereka tuntut adalah berdasarkan tafsiran Barat dalam hak asasi manusia.
Kebebasan ini termasuk bebas memilih melaksanakan agama atau tidak, yakni menolak kuasa pihak berkuasa agama dalam peraturan melibatkan meminum arak, berzina (termasuk sama jantina), dan sebagainya.
Bagi mereka, semua ini hak asasi manusia yang mesti mengatasi apa sahaja peraturan. Mereka menganggap tindakan pihak berkuasa agama itu sebagai “moral policing” yakni melakukan tugas polis moral.
Termasuk dalam hal ini ialah kebebasan beragama yang Malik Imtiaz bergiat aktif dalam mempertahankan.
Kumpulan ini bergerak selari dan seiring dengan kumpulan seperti Sisters in Islam yang menuntut persamaan hak wanita dengan lelaki menurut tafsiran yang bukan bersumberkan Islam.
Ini bukan bermaksud mereka bekerjasama dalam setiap hal, tetapi matlamat akhir mereka tidak jauh berbeza antara satu sama lain.
Kita pasti masih ingat episod imam wanita Amina Wadud yang menggemparkan suatu ketika dulu. Ini disokong oleh Sisters in Islam yang yakin dengan tafsiran yang membenarkan tindakan itu.
Mungkin ramai yang tidak melihat kaitan antara setiap satu kes tersebut tetapi semua itu bergerak dalam satu kerangka, satu tafsiran idea Barat yang bertentangan dengan penerimaan masyarakat kita, dan apa yang diperjuangkan gerakan Islam seperti PAS.
Gerakan Islam PAS perlu bersedia menghadapi cabaran-cabaran ini, yang semakin sukar dan menuntut kekuatan yang tinggi sebagai individu dan secara jamaah sebagai gerakan Islam.
Haykal Hashim ialah nama samaran seorang pembaca SiasahDaily.
Kuasa ketiga dan cabarannya terhadap perjuangan Islam
Kemunculan kumpulan politik yang memakai label kuasa ketiga selepas Pilihan Raya Umum ke-12, dengan calon-calon seperti Malik Imtiaz Sarwar dan diterajui Raja Petra Kamaruddin menunjukkan satu perkembangan yang semakin merancakkan politik Malaysia.
Dua kelompok besar gabungan Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat kini mempunyai pencabar selain musuh tradisi masing-masing.
Pada masa yang sama, Datuk Zaid Ibrahim juga sekarang memimpin sebuah parti yang akan dibawa ke arah perjuangan liberal seperti yang diyakini beliau.
Tokoh-tokoh ini seperti yang diketahui ramai berpendirian liberal dan semestinya tidak selari dengan perjuangan gerakan Islam di negara kita yang diterajui PAS.
Perkembangan kedatangan kuasa ketiga ini dalam pentas politik negara membimbangkan sekiranya difikirkan dengan mendalam kesannya untuk jangka panjang.
Biarlah sekiranya ada kerjasama dengan parti dan kumpulan terbabit, kerjasama dihadkan dan dijelaskan pada hal yang dipersetujui sejak awal lagi.
Parti dan kumpulan terbabit mungkin tidak akan bertembung dengan PAS dalam pilihan raya akan datang, dan mungkin terus pada pilihan raya seterusnya.
Ini disebabkan sasaran pengundi yang berbeza antara parti liberal itu dengan parti Islam, PAS.
Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita), dan Gerakan Kebebasan Sivil Malaysia (MCLM) mensasarkan konstituensi bandar dan masyarakat majmuk yang lebih mudah menerima agenda-agenda mereka.
Masyarakat yang menjadi sasarannya ialah yang menerima kebebasan tafsiran liberal yang mengutamakan kebebasan individu.
Kemunculan Parti Kita dan MCLM meramaikan lagi tokoh-tokoh liberal bergiat dalam medan politik Malaysia dan bertanding dalam pilihan raya, selepas ramai terlibat dalam PKR.
Bertanding dalam pilihan raya membuka jalan untuk mereka menjadi wakil rakyat dalam Parlimen dan terlibat dalam pembuatan undang-undang.
Mereka juga, dengan menjadi wakil rakyat berkemampuan mengetengahkan suara-suara yang sebelum ini berada di pinggir.
Kegiatan mereka sebagai pemimpin juga membolehkan suara mereka sampai kepada masyarakat dengan lebih meluas dan berkesan kerana liputan media yang mereka terima.
Apa yang mereka sampaikan tentulah idea-idea liberal yang tidak selari atau bertentangan dengan apa yang diperjuangkan oleh gerakan Islam di negara kita.
Zaid, ketua Parti Kita baru-baru ini mengulas isu Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dan sebuah gereja Metodis di Selangor dengan mengatakan tindakan Jais itu bertentangan dengan Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan.
Selepas PKR dan DAP, golongan liberal dapat lebih ramai wakil dalam Kita dan MCLM, yang akan merebut kerusi dalam Parlimen Malaysia.
Malaysia sudahpun melihat aktiviti liberal yang banyak dan pelbagai di negara kita. Aktiviti mereka dan apa yang mereka tuntut adalah berdasarkan tafsiran Barat dalam hak asasi manusia.
Kebebasan ini termasuk bebas memilih melaksanakan agama atau tidak, yakni menolak kuasa pihak berkuasa agama dalam peraturan melibatkan meminum arak, berzina (termasuk sama jantina), dan sebagainya.
Bagi mereka, semua ini hak asasi manusia yang mesti mengatasi apa sahaja peraturan. Mereka menganggap tindakan pihak berkuasa agama itu sebagai “moral policing” yakni melakukan tugas polis moral.
Termasuk dalam hal ini ialah kebebasan beragama yang Malik Imtiaz bergiat aktif dalam mempertahankan.
Kumpulan ini bergerak selari dan seiring dengan kumpulan seperti Sisters in Islam yang menuntut persamaan hak wanita dengan lelaki menurut tafsiran yang bukan bersumberkan Islam.
Ini bukan bermaksud mereka bekerjasama dalam setiap hal, tetapi matlamat akhir mereka tidak jauh berbeza antara satu sama lain.
Kita pasti masih ingat episod imam wanita Amina Wadud yang menggemparkan suatu ketika dulu. Ini disokong oleh Sisters in Islam yang yakin dengan tafsiran yang membenarkan tindakan itu.
Mungkin ramai yang tidak melihat kaitan antara setiap satu kes tersebut tetapi semua itu bergerak dalam satu kerangka, satu tafsiran idea Barat yang bertentangan dengan penerimaan masyarakat kita, dan apa yang diperjuangkan gerakan Islam seperti PAS.
Gerakan Islam PAS perlu bersedia menghadapi cabaran-cabaran ini, yang semakin sukar dan menuntut kekuatan yang tinggi sebagai individu dan secara jamaah sebagai gerakan Islam.
Haykal Hashim ialah nama samaran seorang pembaca SiasahDaily.
Kita sebagai kuasa ketiga atau pengacau Pakatan Rakyat
Oleh HARIS ZALKAPLI
Parti
pimpinan Datuk Zaid Ibrahim, yang dikenali dengan nama popularnya Kita,
dilancarkan dengan satu acara meriah pada 19 Januari lalu di ibu
negara.
Pelancaran secara rasmi parti pimpinan
Zaid itu segera menarik pelbagai penilaian daripada pemerhati, terutama
melibatkan prospek hayatnya dalam politik Malaysia dan peluang dalam
Pilihan Raya Umum ke-13.
Seperti biasa, sebagai parti kecil yang
dinilai sebagai serpihan, sebahagian besar pemerhati masih skeptikal
dengan kemampuan dan masa depan Kita.
Kita mempersembahkan dirinya sebagai
kuasa politik yang berbeza daripada Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat,
meletakkan dirinya di satu ruang ketiga, mewakili rakyat yang tidak
melihat aspirasi mereka dibawa oleh kedua-dua gabungan besar tersebut.
Satu cabaran besar yang dihadapi Kita
boleh dilihat sebagai menempatkan dirinya dalam medan politik yang kini
dikuasai BN dan PR.
BN dan PR bukan sahaja menguasai politik
negara melalui sokongan ramai dan jumlah kerusi yang dimiliki tetapi
juga wacana yang dibentuk dan dipersembahkan.
BN mengemukakan hujah kestabilan dan
mempertahankan kepentingan-kepentingan dasar negara serta mengekalkan
perpaduan antara rakyat berbilang kaum melalui formula yang telah
dipersetujui.
PR pula membawa naratif besar
menyelamatkan Malaysia daripada kezaliman dan salah urus serta korupsi
BN yang didakwa mengekang kemajuan negara. Naratif besar ini
dipersembahkan melalui buku tawaran yang dikeluarkan semasa konvensyen
gabungan itu Disember lalu.
Parti pimpinan Zaid mendakwa senario ini
tidak memberikan pilihan yang cukup bagi rakyat Malaysia, disebabkan
keterbatasan kedua-dua kumpulan. Zaid menjelaskan tentang BN yang korup
dan tidak menghormati demokrasi dan PR yang sangat populis.
Menurut Zaid, bagi rakyat Malaysia,
“pilihan kita terbatas.” Jelasnya, “Selalunya, kita sukar memilih antara
jauhari dengan manikam. Apakah kita mahu terus berada di bawah kerajaan
yang mahu ‘mempertahankan Putrajaya tidak kira setinggi mana kosnya,’
atau tunduk di bawah pesona sebuah barisan pembangkang yang akan
berjanji apa saja dan melakukan apa saja untuk memenangi pilihan raya?”
Kenyataan Zaid ini segera meletakkan Kita
berbeza daripada kedua-dua BN dan PR dan mengemukakan partinya sebagai
pilihan tersebut.
Parti Kita turut dipersembahkan oleh Zaid
– yang sehingga kini masih menjadi satu-satunya wajah dan tokoh yang
kelihatan dan dikenali dalam politik nasional bagi pihak Kita – sebagai
sebuah parti yang memegang nilai-nilai “moderat, demokratik dan
liberal.”
Kenyataan memperkenalkan diri pemimpin
Kita ini merupakan satu kenyataan yang paling berterus-terang dan berani
tanpa berselindung – sesuatu yang agak berbeza dalam politik negara
kita.
Penegasan dukungan terhadap kesamarataan
setiap warganegara dan perlembagaan tertinggi yang sekular menegaskan
dengan jelas pendirian parti Kita.
Pada awal ucapannya, Zaid telah
menegaskan keperluan mempunyai ideologi yang jelas, menjelaskan
kepentingan kedudukan ideologi bagi Zaid.
Ciri-ciri liberal Kita telah serta-merta
meletakkan parti itu dalam satu posisi yang jelas, menjanjikan politik
yang berlandaskan prinsip-prinsip liberal.
Bagi pengundi yang menerima perjuangan
liberal Kita, parti ini sememangnya memberikan janji yang jelas, dan
disokong oleh haluan yang diambil oleh Zaid sendiri sepanjang dalam
politik, seperti dalam tindakan undang-undangnya terhadap usaha
pelaksanaan hudud oleh PAS di Kelantan.
Dalam bersaing dengan BN, Kita boleh
menunjukkan perbezaan dengan mudah dengan gabungan parti-parti
konservatif yang pragmatik itu.
Sejak meninggalkan Umno dan BN, Zaid
telah menunjukkan dengan jelas pendirian beliau yang tidak sehaluan
dengan Umno yang bersifat nasionalis etnik itu.
Zaid telah mengemukakan wacana balas terhadap tafsiran dan perjuangan Melayu oleh Umno dalam buku tulisannya, Saya Pun Melayu.
Pendirian liberal Zaid mudah untuk
dilihat bertentangan dengan Umno dan BN yang masih menerima politik
berasakan kaum dan memanfaatkannya melalui permainan politik setiap
parti komponen.
Persaingan dengan PR pula lebih sukar
disebabkan penguasaan kedudukan pembangkang oleh gabungan PR, yang
sehingga kini masih jelas kelihatan sebagai pakatan yang paling berupaya
mengambil alih pemerintahan pusat daripada BN.
PR pula hampir memonopoli wacana
kepembangkangan mengemukakan dirinya sebagai satu-satunya pilihan untuk
berhadapan BN, satu-satunya pembangkang yang boleh dipilih.
Hal ini paling jelas muncul lebih setahun
lalu apabila PR mewacanakan “sistem dua parti” sebagai pilihan yang
tidak dapat dielakkan.
PR juga menggabungkan parti-parti berbeza
ideologi termasuk Islamis PAS, PKR melibatkan hampir semua ideologi
tetapi dikuasai golongan pragmatis dan DAP yang berhaluan kiri tetapi
lebih kelihatan sektarian.
Ini membolehkan PR menerima sokongan
daripada segmen-segmen utama pengundi, mewakili sentimen jumlah yang
besar dalam kalangan pengundi.
Sentimen sokongan ramai dan wacana
dikuasai PR inilah yang mencetuskan tanggapan Kita sebagai pengacau
kepada peluang PR untuk “menawan Putrajaya” dalam pilihan raya akan
datang.
Kita dilihat sebagai pemecah undi kepada
PR. Hal ini disebabkan PKR, parti yang disertai Zaid sebelum ini dilihat
tidak mampu membawa dan memperjuangkan agenda liberal seperti yang
diharapkan sesetengah pihak.
Agenda yang digariskan Zaid menunjukkan saingan utamanya dalam merebut kerusi dalam pilihan raya ialah PKR.
Malah, Kita juga terus dilihat sebagai mampu untuk menarik ahli-ahli PKR untuk menyertainya.
Potensi ini dapat diperhatikan daripada pertembungan Zaid dan penyokongnya dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika dalam PKR.
Visi Zaid untuk PKR menerima sokongan
sejumlah ahli berpengaruh yang berkongsi pandangan denganya, walaupun
sokongan itu tidak mampu membantu Zaid merebut jawatan tinggi dalam
parti.
Satu lagi medan persaingan sokongan Kita
dengan PR, terutama PKR, ialah Sabah, negeri yang Zaid sebagai figur PKR
menerima sokongan kuat.
Zaid kini terus mengukuhkan kedudukan di
Sabah melalui penglibatan dalam banyak aktiviti, dan hubungan dengan
bekas pemimpin-pemimpin PKR negeri itu yang masih berpengaruh dalam
politik negeri.
Persaingan Kita dengan PKR di Sabah ini
menjadikan negeri itu faktor penting untuk mengukuhkan kedua-dua parti
dan juga PR yang PKR menganggotainya.
Sabah telah menjadi tumpuan sejak pelan
merampas Putrajaya oleh Anwar dan PR dinamakan 16 September, tarikh yang
mempunyai signifikan besar kepada Sabah dan Sarawak di Borneo.
Kita juga mempunyai hubungan rapat dengan
kumpulan-kumpulan yang memperjuangkan isu-isu Sabah dan Borneo. Ini
berpotensi menjadi salah satu kekuatan Kita dalam persaingannya dengan
PR untuk memenangi sokongan dari Sabah terutamanya.
Diperhatikan daripada permukaan,
kedua-dua PR dan Kita memberi tumpuan kepada Borneo daripada
simbol-simbol yang dipersembahkan kepada umum.
PR dalam konvensyen keduanya di Kepala
Batas Disember lalu meletakkan slogan-slogan “selamatkan Malaysia” dalam
bahasa suku kaum dari Borneo di latar besar di atas pentas.
Kita pula menyertakan peta Borneo dalam imej tangan bersatu dengan Semenanjung dalam imej yang sama sebagai simbol parti itu.
Isu-isu Borneo juga menjadi satu topik yang secara konsisten mendapat perhatian laman berita pro-Zaid, Free Malaysia Today, lebih daripada semua media lain berpangkalan di Semenanjung.
Persaingan kedua-dua pihak ini
meningkatkan kedudukan Sabah dan Sarawak dalam arus perdana politik yang
selama ini lebih tertumpu kepada Semenanjung.
Walau bagaimanapun, masa akan menentukan
sejauh mana perhatian ini berasaskan sikap dan prinsip yang konkrit,
berbanding keperluan pragmatik untuk memenangi sokongan untuk kuasa.
Sentimen Borneo juga turut berpotensi
untuk mencetuskan isu-isu yang mampu mencetuskan rasa tidak senang
berhubung penyatuan rakyat negara ini, disebabkan potensi sentimen
tersebut muncul atau dibaca sebagai berbentuk pemisahan.
Parti Kita turut menjadikan warna jingga
sebagai warna parti, yang diselaraskan dengan warna tali leher yang
dipakai Zaid semasa majlis pelancaran yang dramatik itu.
Warna jingga telah hampir menjadi warna
rasmi PR apabila konvensyen pertama dan kedua gabungan ini menjadikan
jingga sebagai warna utama.
Dalam konvensyen kedua, PR turut
melahirkan “buku jingga” menggariskan rancangan-rancangan yang
ditawarkan kepada rakyat Malaysia, merapatkan lagi imej jingga dengan
PR.
Dalam politik dunia, warna mempunyai
peranan penting dalam membawa identiti sesebuah parti atau gerakan,
dengan warna jingga dikaitkan dengan liberalisme di beberapa negara.
Warna jingga telah menjadi warna gerakan
yang menjatuhkan rejim lama di Ukraine pada hujung 2004, dalam
kebangkitan satu kumpulan rakyat yang digelar “Revolusi Jingga.”
Walaupun perjalanan kisah di Ukraine itu
telah menunjukkan hasil yang tidak seperti diharapkan pada 2004, warna
tersebut muncul sebagai pengenalan kepada kebangkitan rakyat di negara
itu.
Di Inggeris, juga pada 2004, sebuah buku
mengandungi tulisan-tulisan tokoh liberal negara itu – termasuk Nick
Clegg – diterbitkan, bertajuk The Orange Book: Reclaiming Liberalism.
Buku yang juga berwarna jingga itu
mengemukakan rancangan-rancangan parti Demokrat Liberal, hampir sama
dengan buku jingga dikemukakan oleh PR.
Selain konstituensi dan kerusi, dari satu
sudut, Kita dan PR juga kini kelihatan bersaing untuk menjadikan warna
jingga sebagai identiti utama, dan pada tahap tertentu, bersaing untuk
mewakili agenda-agenda liberal dalam politik Malaysia.
Hal ini meletakkan Kita berseberangan
dengan parti dan kumpulan yang mahukan kedudukan Islam yang dominan
dalam budaya dan perundangan negara.
Penegasan terhadap isu Melayu oleh Zaid
menjadikannya tidak menarik kepada sejumlah besar orang Melayu, tetapi
seperti yang dapat diperhatikan sejak awal, konstituensi itu bukan
menjadi perhatian utamanya, sekurang-kurangnya pada masa ini, atau Kita
menyesuaikan retorik untuk konstituensi tersebut nanti.
Kedua-dua BN dan PR pasti melihat Kita
dengan sinikal, disebabkan sejarah melibatkan Zaid dengan kedua-dua
gabungan politik terbesar itu.
Dengan penubuhan Kita dan penyertaan Zaid
bersama satu agenda liberal dalam politik negara kini, persaingan
politik Malaysia boleh dijangka menjadi lebih sengit.
Pilihan Raya Umum ke-13, dan pilihan raya
Sarawak akan menjadi perhatian untuk penilaian pertama Kita dalam
realpolitik pilihan raya.
Perkembangan dilalui Kita akan
menunjukkan sejauh mana sokongan terhadap agenda liberal yang dibawanya,
dan sejauh mana ia dilihat sebagai pilihan lain selain BN dan PR.
Zaid, yang sehingga ini masih menjadi
tumpuan utama dalam menilai Kita, tidak dapat menulis semula sejarah
politik yang telah dilaluinya atau mengelak daripada kisah itu dijadikan
satu ukuran menilai diri dan partinya.
Tetapi, sejarah yang mula dicatatkan kini
– dan ekoran pertikaian terbukanya dengan Anwar ketika dalam PKR
sebelum ini – akan menentukan sama ada Kita mampu memainkan peranan
seperti yang menjadi agendanya dan menjadi salah satu kuasa yang perlu
diambil kira dalam persaingan politik Malaysia.
Perancangan hendaklah tertumpu pada kemantapan kehidupan yang bahagia,
bukan bersikap menyebelahi satu-satu kaum hingga menimbulkan masalah
kepada kaum lain. S
Perancangan hendaklah tertumpu pada kemantapan kehidupan yang bahagia,
bukan bersikap menyebelahi satu-satu kaum hingga menimbulkan masalah
kepada kaum lain. Saya berharap agar kumpulan kuasa ketiga segera
muncul, kerana suasana amat memerlukannya.aya berharap agar kumpulan kuasa ketiga segera
muncul, kerana suasana amat memerlukannya.
Kuasa ketiga dalam politik Malaysia
Tarikh : November 29, 2011
Pandangan diyakini mereka itu boleh membawa padah yang menakutkan. Misalnya, ada pandangan yang berbunyi: Umno ialah parti tidak akan membawa pengikutnya ke syurga! Dengan kata-kata begitu, hakikat politik telah dinafikan.
Kita tahu, Pas dan Umno asalnya satu. Kita tahu di kampung anggota keluarga bercakar-cakaran kerana sebahagiannya menjadi ahli Umno, dan sebahagian lagi ahli Pas. Mereka terlupa, atau memang tidak tahu bahawa politik hanyalah alat biasa, bukan terlalu berharga untuk dipuja.
Rakyat elok disedarkan bahawa perkara penting bukanlah politik kepartian itu, sebaliknya kehidupan sejahtera. Ahli politik yang baik ialah boleh membawa kesejahteraan untuk masyarakat.
Ahli politik yang kita kenali pada akhir-akhir ini kebanyakannya hanyalah pencinta kuasa. Memang ada yang tidak sedemikian, tetapi jumlah mereka adalah relatif kecil.
Ujian untuk ini adalah mudah. Perhatikan, jika kerajaan mengemukakan idea untuk kebaikan masyarakat, pihak pembangkang mengatakan idea itu diciplak daripada idea mereka. Dalam konteks ini, jika kita berhasrat untuk memberikan faedah kepada masyarakat, janganlah hal ciplak itu diutamakan. Kebajikan untuk masyarakat hendaklah didahulukan, sama ada itu ialah hasil asli atau ciplakan. Lagipun, teori intertekstualiti tidak terlalu membatasi idea sesiapa, asalkan hasilnya baik.
Mengikut teori ini, dalam perjuangan, setiap pihak boleh saling mengambil idea asalkan idea itu berguna. Pihak kerajaan sendiri, jika jelas mengambil idea pembangkang, akuilah saja. Itu tidak menjatuhkan maruah, sebaliknya itu adalah terpuji, kerana kita menunjukkan sikap sporting dalam hal menerima apa-apa yang baik, tidak kira asalnya. Kita berbakti kerana kepentingan bakti itu sendiri, bukan berbakti untuk mengada-ada.
Jika Pas anggap Umno tidak boleh diharapkan, atau Umno bimbang kalau-kalau Pas terlebih berkuasa, maka kehidupan selesa masyarakat Melayu akan terancam. Ini perlu dijelaskan dengan terang dan tegas. Kita ada PKR, dan kumpulan ini telah membina cita rasa baru, terkeluar daripada cita rasa Pas dan Umno.
Kita memerlukan kuasa ketiga (third force) untuk mengembalikan keyakinan dan keselesaan hidup masyarakat Melayu. Kumpulan yang menyertai kuasa ketiga ini hendaklah sentiasa bersikap sederhana, tahu mengagak kemungkinan akan berlaku, dan penyabar.
Mereka tidak boleh memberikan tentangan antagonistik kepada reaksi Pas mahupun Umno. Kumpulan kuasa ketiga ini hendaklah mempunyai pandangan yang terang tentang permasalahan orang Melayu dan tahu mengemukakan jalan penyelesaiannya.
Kumpulan kuasa ketiga bukanlah kumpulan ekstrem yang mahu menyebelahi orang Melayu dalam segala hal. Ini ialah kumpulan pencinta perlembagaan, dan mahu melihat sistem sedia ada berlangsung dengan tenang dan damai. Kita hendaklah sedar, terdapat parti politik tertentu yang sedang menyusun strategi untuk melaksanakan konsep bermasyarakat berbeza – yang tidak sesuai dengan corak kehidupan di Malaysia.
Tidaklah perlu diperjelas strategi parti tertentu itu. Yang elok diperkatakan ialah pemikiran jernih di kalangan pembicara politik dan juga aktivis-aktivis politik yang betul-betul memikirkan kesejahteraan hidup di Malaysia.
Dalam keadaan kini, rakyat berbagai kaum dapat menerima corak hidup dan corak perhubungan di Malaysia. Jika ada kelemahan, pihak kuasa ketiga hendaklah menegurnya, dan berusaha membaikinya dengan cermat, bukan terus mengkritik kelemahan itu hingga menimbulkan masalah baru.
Bicara ini bermaksud mengemukakan idea bahawa perhubungan baik antara Pas dengan Umno adalah dituntut oleh masyarakat Melayu. Amat baik jika PKR juga turut memilih jalan bersatu padu demi kebaikan semua, tetapi saya tekankan hubungan Pas-Umno dalam keadaan kini.
Hal ini demikian kerana perjuangan Umno dan Pas lebih menjurus kepada kesejahteraan orang Melayu dan Islam di Malaysia. Kumpulan kuasa ketiga janganlah sekali-kali bersikap perkauman. Ahli kumpulan ini hendaklah rasional-intelektual.
Perancangan hendaklah tertumpu pada kemantapan kehidupan yang bahagia, bukan bersikap menyebelahi satu-satu kaum hingga menimbulkan masalah kepada kaum lain. Saya berharap agar kumpulan kuasa ketiga segera muncul, kerana suasana amat memerlukannya.
Trishakthi dan Politik Malaysia
oleh Azly Rahman
terjemaan: Zulqurnain Othman
Tibanya PRU13 betapa persoalannya siapakah yang akan mengetuai Revolusi Cybernatik atau Revolusi Cyber dan berlebih lagi dari kerangka Kuasa Ketiga atau Gelombang Ketiga dan berpimpinan dari Mata Ketiga yang mungkin juga boleh di ertikan selaku jurusan mata hati atau mata kalbu. Lantas kemungkinan juga perlunya kita berpaksi kepada Tokoh Penyelamat laksana Al Mahdi yang bisa membawa kita keluar dari kejumudan kewujudan kita masa kini.
Kuasa Ketiga juga gelombang ketiga dan dari itu mata ketiga=Tri Shakthi jikalau di ertikan dari bahasa sanskrit asalnya. Kuasa ketiga ini yang boleh membentuk aliran politik baru yang sewajibnya berjauhan dari ideologi-ideologi jalan buntu sekarang ini. Blogger-blogger juga tukang-tukang komen/ulas media sosial mesti bersatu mencetus dan menyalakan api revolusi intellectual baru demi menyerlahkan bahasa minda masyarakat majmuk.
TRISHAKTHI ... kuasa ketiga, gelombang ketiga mata ketiga... Satu kuasa yang keseluruhannya mewarnai poltik Malaysia hingga terus menjadi buta dari elemen-elemen rasis dan perkauman jumudnya. Kuasa yang pastinya menjadi laksana seorang vigilante atau sang skodeng yang bisa menjerit lantang sekiranya ada sang penguasa2 menyalah guna tampuk kuasa. Tiada siapa yang boleh menghalang
TRISHAKTHI. Dunia Internet sememangnya berbentuk anarki atau caca marba -- kita gunakan sepenuhnya.
Revolusi Kuhnian di dalam wadah sains melamarkan apabila dan tatkala adanya terlalu banyak persoalan yang tidak terjawab hasil dari berakhirnya ketamadunan sejarah atau "the end of history" dan di ertikan dari pandang dunia sedia ada atau prevailing worldview, paradigma ketika itu seperlunya berhadapan tanpa selindung keadaan hampir langsung roboh - near collapse pandang dunia atau world view itu. Kenyataan ini termaktub di dalam Teori Klasik Pendita Kuhn - The structures of Scientific Revolution ( Struktur-Struktur Revolusi Sains) Thomas Kuhn ialah seorang pakar sejarah sains dari Universiti Harvard.
Malaysia sememang nya berhadapan dengan krisis sebegitu rupa - keadaan hampir roboh langsung - "near collapse" Gabungan Barisan Nasional atau lebih tepatnya Paradigma BN itu. Terlalu banyak persoalan yang tidak terjawab dan terlalu banyak struktur-struktur yang telah reput - kehakiman, pelajaran, kuatkuasa undang2, ekonomi, budaya, dlll. Kuasa Ketiga telah ada sekarang ini - pasca modern atau postmodernity. Gelombang Pertama, masyarakat tradisional memberi ruang kepada modernisasi.
Di Malaysia, kedua dua gelombang - masyarakat tradisi dan modernisasi berakhir dengan kegagalan;hasil dari polisi polisi modernisasi di ambil alih oleh privitasi(privatization), Pandang Timur(Look East) dan Perbadanan Malaysia(Malaysia Inc.) sebagai polisi polisi gantian. Wawasan 2020 adalah satu slogan tanpa makna yang di bina dari ideologi Mahathirsme atau Mahathirism. Capitalism atau sistem kapitalis tanpa peradaban(ethics) di sogok lagi dengan naluri tamak tanpa had dan di permudahkan dan di selaraskan bersama 'kejituan' politik perkauman
.
Gelombang Ketiga sebenarnya sudah sampai. Tsunami 03/08 adalah amaran ketibaannya. Tidak dapat tidak.
Akan tetapi gelombang ketiga memerlukan kuasa ketiga juga mata ketiga. Justeru kuasa ketiga tak dapat di tahan dan mata ketiga tak dapat di rabunkan malah di butakan sama sekali.
TRISHAKTHI telah sedia hadir dan kita perlukan ketua --ketua berintellek. Ketua ketua yang ada tiada faham akan kuasa ketiga ini. Arakian mereka telah berada di dalam nya tetapi lemas di dalam nya, mungkin juga di ibarat ikan di dalam air bahkan tiada sedar ia sebenarnya beralamkan fitrah nya tetapi masih sesak lantas tenggelam setenggelamnya.
Mari kita ketengahkan idea gelombang ketiga ini and melihat nya menari nari ria di dalam alam cyber Malaysia tercinta. Juga meneropong ketika ia di bentuk menjadi aturcara aturcara gerak kerja ataupun praxis.
Perlukah Kuasa Ke 3?
Membaca komentar yang diberikan rakan2 didalam blog ini
membuatkan saya mencapai konklusi bahawa adalah mustahil untuk
meyakinkan mana-mana pihak untuk mencapai satu persepakatan. Alangkah
berjayanya musuh-musuh islam memecahkan umat ini sehingga dilihat tidak
ada lagi titik pertemuan yang mungkin berlaku antara parti-parti Melayu
islam. Sentimen kebencian sentiasa ditiup supaya terus membara sambil
musuh tersenyum semakin melebar. Umat islam benar2 tertipu dan gagal
memahami realiti yang berlaku yang semakin mengancam.
Segala keburukan lawan menjadi bahan untuk menghentam seolah tidak
ada esok untuk dikau lagi. Saya boleh membayangkan apa yang akan terjadi
jika mana-mana pihak menang 2/3 masa PRU13 nanti. Segala dendam kesumat
akan terbongkar dengan mengenakan pelbagai sekatan dan tekanan. Amat
sayang, negara yang majoritinya orang islam tetapi kini musuh islam pula
yang menentukan arah tujuan kita.
Di satu pihak terkial-kial ingin mengekalkan kuasa tapi masih tidak
mahu berubah manakala di satu pihak lagi mengalir air liur melihat kuasa
yang semakai hampir dicapai. Ekonomi sudah sekian lama dikuasai orang
lain, pendidikan memang jauh umat islam ketinggalan, budaya islam
semakin terongkai dan kini kubu terakhir yang masih kekal ie politik,
sudah semakin hampir diterajui oleh musuh islam. Ini juga gagal dirasai
oleh umat Melayu islam. Saya amat terkejut apabila seorang pemimpin
islam beria-ia benar memuji seorang pemimpin DAP sehingga menganggap dia
lebih baik dan mulia dari orang islam kerana beliau cuba mencontohi
Umar Ibn Aziz. Kalau begitulah pemikiran orang Melayu islam bermakna
tidak mustahil orang yang sama akan sanggup melantik pemimpin bukan
islam ini menjadi pemimpin negara. Begitu naif dan jahilnya pemimpin
Melayu menilai baik buruknya seseorang pemerintah. Asas aqidah langsung
tidak menjadi ukuran. Saya tidak tahu nas mana yang dipakai.
Melihat apa yang berlaku sejak beberapa tahun kebelakangan ini, tidak
mustahi bahawa jika berlaku apa2 kekecohan dalam politik maka orang
Melayu islam akan bergaduh dan berbunuhan sesama sendiri. Apakah dikala
itu baru kita nak sedar?
Kuasa ke 3?
Senario ini membuatkan saya mula memikirkan dimana jalan penyelesaiaannya.
Mungkin disana perlu kepada Kuasa ke 3 yang mampu menjadi orang
tengah. Kuasa yang boleh melihat kemelut politik ini dari perspektif
yang lebih luas dan berobjektif. Kuasa ke 3 yang bersih dan murni yang
memperjuangkan islam, yang dianggotai oleh orang2 Melayu islam yang
ikhlas untuk menjaga kemuliaan agama tanpa mengira kepada kuasa poltiik.
Ini akan menolak monopoli UMNO yang mnegatakan ia adalah satu2nya parti
yang memperjuangkan nasib orang Melayu dan menepis dakwaan PAS bahawa
merekalah satu-satunya parti yang memperjuangkan islam.
Tuesday, December 14, 2010
Shaharul Shafie
Hari
ini kita digemparkan apabila secara rasminya blogger yang penuh
kontroversi, Raja Petra Kamaruddin atau lebih dikenali sebagai RPK
mengumumkan buat pertama kalinya nama seorang peguam, Malik Imtiaz
Sarwar sebagai antara calon ‘beliau’ yang bakal mewakili pihak Kuasa
Ketiga di dalam pilihanraya umum akan datang. Bukan itu sahaja, RPK
yang menjadi penyokong kuat Pakatan Rakyat (PR) selama ini dan
penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menukar pendirian.
Malah PRK sendiri dilihat mengemudi pembentukan Kuasa Ketiga dari dalam buangan sukarelanya di London melalui penubuhan Malaysian Civil Liberties Movement (MCLM).
RPK dikatakan kecewa dengan keadaan dalaman PKR hari ini apabila Datuk
Zaid Ibrahim yang juga rakan baiknya telah dilihat beliau sebagai
‘mangsa keadaan’ kepada percaturan politik Anwar. Mungkin ramai di
antara kita tertanya-tanya apakah itu Kuasa Ketiga atau dalam Bahasa
Inggerisnya disebut sebagai “Third Force” di dalam arus politik nasional hari ini.
Apakah itu politik ’Kuasa Ketiga’?
Kuasa
Ketiga adalah satu kumpulan politik berbentuk kepartian dan
kesepakatan yang ditubuhkan bagi mewakili satu kumpulan yang besar lagi
berpengaruh yang berkongsi arah tuju perjuangan politik di peringkat
nasional. Perjuangannya adalah berbeza dengan apa yang diperjuangkan
oleh dua kuasa politik yang pertama itu. Kuasa Ketiga mampu merubah
lanskap politik dengan menjadi kuasa penentu kepada pembentukan sesuatu
kerajaan selepas pilihanraya. Dalam konteks Malaysia, dua kuasa
pertama yang dimaksudkan ialah Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat
(PR).
Kuasa
Ketiga yang digembar-gemburkan wujud di Malaysia ini adalah satu
kumpulan politik beraspirasi baru yang bakal memberi tekanan kepada
kedua-dua kuasa yang sedia ada terutamanya dari segi merebut undi di
dalam satu-satu pilihanraya sama ada ia pilihanraya umum ataupun kecil.
Lazimnya, pemimpin kumpulan Kuasa Ketiga ini adalah meliputi mereka
yang pernah berada dalam dua kumpulan sebelum ini tetapi kerana kecewa
dan perjuangan politik yang berbeza menyebabkan mereka membentuk
pakatan baru.
Selain
itu, Kuasa Ketiga juga semakin menempa tempat di hati para pengundi di
kebanyakan negara yang mengamalkan demokrasi seperti Amerika Syarikat,
New Zealand, Kanada dan United Kingdom (UK), pemimpin-pemimpin
pertubuhan bukan kerajaan atau NGO adalah kebanyakannya akan terjun
menjadi pemimpin Kuasa Ketiga di negara masing-masing. Kuasa Ketiga
yang boleh dikategorikan sebagai sangat berjaya adalah yang wujud di
UK. Kita akan berbicara tentang Kuasa Ketiga di luar Malaysia nanti.
Kenapa wujud Kuasa Ketiga di Malaysia?
Kewujudan
Kuasa Ketiga di Malaysia disebabkan oleh faktor kelemahan oleh BN dan
PR. Ramai yang berada di dalam Kuasa Ketiga ini berasa kecewa atau
tidak berpuashati dengan cara pengurusan perjuangan dan idealisma
politik oleh parti masing-masing yang memaksa mereka meninggalkan
parti. Sebagai contohnya, kelemahan dan ketelusan di dalam PKR telah
menyebabkan ungkapan Kuasa Ketiga hari ini semakin menonjol.
Ramai
yang melaporkan tidak dapat menerima apa yang dikatakan berlakunya
’dinasti Anwar’ di dalam PKR yang sepatutnya menjadi satu wadah
perjuangan rakyat marhaen apabila anaknya sendiri, Nurul Izzah Anwar
terpilih menjadi Naib Presiden pada usia yang muda. Ada juga yang tidak
berpuashati dengan perjalanan pemilihan pucuk pimpinan PKR baru-baru
ini dan ada juga melihat kelemahan PKR di dalam pentadbiran sebagai
kerajaan terutamanya di negeri Selangor.
Sebenarnya,
kemunculan Kuasa Ketiga di dalam negara banyak disebabkan oleh
kepincangan di dalam PKR dan kurang disebabkan oleh masalah-masalah
dalaman parti-parti komponen PR yang lain iaitu PAS dan DAP. Tetapi
tidak dinafikan bibit-bibit permulaan Kuasa Ketiga ini sebenarnya sudah
lama bermula dan ia berasal dari kelemahan UMNO dan parti-parti
komponennya yang lain di dalam BN seperti MIC.
Perkasa Kuasa Ketiga?
Bercakap
mengenai Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa), kita boleh katakan
Perkasa mempunyai kriteria untuk dikategorikan sebagai Kuasa Ketiga
tetapi tidak sepenuhnya. Ini adalah kerana penubuhan Perkasa hanya
dibuat sebagai NGO dan mengelak membentuk kuasa kepartian. Membentuk
parti adalah syarat utama bagi dikategorikan sebagai Kuasa Ketiga.
Ramai yang berpendapat bahawa Perkasa dilihat mampu membentuk Kuasa
Ketiga tetapi hanya jika UMNO sendiri menjadi lemah.
Saya
boleh mengagak bahawa Perkasa sebenarnya mempunyai cita-cita menjadi
parti politik Melayu. Lebih-lebih lagi apabila dipimpin oleh ahli
Parlimen Bebas, Datuk Ibrahim Ali dan mendapat sokongan kuat daripada
mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Seperti mana yang
kita sedia maklum, penubuhan Perkasa dibuat semasa UMNO dipimpin oleh
Tun Abdullah Badawi (Pak Lah) dan semua maklum bagaimana buruknya
hubungan Pak Lah dengan Tun Dr. Mahathir. Sokongan Tun Mahathir kepada
Perkasa adalah sebagai memberi tekanan kepada Pak Lah.
Maka,
Perkasa dibentuk terlebih dahulu menjadi NGO bagi memberi peluang
kepada UMNO untuk mengukuhkan dirinya semula. Kini apabila tampuk UMNO
dipegang oleh Datuk Seri Najib Razak dan perpaduan di dalam UMNO dapat
diperbaiki maka Perkasa dijangka tidak akan meneruskan cita-citanya di
dalam menceburi politik secara rasmi. Namun begitu, daripada maklumat
yang boleh dipercayai, walaupun Tun Mahathir mulai senang dengan
kedudukan UMNO sekarang di bawah Najib, beliau didakwa masih
mengaturkan kemungkinan tetap adanya calon Kuasa Ketiga di dalam
pilihanraya akan datang yang disokong oleh Perkasa secara lembut.
Beliau dikatakan berbuat demikian sekadar untuk mengukur sejauh mana
kekuatan UMNO selepas era-Pak Lah. Wallahualam.
Satu
lagi contoh jelas Kuasa Ketiga yang muncul dalam tiga tahun lepas
ialah Hindraf dan Human Rights Party (HRP) yang disebabkan dakwaan
kegagalan MIC sebagai wakil masyarakat India di dalam kerajaan BN di
dalam memperbaiki mutu kehidupan masyarakat itu sejak merdeka. Malah,
Hindraf juga tidak percaya kepada kemampuan PR bagi memperjuangkan
mereka dan keadaan ini amat sesuai untuk kita takrifkan sebagai satu
contoh kewujudan ’komponen’ terawal Kuasa Ketiga di negara kita. Oleh
kerana masyarakat India adalah kecil maka kewujudannya tidak dapat
dirasai sebagai cabaran atau tekanan kepada BN dan PR sebagai kuasa
yang mampu mengurangkan majoriti mereka di dalam satu-satu
pilihanraya.
Sepertimana
pentingnya kuasa politik Melayu menentukan kerajaan di negara ini
kepada BN dan PR, ia juga amat penting kepada Kuasa Ketiga. Dengan
adanya Hindraf/HRP dan PCM yang mewakili India dan Cina masih tidak
mampu mengukuhkan Kuasa Ketiga. Episod terkini dalam politik tanah air
di dalam PR yang menyebabkan bekas calon Timbalan Presiden PKR, Datuk
Zaid Ibrahim keluar parti dan berjanji membentuk parti baru pastinya
kesempatan yang dilihat bagus bagi mengukuhkan Kuasa Ketiga.
Kuasa Ketiga tidak semestinya parti serpihan
Mungkin
ada antara kita yang berpendapat Kuasa Ketiga ini adalah kumpulan
serpihan daripada BN dan PR. Mungkin ada kebenarannya hakikat itu
tetapi perlu dijelaskan sekali lagi pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli
Kuasa Ketiga juga merupakan mereka yang tidak pernah pun menyertai BN
dan PR tetapi terlibat di dalam NGO-NGO dan berpandangan yang tidak
sehaluan sama ada dengan perjuangan BN dan PR. Sepertimana Zaid yang
kini dilaporkan sudah menyertai sebuah parti dorman iaitu Angkatan
Keadilan Insan Malaysia (AKIM) dan dijangka menjadi Presiden terbaru
AKIM tidak lama lagi, kita tidak boleh menyebut AKIM sebagai parti
serpihan kerana parti itu telah wujud sejak tahun 1995.
Jika
Zaid membuka parti baru mungkin parti berkenaan boleh disebut sebagai
serpihan. Namun begitu, untuk mendefinisikan Kuasa Ketiga, isu parti
serpihan tidak timbul sama sekali. Untuk Kuasa Ketiga sama ada sebagai
sebuah parti (tidak kira batul-betul baru atau serpihan) atau sebuah
lagi gabungan parti-parti, mereka perlukan sekurang-kurangnya 20 peratus sokongan daripada undi rakyat Malaysia.
Oleh itu, untuk mengatakan wujudnya Kuasa Ketiga secara sepenuhnya di
Malaysia hari ini masih terlalu awal. Ini kerana kita belum lagi
melalui satu proses pilihanraya umum untuk mengukur sejauh mana mereka
yang mendakwa menjadi Kuasa Ketiga ini mampu mengaut 20 peratus undi
popular bagi melayakkan mereka menggunakan istilah tersebut.
Sejarah Kuasa Ketiga di dunia Barat
Di
negara-negara maju di Barat dan mengamalkan demokrasi, kewujudan Kuasa
Ketiga sudah mula wujud selepas era Perang Dingin. Seperti yang
penulis sebut awal-awal mengenai kelemahan sistem dua parti yang
membuatkan rakyat jelik dan kecewa dengan dasar-dasar kedua-dua parti
utama inilah menyebabkan kewujudan Kuasa Ketiga. Selain itu, antara
pelopor Kuasa Ketiga di rantau sebelah sana yang mulai mendapat tempat
telah dimulakan sebagai parti pencinta alam sekitar.
Mungkin
anda pernah mendengar nama parti ’Green’. Parti-parti berhaluan alam
sekitar banyak ditubuhkan di beberapa negara di dunia Barat. Namun
begitu, di Amerika Syarikat, parti Green masih dilihat sebagai
’pilihan’ ketiga kepada pengundi tetapi masih belum layak disebut
sebagai Kuasa Ketiga. Ini kerana kemampuannya mengutip sebilangan
peratusan undi popular masih di peringkat yang rendah. Parti-parti
seperti Republikan dan Demokrat masih lagi dianggap teguh dan
dipercayai di dalam masyarakat yang mengamalkan sistem dua parti yang
kukuh itu.
Contoh
yang terbaik adalah di United Kingdom (UK). Semasa pilihanraya umum UK
pada pertengahan tahun ini, tiada satu parti pun yang memenangi
majoriti mudah untuk membentuk kerajaan baru. Sepertimana yang anda
sedia maklum, gergasi politik atau Kuasa Pertama dan Kuasa Kedua di UK
adalah parti Buruh dan parti Konservatif. Dewan Rakyatnya yang dikenali
dengan nama House of Commons mempunyai 650 kerusi dan parti yang boleh membentuk kerajaan memerlukan 326 kerusi sebagai majoriti mudah
Di
dalam pilihanraya tersebut, kedua-dua parti itu gagal memperolehi
jumlah mudah tersebut. Parti Konservatif dipimpin oleh David Cameron
(kini Perdana Menteri) memperolehi 306 kerusi manakala parti Buruh yang
dipimpin oleh Perdana Menteri ketika itu, Gordon Brown pula mendapat
258 kerusi. Untuk membentuk kerajaan di dalam keadaan yang diistilahkan
sebagai ’Parlimen Tergantung’, mereka perlu mencari mana-mana parti
lain atau Bebas yang memenangi kerusi untuk bergabung dan membentuk
kerajaan. Akhirnya, sebuah lagi parti yang layak ditakrifkan sebagai
Kuasa Ketiga iaitu parti Liberal Demokrat dengan 57 kerusi akhirnya
bersetuju bekerjasama dengan parti Konservatif bagi membentuk kerajaan.
Dalam
lain perkataan, dengan keperluan yang teramat sangat ke atas Liberal
Demokrat oleh Konservatif dan Buruh menunjukkan kepada kita betapa
kuatnya pengaruhnya sebagai satu kuasa. Selain itu, Liberal Demokrat
yang memperolehi hampir 23% undi popular semasa pilihanraya tersebut
dan ini turut melayakkan partinya dianggap sebagai Kuasa Ketiga yang
menggugat kemampuan parti Konservatif dan Liberal di dalam membentuk
kerajaan bersendirian. Ini adalah satu kes yang jelas bagi
menggambarkan keadaan sebenar politik tentang Kuasa Ketiga.
Konsensus Bebas di Parlimen bukan Kuasa Ketiga
Di
Malaysia, kita ada sekumpulan ahli Parlimen yang berstatus Bebas dan
kesemua mereka ini adalah bekas ahli Parlimen PKR yang keluar dari
parti tersebut kecuali Ibrahim Ali. Mereka menggelarkan kumpulan mereka
sebagai ’Konsensus Bebas’ dan mendakwa mereka adalah Kuasa Ketiga.
Bagi penulis, bagi memperolehi status Kuasa Ketiga tidak semudah itu
kerana mereka tidak membentuk satu ikatan yang formal yang membolehkan
mereka menjadi sebuah parti politik. Malah sebagai ’Bebas’ dengan
sendirinya meletakkan mereka ’di atas pagar’ politik.
Dalam
pilihanraya UK yang lalu juga, mereka yang tidak menyertai Liberal
Demokrat dan menang atas tiket parti lain seperti parti Green,
parti-parti wilayah seperti Plaid Cymru di Wales dan Parti Kebangsaan
Scotland untuk Scotland serta parti Bebas. Mereka ini seramai 37 ahli
parlimen yang tidak berstatus Kuasa Ketiga.
Jika
mereka (Konsensus Bebas di Malaysia) mempunyai ideologi yang sama
secara sahsiahnya mereka bukan lagi berstatus ’Bebas’. Untuk menjadi
ahli parlimen Bebas, setiap daripada mereka tidak boleh nampak bersama
dan berkaitan antara satu sama lain di dalam tindakan dan wadah
perjuangan mereka. Oleh itu, dengan mengatakan Konsensus Bebas sebagai
Kuasa Ketiga adalah salah dan berangan-angan menjadi Kuasa Ketiga
sebagai pakatan bersama-sama mereka juga sudah menyalahi etika sebagai
mereka yang ditakrifkan sebagai ahli parlimen yang benar-benar ’Bebas’.
Sejauh mana kemampuan ’Kuasa Ketiga’ dalam PRU-13?
Sepertimana
yang saya ada ulas awal tadi bahawa mereka yang mendakwa mereka
sebagai Kuasa Ketiga masih belum lagi sah atau layak memiliki
pengiktirafan berkenaan. Mereka perlu melalui perjalanan pilihanraya
untuk melihat sama ada mereka berjaya menawan lebih 20 peratus undi
popular sebagai syaratnya
Namun
begitu, saya jangkakan pilihanraya umum ke-13 nanti akan memberi satu
perbezaan jika dibandingkan dengan pilihanraya umum ke-12 terutamanya
kewujudan calon-calon yang akan bertanding menentang calon-calon BN dan
PR di dalam sebahagian besar kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri
nanti.
Mungkin
terlalu awal untuk menyangka akan kemampuan mereka untuk bertanding
dalam tiga penjuru di kesemua kerusi Parlimen dan DUN di negara ini.
Mungkin mereka akan memilih lokasi yang sesuai yang tepat dengan
jangkaan jumlah pengundi yang menyokong perjuangan mereka. Kawasan yang
terbaik untuk mereka menentang BN dan PR adalah di kawasan-kawasan
Melayu bandar (terutamanya di Lembah Kelang) dan juga kawasan tumpuan
utama pemimpin PR dan BN seperti Permatang Pauh, Lembah Pantai dan
Gombak.
Saya
berasa yakin tiada calon ’Kuasa Ketiga’ di kawasan penempatan calon
Cina. Ini adalah kerana berdasarkan senario politik hari ini, DAP masih
mampu menguasai sentimen dan undi-undi pengundi Cina. Selain itu juga,
kawasan-kawasan luar bandar juga tidak sesuai untuk mereka ini mencuba
nasib kerana sentimen Melayu di kawasan ini adalah masih selesa dengan
perjuangan UMNO dan PAS.
Dalam
kata lain, calon-calon Kuasa Ketiga ini patut lebih selesa meletakkan
calon di kawasan yang kini diduduki oleh ahli Parlimen PKR. Ini adalah
kerana penonjolan Kuasa Ketiga hari ini adalah hasil daripada konflik
dalaman yang melanda PKR sejak pemilihan parti yang baru lepas.
Dijangkakan juga beberapa ahli Parlimen PKR sendiri yang dilihat rapat
dengan Zaid yang ada sekarang mungkin membuat kejutan meninggalkan
parti itu dan bertanding sebagai calon ’Kuasa Ketiga’.
PRU-13
boleh menjadi gelanggang pertama golongan yang mendakwa ’Kuasa Ketiga’
yang pertama di Malaysia ini mencuba nasib dan mencari pengalaman
berpilihanraya. Namun begitu, amat sukar bagi mereka untuk mencapai
kedudukan seperti parti Liberal Demokrat di UK yang dipimpin oleh Nick
Clegg yang kini menjadi Timbalan Perdana Menteri UK hasil rundingan
perkongsian kuasa dengan Konservatif yang memperolehi lebih 20 peratus
undi popular di seluruh UK. Mungkin pada awalnya, Kuasa Ketiga di
Malaysia ini akan hanya dianggap pengacau undi tetapi dengan manifesto
perjuangan yang mantap, telus dan usaha bersungguh-sungguh mampu
membolehkan mereka mencapai tahap seperti Liberal Demokrat di UK.
PRK Batu Sapi permulaan Kuasa Ketiga?
Pilihanraya
kecil di Batu Sapi boleh diambil contoh sebagai permulaan kepada
episod Kuasa Ketiga itu. Di dalam PRK tersebut, tiga parti yang
bertanding ialah PBS(BN), PKR(PR) dan SAPP. SAPP boleh diibaratkan
sebagai Kuasa Ketiga dalam konteks kecil negeri Sabah. Namun begitu,
keputusan yang memihak kepada BN dengan jelas sekali menang besar
walaupun jumlah undi PKR dan SAPP dicampur masih belum dapat menandingi
BN. Tetapi ini adalah satu permulaan kepada sesuatu yang lebih
menjuruskan kepada kepentingan Kuasa Ketiga di masa hadapan sekiranya
mereka memperolehi undi besar yang menakutkan calon BN dan PR.
Nasib
Kuasa Ketiga hari ini tidak dapat ditentukan lagi. Keadaan mereka ini
adalah bergantung kepada kemampuan PKR di dalam menjelaskan perkara
sebenar dan mengaku kesalahan yang dilakukan agar nampak telus di mata
penyokongnya dan rakyat yang menyokongnya supaya terus menyokongnya.
Perlu diingatkan PKR dan PR tidak boleh menolak hakikat bahawa
kemenangan mereka dahulu juga disebabkan oleh pengundi atas pagar dan
juga ahli-ahli UMNO dan komponen BN yang lain yang mengundi protes.
Jika BN sudah bersedia dan mantap kali ini, pastinya undi protes itu
akan kembali semula kepada mereka. Senario politik negara kita masih
sukar diramal tetapi PR terutamanya PKR masih banyak perkara yang perlu
dilakukan bagi memenangi hati rakyat semula
No comments:
Post a Comment