Friday, February 3, 2012

PERSOALAN KUASA KETIGA KINI TERLERAI !

Mingguan Malaysia 29 Jan 2012 Rencana  -" Menunggu kemunculan kuasa ketiga "
Berita Harian 30 Januari 2012 muka depan - BN sedia berdepan "kuasa ketiga"
Berita harian 27 Januari 2012 nasional - Pembentukan kuasa ketiga mengarut"
Harakah Daily : Kita dan MCLM, kuasa mengisi ruang ketiga
Harakah Daily : Golongan Muda sebagai kuasa ketiga.


Kuasa ketiga dibayangkan sebagai satu kumpulan orang-orang yang amat insaf terhadap kegawatan dan kecelaruan yang dihadapi oleh umat Islam di Malaysia sekarang, khususnya orang-orang Melayu yang menjadi tonggaknya. Begitu juga dengan kedudukan Raja-Raja Melayu dan agama Islam.

Selain dari JATI juga terdengar dan terbaca ada satu lagi third force yang akan jadi penentu dalam keputusan PRU 13 nanti. Ada juga yang mengatakan bahawa kuasa ketiga ini bukannya parti politik tetapi lebih kepada pihak lain yang boleh mempengaruhi pemikiran dan pendirian politik pengundi tanpa menyekutukan diri mereka kepada kuasa pertama yang dirujuk kepada kerajaan yang memerintah dan kuasa kedua iaitu pembangkang. Malah ada yang melihat kewujudan pihak ini adalah sesuatu yang sihat mengenai demokrasi.

MENGAPA PERLUNYA KUASA KETIGA ?

Bagi mereka yang bersetuju dengan kuasa ketiga ini, parti-parti politik yang sedia ada tidak boleh diharapkan lagi untuk menyelesaikan isu-isu ini kerana masing-masing sudah menjual diri kepada bukan Islam demi mendapatkan undi untuk merebut kuasa politik. Begitu lah sangat besarnya pengaruh "KUASA" dalam politik. Malah ada juga dalam hajat mereka menuju Putrajaya sanggup menjual prinsip perjuangan yang dipegang selama ini. Ini bukan sahaja bertukar strategi tetapi dah kena cucuk hidung mereka. Lebih malang lagi bila yang cucuk hidung mereka kini adalah yang mereka sangat tidak percaya suatu masa dulu.

Apa yang menjadi persoalan BENARKAH "IMR" itu telah benar-benar tergugut? Seingat penulis isu dan polemik ini telah sekian lama berlegar dan jadi modal parti-parti politik setiap kali menjelang PRU dan PRK. Malah ketiga-tiga elemen ini dilihat sebagai satu senjata perang psikologi yang terbaik untuk mengaut undi. malah pembangkang juga kerap menggunakan ini sebagai senjata terakhir mereka demi meraih sokongan dan undi dari pemilih.

REALITI SEMASA.

Namun apa yang kita lihat isu ini menjadi semakin popular bila BN tidak dapat mengekalkan majoriti 2/3 di Dewan Rakyat dan pada masa yang sama pembangkang mula mengusai Perak (11 bulan), Selangor, Kedah dan Pulau Pinang. Malah terdapat juga tindakan-tindakan mereka yang menguris hati semua kaum, lihat sahaja apa yang berlaku di Pulau Pinang....Selangor.....Kedah.....Perak.....Masa belum dapat kuasa semua nya berjanji bulan dan bintang tapi bila dapat kuasa semuanya jadi harapan kosong sahaja....siapa yang menipu siapa?

Soal sama ada kuasa ketiga bergabung dengan parti politik untuk bertanding pada PRU 13 dengan menggunakan logo parti masih jadi tandatanya. Yang pasti pengundi pasti sukar untuk memberikan undi mereka kepada calon yang berstatus bebas. Begitu juga dengan BN sudah bersediakah apabila pertandingan 3 penjuru atau 4 penjuru berlaku? Cakap politik memang sudah bersedia tetapi jentera parti di bawah ada kalanya hilang punca bila situasi ini berlaku. Mungkin semangat telah bersedia tetapi mereka, pendekatan dan strategi serta tertikal masih jadi tanda tanya. Jika kita lihat sekarang sahaja, selepas perhimpunan agung UMNO berapa banyak peti undi telah digerakkan? Yang ada cuma merasmikan jentera peti undi peringkat parlimen dan DUN sahaja? Ramai yang masih tidur lena termasuk Ketua Bahagian, itu pun masih mahu dikekalkan sebagai calon PRU 13..........Fikir-fikirkan lah....PRU 13 IBU SEGALA PILIHANRAYA>>>>


No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]