Thursday, August 9, 2012

PRU 13 : KAWASAN MELAYU JADI REBUTAN UMNO, PAS DAN PKR.


REBUTAN KAWASAN MELAYU

Kawasan pilihan raya (constituency) yang didominasi oleh pengundi Melayu di Semenanjung adalah sebanyak 89: 42 kawasan memiliki lebih 80 peratus pengundi Melayu, 47 pula di antara 60 hingga 79 peratus. Dalam PRU12 (2008), kawasan ini BN menang 58 kerusi atau 65.18 peratus melalui UMNO 56, MCA 1 (Alor Setar) dan Gerakan 1 (Gerik), Pas dapat 21, sementara baki 12 dimenangi PKR.

Di Sarawak, 8 dari 31 kerusi Parlimen, memiliki pengundi Bumiputera Islam melebihi 60 peratus, sementara di Sabah ada 12 kawasan seumpama itu. BN menang semua kerusi berkenaan, semua 8 di Sarawak melalui Parti Bumiputera Bersatu (PBB), di Sabah, 10 menerusi UMNO, 1 PBS (Batu Sapi 60.1 peratus Bumiputera Islam) dan 1 UPKO (Putatan, 63.0 peratus).

Keseluruhannya BN menang 78 kerusi, di kawasan dalam kelompok majoriti Melayu di Semenanjung dan Bumiputera Islam di Sabah dan Sarawak. Jumlah kerusi Parlimen dalam kelompok ini ialah 109 atau 49.09 peratus,  dengan BN menguasai 71.55 peratus (78 dari 109). Secara mudah, separuh dari jumlah kerusi atau kawasan Parlimen, adalah berada dalam tangan orang Melayu atau Islam.

Berlandaskan pandangan popular semasa yang dikutip hasil dari 16 siri pilihan raya kecil di semua negeri di seluruh negara, kecuali Perlis, selepas PRU12 serta analisis pilihan raya DUN Sarawak tahun lepas, 80 peratus pengundi Cina menyokong parti-parti gabungan Pakatan Rakyat berbanding 50 peratus dalam PRU12. 60 peratus pengundi Melayu menyokong BN. Pengundi India yang sentiasa konsisten memberi undi kepada BN dalam setiap PRU melakukan perubahan drastik dalam PRU12, sokongan mereka kepada BN menurun hingga 35 peratus, berbanding kebiasaannya sokongan mereka kepada BN sekitar 60 -65 peratus. Keadaan bertambah baik, dengan sokongan yang seimbang kepada BN dan Pakatan Rakyat, 50:50.

Jika secara puratanya angka yang sama tidak berubah, parti-parti Pakatan Rakyat dapat mengekalkan semua 82 kerusi yang dimenanginya dalam PRU12, 24 kawasan campuran (kawasan pengundi Melayu di antara 40 - 59 peratus) di Semenanjung, 5 kawasan majoriti Cina di Semenanjung dan 6 di Sarawak, menjadikan 117 kerusi akan memihak ke Pakatan Rakyat (82 + 24 + 5 + 6). Bermakna Pakatan Rakyat dapat kuasai Putrajaya dengan simple majoriti. (Huraian secara terperinci dalam catatan saya: Kawasan Campuran Jadi Taruhan, 18/04/12)

Dalam PRU12, perbandingan antara parti-parti berasaskan akar umbi Melayu di Semenanjung: UMNO, Pas dan PKR, calon UMNO mewakili BN di 17 kawasan  kawasan campuran (Melayu 40-59 peratus), Pas di 7 kawasan, PKR di 30 kawasan. UMNO dapat 11, Pas 2 dan PKR 18 (7 Melayu).

Kini, UMNO telah memainkan beberapa isu untuk menarik simpati pengundi di kalangan pengundi Melayu, agar terus beri sokongan kepada BN dalam PRU13. Ditumpukan kepada 3R (race, religion & royal). Dalam isu raja, dibangkitkan UMNOlah kuasa mempertahankan raja. Isu Nizar derhaka. Isu menghina raja masa pertabalan Yang Dipertuan Agung.

Sedangkan UMNOlah yang memulakan penghinaan terhadap Raja-raja Melayu. Ingatkan semula krisis Perlembagaan 1988 dan 1993. Pendedahan sifat negatif Raja-raja Melayu menjadi berita utama media mainstream masa itu. Isu-isu rasis dihidangkan kepada masyarakat untuk menenggelamkan isu rasuah, nepotisme, kronisme dan ketirisan. Di samping itu, diperbesarkan isu murtad dan pengaruh serta peranan Christianity.

Usaha ini tidak lain adalah untuk mempertahankan dan mempastikan BN dapat menguasai 89 kerusi majoriti Melayu tersebut sebagai benteng pertahan kuasa kerajaan Persekutuan.

Parti-parti dalam Pakatan Rakyat, Pas dan PKR khususnya, mengelakkan bincang isu rasis dan perkauman serta agama, lebih menumpukan nilai-nilai realiti  global: ketelusan, keikhlasan, amanah (thrushworthy), siddiq (honesty), kesamarataan dan keadilan sosial. Pendekatan lebih mengadaptasi dengan keperluan dan pemikiran terbuka pengundi muda. 

Perubahan mood pengundi, idealisme dan realiti politik semasa serta inspirasi dan kehendak first time voters serta pengundi bawah umur 40 tahun, yang menguasai 39.8 peratus pemilih memungkinkan berbagai kemungkinan. Senario dan gelombang serta trend pengundian orang bukan Melayu, juga dapat membantu pengundi baru ini membuat keputusan.

Apa jadi, jika trend pemikiran bukan Melayu kekal dan tak ubah menjelang PRU13, pengundi Melayu akan turut sama ikuti trend ini, demi mengwujudkan sebagai kerajaan perpaduan, berbilang kaum dan mewakili setiap kelompok, akan mengwujudkan swinging undi dari BN. Andainya, berlaku swinging antara 5 hingga 7 peratus perolehan undi BN dari PRU12, BN akan hilang 9 kerusi majoriti Melayu: Arau, Kuala Nerus, Kuala Terengganu, Jerantut, Jerlun, Larut, Sabak Bernam, Kuala Kangsar dan Temerloh. Jika pembahagian kerusi sama seperti PRU12, 7 akan jatuh ke Pas, dan 2 kepada PKR.

Ini akan menambahkan lagi, pungutan kerusi Pakatan Rakyat jika dicampurkan andaian apa akan berlaku di kawasan campuran dan kawasan majoriti bukan Melayu di bandar. Pengundi yang rasional dan pragmatik, tidak dipengaruhi idealisme rasis dan kepuakan sempit, akan melihat negara kita diperintah oleh kerajaan berbilang kaum, memenuhi tuntutan dan realiti komposisi penduduk. Mereka berfikiran sedikian, tidak mahu negara ditadbir oleh satu kaum atau puak, sementara pembangkang pula oleh kaum lain.

PRU13 sangat istimewa dan mendebarkan kepada semua pihak. Awal lagi beberapa kepimpinan dan mantan kepimpinan negara sependapat PRU13 amat mencabar dan paling sengit. Pengerusi SPR pun keluar kenyataan yang sama. Bagi Pakatan Rakyat, PRU13 peluang untuk mengembangkan pengaruh dan menguasai medan perdana politik negara. 

No comments:

KIRIM PESANAN ANDA



Nama
Alamat Email
Perkara
Mesej
Image Verification
Please enter the text from the image
[ Refresh Image ] [ What's This? ]